Waarom houdt niet iedereen van dezelfde kleur?

De een houdt van blauw en de ander van zwart. (okee is geen kleur) Maar toch, liefhebbers van bijvoorbeeld rood zijn andere type mensen dan die van geel houdt. Hoe komt dat? Ligt de voorkeur misschien zelfs op het spirituele vlak?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zegt dat wat ik als geel zie, door jou niet als rood wordt gezien? ;-) Misschien vinden we eigenlijk allemaal het zelfde mooi, maar zien we alles anders? Dat zullen we waarschijnlijk nooit weten. Ik denk dat het het zelfde is met kleuren als met dat de een wel spinazie lust en de ander niet...Maar ik vind het een goeie vraag :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
natuurlijk zien we allemaal dezelfde kleuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat weet je niet en zul je nooit weten. Dat is 1 van de grote vragen in de filosofie. Want je leert als kind dat de kleur die je ziet bijvoorbeeld blauw is, want je ouders zien dat als blauw. Maar dan kan het nog wel voor jou er uit zien als wat je ouders 'geel' noemen als ze die kleur zien, maar dan zie jij wat hun 'geel' noemen ook weer anders dus noem jij dat andere geel. Bijvoorbeeld het plaatje van wow. Ik denk dat we het er allemaal over eens zijn dat de achtergrond geel is. Maar dat wil niet zeggen dat we het zelfde zien, we noemen dat alleen maar allemaal geel. Dus noemen we het allemaal het zelfde ja. Maar of we het ook precies het zelfde zien is iets anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja je hebt helemaal gelijk, waarom is dat zo. Zie antwoorden van , smaken verschillen. Maar eh..waar zit dat onderdeel dat smaken het doet laten verschillden..zit dat in de hersenen ergens ?

Het beste antwoord

Omdat iedereen een bepaalde voorkeur heeft. Door onze voorliefde voor kleuren onderscheiden we ons ook van anderen.
Vanaf ongeveer vier maanden heeft zelfs een baby al een favoriete kleur. Rond 3 jaar kan een kind kleuren benoemen, waarbij het de geliefde kleur het eerst leert.

Later bepalen ook ervaringen de voorliefde voor bepaalde kleuren. Het moge duidelijk zijn dat elke kleur een eigen gevoel en associaties heeft, maar er is meer. Wie ‘lievelingskleur’ op Google intikt, ontdekt dat dit iets zegt over persoonlijkheid, carrière, liefde en zelfs seksleven. Het belang van kleur is dus niet te onderschatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Uh wat dacht je van iedereen is anders.. Net als dat de een andere hobby's heeft als de ander of ander eten lekker vind en zo verder.. Iemands smaak/keuze wordt bepaald door onder andere dna, omgeving, opvoeding enzv..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat iedereen anders is en er zo enorm veel kleuren zijn om uit te kiezen.
Men kiest vaak een kleur waarbij zij zich prettig voelen. En over gevoel kan men maar weinig woorden voor kiezen om zich te uiten. Het verschilt ook per stemming en soms kiest men een kleur vanuit de tegenovergestelde stemming. Dus als men bijvoorbeeld deprie voelt, zij dan een gele en zonnige kleur kiezen, in de hoop dat ook hun stemming veranderd naar een zonnetje.

Kortom iedereen heeft zijn eigen redenen, keuzes en voorkeuren. Daar is geen pijl op te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat smaken verschillen!
Zo simpel is het.
En met spiritueel heeft dat al helemaal niets te maken.
Ik heb zelf niet eens een echt favoriete kleur.Dus..
Mensen verschillen nu eenmaal wat smaak betreft.
Dat geld voor kleuren,muziek,eten en ga zo maar door.
En je hebt wel dat iemand een bepaalde kleur heel mooi vindt: dat richten ze hele huis bijv. in met een bepaalde kleur en een jaar later wordt dat veranderd omdat ze een andere kleur weer mooi(er) vinden.
Ik ben zelf vaak gekleed in het zwart ( vandaag ook)maar dat is vooral omdat mijn kledingstijl Gothic is.
Maar zwart is geen kleur hè.