wie weet de kortste route van havo naar universiteit?

heb havo met wiskunde a. kan ik na (een jaar) na mijn propedeuse gehaald te hebben, meteen doorstromen?

Toegevoegd na 9 minuten:
wil graag psychologie studeren aan de universiteit

Toegevoegd na 16 minuten:
is er dan geen hoger wiskunde vereist?, en geldt hetzelfde voor een studie criminologie?

Toegevoegd na 15 uur:
18 jaar. maar ben er al uit nu dus sluit ik de vraag.
het ging om de wiskunde eis. maar bij havo profiel E en M (economie en Maatschappij), vervalt die eis na behalen van propedeuze anders was er een mogelijk tot bijscholen qua wiskunde via regeling. De studie psychologie moet wel bijtijds aangevraagt worden i.v.m. de hoeveelheid plekken geloof ik.
allemaal bedankt voor de gegeven antwoorden!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.1K

Het beste antwoord

Havo -> Vwo -> Universiteit = 2 jaar
Havo -> versneld Vwo(duur) -> Universiteit = 1 jaar
Havo -> propedeuse HBO -> Universiteit = 1 jaar
Havo -> HBO -> Universiteit = 3/4 jaar

Versneld VWO is duur en kost relatief veel tijd en moeite, en als je criminologie wil doen(loting) moet je wel hoog genoegen cijfers halen
Propedeuse HBO is volgens mij ook via cijfers of het mag of niet.
Via HBO kan je vrijstellingen krijgen voor je WO studie, dus kan die korter duren.

Criminologie is loting, dus kunnen cijfers van belang zijn(al ben ik ingeloot met 6,5 gemiddeld) Psychologie is ook soms een loting.
Praat een keer met een studieadviseur op de universiteit, die kunnen je het beste advies geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Daar heb je verschillende opleidingsinstituten voor, zoals het Luzaccollege, die VWO aanbiedt in één jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de Open Universiteit Nederland kun je een universitaire opleiding volgen zonder een VWO diploma op zak te hebben.
Het is wel grotendeels zelfstudie en vergt dus wel wat van je planningskunsten en doorzettingsvermogen.
Maar er zijn je velen voorgegaan, dus waarom zou het jou niet lukken?

Toegevoegd na 11 uur:
Voor de OU heb je geen vooropleiding nodig, dus ook geen hogere wiskunde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een snelste manier om met een HAVO-diploma naar de universiteit te gaan is via het HBO. Een diploma van het eerste jaar van een hogeschool (propedeuse) geeft toegang tot de universiteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er aan hoe oud je bent. Als je (volgens mij) boven de 21 bent dan kun je gewoon een toelatingsexamen doen.