Hoe voelt een fobie?Wat ervaar je op zo'n moment?

Ikzelf heb meerdere fobie's (gehad). Na paar jaar therapie is er 1 fobie nog over gebleven: autorijden op de auto(snel)weg.

Hoe ervaar jij jouw fobie? Wat voel je dan?

14 jaar geleden

Het beste antwoord

Voor mijn beroep moeten ik en mijn concullega's angsten overwinnen omdat wij vaak voor de ogen van duizenden mensen moeten presteren op gigantische schansen gemaakt op stijgers op grote hoogtes. Fouten zijn niet geoorloofd en dat brengen nogal wat angsten teweeg. Ik denk dat je wel kunt zeggen dat fobiën, een vorm van angsten zijn. Als je angst hebt, weet ik uit eigenervaring dat het zweet je uitbreekt, je krijgt het benauwd tot soms hyperventileren toe. Verder ben je super gefocust op het geen wat jou aandacht zo trekt wat jou bang maakt en je niet meer laat afleiden door iets. Je raakt in paniek en neemt ook paniekbeslissingen (niet goed doordachte beslissingen). Omdat je zo super gefocust bent op een ding is je reactie snelheid wel weer heel hoog. Alleen moet je dan niet ''bevriezen'' van angst dat je niks meer kan. Angst vind ik heel ingewikkeld en volg zelf mentale training om mijn angsten te overwinnen in mijn sport. Wat voor mij helpt is dat hoe vaker je een angst beleefd hoe beter je hier in word. Oefening baart kunst. Verder zijn angsten emoties en die kun je vormen of uitschakelen. Verder heb ik gelukkig, hoogtevrees grotendeels overwonnen en durf nu tientallen meters door de lucht te vliegen met salto's. Dit is ook niet van de een op andere gegaan natuurlijk maar door het kleinste spinnetje raak ik nog steeds mega in paniek en ben ik niks meer waard..

Verder kon ik het volgende voor je vinden op wikipedia, ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Een fobie (Grieks: φοβος, fobos = angst, vrees) is een psychische aandoening waarbij iemand, om doorgaans onduidelijke redenen, een ziekelijke angst ontwikkelt voor specifieke zaken of situaties. Deze angst staat niet in verhouding tot de reële bedreiging die van de situatie of het object uitgaat en de lijder is zich hiervan goed bewust. Niet alle angststoornissen worden fobieën genoemd. Als angst niet voor bepaalde zaken of situaties is, spreken we niet van een fobie, maar van een paniekstoornis of van gegeneraliseerde angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
concullega's leuk gevonden woord :)

Andere antwoorden (6)

Tunnels.. wat ik voel is pure paniek.. Hartkloppingen/zweten/ trillen/benauwd..tot aan tranen toe..Zie mezelf stil komen te vallen met de auto door een ongeluk of panne en dat ik niet weg kan uit die tunnel..uitgangen zijn afgesloten of niet te vinden en telefoons weigeren. of er hangt dikke rook vanwege een brand...Pff.. Alleen alleen nu bij het tikken van dit antwoord krijg ik het spaans benauwd!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonder uit te wijden over welke fobie(s) ik het heb, over het algemeen dit : Trillen, paniek, de drang zo snel mogelijk weg te komen, misselijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoge gebouwen zijn voor mij een fobie, terwijl zitten in een vliegtuig op 10 km hoogte voor mij geen probleem is.Bij een hoog gebouw voel ik mezelf naar beneden getrokken en duizelig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een drukkend gevoel op mijn borst, koud zweet, droge mond, het gevoel in een "vissenkom" terecht te komen, licht gevoel in mijn hoofd, soms als het erg is pure angst en paniek
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een fobie is een angststoornis waarbij je een sterke en aanhoudende angst voor één specifiek iets hebt. Je hebt de neiging om die intense angstopwekkende situatie te ontvluchten.
Het kan ook zo zijn dat een paniekaanval ontstaat. Wanneer je regelmatig angst(en) ervaart kan er ook angst voor de angst ontstaan. Daarnaast kan je last hebben van duizeligheid, misselijkheid met zelfs overgeven, zweten of hartklachten.

De zaken waar iemand met een fobie bang voor is, zijn in werkelijkheid niet gevaarlijk. Dat de angst dus ongegrond is, zien fobische personen over het algemeen zelf ook in. De fobie neemt echter in de angst situaties de overhand: alle ratio verdwijnt en het angstgevoel domineert alles. N
aarmate iemand zich meer en meer overgeeft aan een fobie, worden er steeds meer situaties ontweken en ontvlucht. De fobie neemt zo een grotere rol aan en vormt een belemmering in het dagelijks leven.

Enne... niet lachen... maar mijn fobie zijn knallen. Ik ben panisch voor ballonnen en voor vuurwerk. (zelfs wel flauwgevallen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe een fobie voelt en wat je ervaart is voor iedereen weer anders. Wij komen het vaak tegen in onze NLP praktijk. Het leuke is dat mensen verwachten dat het heel lang duurt voordat ze verlost zijn van de fobie. Ze zijn dan ook heel verrast als ze na 1 of 2 sessies merken dat de fobie tot het verleden behoort.