Wat is het verschil tussen hersenen van een dom en van een slim persoon?

Waardoor ben je slim of niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Het beste antwoord

De laatste paar jaar verschijnen er regelmatig onderzoeken waarin een verband wordt gelegd tussen intelligentie en hersenvolume, gemeten met MRI-scans. De variatie in intelligentie zou voor ongeveer 15 procent te verklaren zijn uit verschillen in hersenvolume: hoe groter hoe intelligenter.
Intelligentie blijkt samen te hangen met grijze massa (grijze stof bevat de cellichamen van de zenuwcellen), de hoeveelheid zenuwcellen blijkt invloed te hebben op intelligentie. Daarbij zijn er vermoedens dat de hoeveelheid verbindingen tussen zenuwcellen (de witte massa) ook bepalend zijn voor iemands intelligentie.
De gedachten is: hoe meer verbindingen, hoe complexer het netwerk en hoe meer complexe taken het aankan.
Daarbij is nog lang niet bewezen dat het volume van de grijze stof medebepaald hoe groot iemands intelligentie is. Het kan ook andersom zijn. Die intelligentie zou óók het volume van de grijze massa kunnen bepalen.
Een mens heeft bij de geboorte aanvankelijk een groot overschot aan hersencellen. In de eerste levensjaren wordt dat flink gesnoeid. Pas met zestien, zeventien jaar is het brein volgroeid. Het zou best kunnen dat bij kinderen die om wat voor reden dan ook intelligent zijn, het snoeien anders gebeurt dan bij kinderen die minder intelligent zijn. Die verbanden moeten allemaal nog worden opgehelderd.

Bron en meer lezen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je intelligentie word niet (alleen) bepaald door de hoeveelheid hersenen die je hebt, maar door hoe gemakkelijk mensen 'verbindingen' kunnen maken tussen 2 plekken in de hersenen. De hoeveelheid hersenen(de hersen inhoud) speelt in zoverre een rol, dat je meer kan opslaan. Maar als je die informatie vervolgens niet kan verwerken, heb je er niets aan.
Veel begrijpelijker kan ik het ook niet maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iedereen heeft dezelfde hersenen.
het gaat er alleen om wat je er mee doet, en dat kan dom of slim zijn.
en dat word weer aangestuurd door je gevoel, want die bepalen je hersenactiviteit