Wat is het gevoel dat je iets aanraakt terwijl je dat werkelijk niet doet, en waar komt dit vandaan? (zie Extra uitleg)

Als ik in bed lig met mijn ogen dicht heb ik soms het gevoel dat ik iets aanraak.
Iets bijvoorbeeld tussen mijn vingers houd, terwijl mijn handen gewoon naast mij in bed liggen. Het is een soort van de sensatie van iets betasten maar ik voel dat het niet werkelijk gebeurt, alleen in mijn hoofd. Vaak voelen de objecten heel herkenbaar maar ik kan niet precies vertellen wat het nou is, of waarom ik het herken. Ik kan me herinneren dat ik dit al sinds kinds af aan heb.

Ik ben nieuwsgierig of meer mensen dit gevoel hebben en waar het vandaan komt.
Sorry van de vage vraag, ik hoop dat iemand mij iets meer erover kan vertellen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Ik denk dat dit een typisch voorbeeld is van heldervoelend.

Mogelijk zit je dan in de schemerwereld. Een andere wereld direct naast de onze. Ongetwijfeld zal je wel meer gaven hebben. Als je heel sterk aan iets denkt, lijkt het alsof je het aan kan raken. Je eigen ratio, neemt een stapje terug en je gevoel mag een stapje vooruit doen, dan kom je uiteindelijk op een punt, dat het echt gaat lijken, maar het niet is. Je kunt uiteindelijk nog een stapje verder gaan en dan weet je ook wat het is dat je voelt. Wees zuinig op deze gave en bouw het verder uit, laat je niet beinvloeden door anderen die je niet geloven/ begrijpen. Bij visualiseren doe je dit soort dingen bewust en de resultaten kunnen soms byzar zijn. Wat jij doet, lijkt er heel veel op, alleen ontstaat het anders.

Je zou kunnen stellen dat jij jezelf op bepaalde momenten bewust bent van zowel jouw fysiek lichaam als jouw astraal lichaam. Met het fysiek lichaam bedoel ik dus het lichaam dat je met de vijf zintuigen kan waarnemen en met het astraal lichaam bedoel ik het onzichtbaar lichaam dat de meeste mensen op deze aarde enkel via de gevoelssensoren kunnen waarnemen. Er zijn ook mensen wiens zicht zodanig verfijnd of helder is dat ze het astraal lichaam ook kunnen zien. Jouw astraal lichaam is in staat om voorwerpen uit een andere dimensie waar te nemen. Daar waar anderen lucht zien of lucht ervaren/waarnemen daar neem jij zaken waar die vergelijkende impulsen activeren als wanneer je iets zou vastnemen wat je met het gewone oog kan zien. Maar pas wanneer het waarnemingsvermogen van jouw fysiek lichaam en jouw astraal lichaam op dezelfde golflengte en/of dezelfde frequentie vibreert kan jij je van beiden tegelijk bewust zijn. Ik leg dit vanuit eigen ervaring met mijn eigen woorden uit en ik hoop dat je er wat aan hebt ;-) Geniet met volle teugen van deze wonderlijke ervaringen want velen zouden er hun hele fortuin voor over hebben om dit ook eens te mogen ervaren. Jij krijgt ze gratis en voor een reden die steeds duidelijker zal worden. Liefs en Big Smile van me

Misschien is er sprake van een bepaalde activatie van het hersendeel van voelen (pariëtale lob), Als je gaat slapen gaat je hersenactivatie veranderen. Dan komen er willekeurige prikkelingen in hersengebieden. Misschien is er bij jou tussen 2 hersengebieden een verbinding gevormd(synaps) die soms gaat activeren waardoor je dat ervaart. Het doet me denken aan fantoompijn, waarbij zenuwen ook prikkelen terwijl er geen ledematen zitten en toch de sensatie geven dat je iets voelt. Toegevoegd na 3 minuten: Op deze website staat onder tactiel ook jouw beschrijving. Over slaapverlamming weet ik dat het te maken heeft met een geremde reticulaire formatie in de hersenstam, waardoor je niet kunt bewegen. Door deze route lopen ook alle andere sensorische prikkels, zoals het voelen. Toegevoegd na 7 minuten: Sorry nog 1 opmerking. Het is echt super interessant wat je hebt. Misschien is het een idee om het te laten onderzoeken door een neuroloog? Er is weinig over bekend en jij wilt er ook meer van weten, dus ik denk dat je de wetenschap en jezelf kunt helpen aan nieuwe inzichten.

Dat zijn zogenaamde hynagoge (voor het in slaap vallen) en hypnopompe (bij het wakker worden) hallucinaties. Op het overgangsgebied van slapen naar waken, zijn de hersenen bezig over te gaan in een ander 'ritme', waarbij je feitelijk kunt beginnen te dromen zonder dat je nog helemaal in slaap bent. Het kunnen geluiden zijn, beelden, gevoelens, geuren zelfs, kortom, alles wat je ook in 'volwaardige dromen tegenkomt. Uit recent onderzoek blijkt dat, als we in slaap vallen, eerst de thalamus inactief wordt en pas daarna de cortex. De thalamus heeft 'vertraag-functie', waarbij binnenkomende prikkels naar de juiste hersenzones worden gestuurd. De cortex daarentegen staat in voor onze hogere functies (denken ed.). Doordat de thalamus als eerste uitvalt, is onze cortex, net voor we dan tenslotte écht in slaap vallen, nog even in staat om onze gedachten een tijdje te laten 'ronddwalen' van het en naar het andere. Die fase waarin onze gedachten nog even van het ene naar het andere kunnen rondzwalken, zou ook de fase zijn waarin sommige mensen hallucinaties ervaren. In dit geval dan de bekende hypnagoge hallucinaties. Iedereen heft het wel eens, sommige mensen af en toe , anderen elke nacht, en ze kunnen totaal geen kwaad. Pas als het een probleem wordt (nachtmerries, slaapverlamming, beelden en ervaringen die je angst aanjagen) is het verstandig daar hup bij te zoeken. Maar weten dat het om een onschuldig 'trucje' van je hersenen gaat, is meestal voldoende om er mee om te kunnen gaan.

Bronnen:
http://www.narcolepsiestichting.nl/forum/6...
http://www.patient.co.uk/doctor/Hypnagogic...
http://www.slaapklachten.nl/abc/h/hallucinaties
http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/t...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100