Baby's kunnen in de eerste dagen niets of nauwelijks waarnemen, waar dromen zij dan over?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Baby's kunnen al in de baarmoeder waarnemen dus zullen ze ook genoeg te dromen hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ze kunnen de eerste tijd niet genoeg duidelijk zien, maar horen voelen e.d kunnen ze al in de baarmoeder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dromen zijn vaak onverwerkte gebeurtenissen van de vorige dag. Ik kan me voor stellen dat de baby moeders warme buik mist en daar dan wellicht van droomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iedere ongeboren en levensvatbare baby kan al dingen waarnemen, vooral geluid(muziek)
Waarschijnlijk ook stress van de moeder.
Dus kan een baby dan ook al dromen en dan de geboorte, deze moet voor een baby ook traumatisch zijn met al het geschreeuw en veel stemmen, om er dan ineens uit te floppen. Reden genoeg voor een droom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is een theorie die zegt dat dromen het restant zijn van de vele prikkels die binnenkomen in het brein van het kind tijdens zijn periode in baarmoeder, met als doel het brein voor te bereiden op de buitenwereld. Ons brein heeft dan de neiging om deze prikkels logisch te ordenen, en zo maken we er een verhaal van met wat ons bezig houdt op dat moment.

Dit heb ik gelezen in het boek 'de baby in de spiegel' van Charles Fernyhough, een ontwikkelingspsycholoog uit Amerika die de eerste 3 levensjaren van zijn eigen dochtertje beschrijft.

Toegevoegd na 6 uur:
Inmiddels heb ik het boek er even bijgepakt. Een baby slaapt de eerste tijd na zijn geboorte erg veel, zo'n 18 uur per dag (!), maar deze slaap is niet hetzelfde als de slaap van volwassenen. Het kind is er alleen op uit om zijn lichaam rust te geven, en het bewustzijn wordt eigenlijk continu in stand gehouden. Dromen zullen ze dus in ieder geval de eerste dagen nog niet doen, of ze er nou in staat toe zijn, of niet.