Denk je dat schizofrenie aangeboren is of aangeleerd, of kan het beide?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schizofrenie kan je niet aanleren!

Het beste antwoord

Ik denk dat deze uitleg veel duidelijk maakt:

Is schizofrenie erfelijk?
Bij het ontstaan van schizofrenie spelen erfelijke factoren een rol. Het komt in de ene familie meer voor dan in de andere. Dat wil echter niet zeggen dat wanneer het niet voorkomt in de familie, je het ook niet zou kunnen krijgen.

Bij de bevruchting van een eicel door zaadcel wordt erfelijk materiaal doorgegeven. Dan staat eigenlijk al vast of de baby rood haar en groene ogen zal krijgen of blond haar en blauwe ogen. Erfelijkheid is het 'overerven' van een aantal kenmerken. Huidskleur, grootte en vorm van handen, voeten, lichaamsbouw zijn voorbeelden van erfelijke kenmerken. Zoals het geldt voor de kleur haar en ogen, geldt het ook voor ziekten die zich op latere leeftijd kunnen voordoen.
Schizofrenie is één van de (psychiatrische) ziekten, waarbij erfelijke factoren een rol spelen. Ze hoeven niet doorslaggevend te zijn om later inderdaad ook schizofrenie te laten ontstaan.

Tijdens de zwangerschap en/of bevalling kunnen zich allerlei complicaties voordoen, die er mogelijk uiteindelijk er toe kunnen bijdragen dat iemand schizofrenie krijgt. Ook het gebruik van alcohol en drugs kunnen de aangeboren kwetsbaarheid voor het krijgen van schizofrenie 'wakker schudden'. Dat geldt ook voor een teveel aan stress.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In erg veel gevallen is het erfelijk, volgens mij heeft het met celdeling te maken en niet met aanleren. Bedoel je schizofrenie of Dissociatieve identiteitsstoornis deze laatste is dat een persoon in caractertoestanden leeft
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is schizofrenie genetisch bepaald. In dat geval is het dus aangeboren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw vraag is o.a. onderzocht met identieke tweelingen. Die hebben gelijke erfelijke eigenschappen.
Het bleek dat wanneer de ene aan schizofrenie lijdt, de andere 48% kans heeft om het ook te krijgen.
Er is ook gevonden dat chemische processen in de hersenen er iets mee te maken hebben.
De aanleg voor schizofrenie lijkt dus aangeboren te zijn.
Maar of de ziekte zich ook ook ontwikkelt hangt van omstandigheden af.
Het kan zich openbaren na emotionele gebeurtenissen, of door hormoonveranderingen als gevolg van puberteit of een zwangerschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hee kort : de áánleg is erfelijk. De 'triggers' die de ziekte doen ontstaan / doorbreken zijn vaak omgevingsgerelateerd, maar wel van het type ; wie een hond wil slaan.....etc'. Oftewel : met de 'juiste' aanleg voorkom je het niet ; iemand die schizofreen is, zal altijd ergens in zijn leven tegen een aanleiding oplopen die de latente ziekte in gang kan zetten. Bij iemand die het krijgt, heeft het er 'altijd al in gezeten'.

De hersenen van iemand die schizofreen is, verschillen van die van 'gezonde' mensen. Daardoor verwerken ze informatie anders dan 'normale' mensen en kunnen zich in buitengewone situaties dus abnormaal gaan gedragen. Meestal openbaart schizofrenie zich pas na het ontstaan van een (eerste) psychose, maar achteraf zijn er dan vaak wel tekenen aan te wijzen van de latente schizofrenie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook aangeleerd zijn. Bijvoorbeeld bij mensen die vroeger jaren lang zijn mishandeld of misbruikt. Op de momenten dat ze misbruikt werden, probeerden ze zichzelf in hun hoofd af te sluiten, een soort van zelfbescherming waardoor het lijkt alsof het je niet zelf overkomt maar dat je iemand anders bent op dat moment, zodat je hier buiten de momenten dat je misbruikt wordt, zo weinig mogelijk last van hebt. Als dit maar vaak genoeg gebeurt, komt de persoon die je bent tijdens de mishandelingen ook op andere momenten naar buiten. Waardoor je er op den duur geen grip meer op hebt en dus echt schizofreen bent geworden. Dit komt natuurlijk veel minder vaak voor dan de aangeboren versie.

Heb hier een paar jaar geleden eens een documentaire over gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schizofrenie is niet hetzelfde als Multiple Personality Disorder.