Welke manieren van denken bestaan er?

Ik ben bijvoorbeeld een beelddenker.
Ik heb eens gehoord dat er iets van 4 verschillende manieren zijn. Wie kan me hier meer over vertellen en hoe die manier dan werkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is een beelddenker iemand met het gezicht als voorkeurszintuig. Anderen hebben het gehoor als voorkeurszintuig.
Er zijn ook veel mensen die beweging als voorkeur hebben: kinesthesisten. En ten slotte zijn er enkelen die de smaak of de reuk als voorkeur hebben: de gustatieven en de olfactoristen. Maar je kan dat niet een manier van denken noemen, vind ik.

Antwoorden (6)

praktisch denken
logisch denken
dom denken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zijn er meer dan 4!

Beelddenken
Creatief denken
Helder denken
Kritisch denken
Lateraal denken
Magisch denken
Introspectie
Probleemoplossend denken
Systeemdenken

Zie bron voor uitleg van allemaal. (Wikipedia, hehe)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.beelddenkers.nl/
Kijk hier eens.

Zo veel info, daar heb je niet voldoende tekens voor op GV. Alles lijkt wezenlijk om te vermelden dus vind ik het moeilijk er een stukje uit te halen. Dit zou niet voldoende zijn. Je kunt beter het geheel zelf lezen als het je echt interesseert.

http://www.youtube.com/watch?v=NS8uKDb4gZM

Toegevoegd na 10 minuten:
De wetenschappelijke benaming voor beelddenken is; 'divergerend denken'. Kijk eens op de eerste pagina onder het kopje "opmerkelijk". Ik heb genoten van 'Beethoven', dat eronder staat. (rechtsboven).
Niet moeilijk voor te stellen wat de vizuele voorstelling is van de 'performer"!
amc
12 jaar geleden
Vergeet niet de vrijdenkers ;) die bij alles de andere kant moeten zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie maar drie manier van denken.

1. herkennen. Dat is patroonherkenning. Letters lezen. Het immediate geheugen is hiervoor.
2. logisch denken. Hierbij worden regels gebruikt. De informatie is onderverdeeld in herkenbare stukken, waardoor een digitale bewerking mogelijk is. Denk aan de regels in de wiskunde.
3. creatief denken. Hierbij speelt toeval een grote rol. Er worden willekeurige verbindingen tussen informatie gelegd en bekeken. De Bono schreef een methodisch boek over creatief denken.

Toegepast:
Een probleem kun je dus vaak herkennen, en direct een oplossing weten. Dat heet ervaring.
Een ingewikkelder probleem verdeel je onder in deelproblemen, die je met regels uit de logica of van het betreffende vakgebied te lijf gaat.
Meestal is dit ontoereikend, en voor het laatste stukje is creativiteit nodig.

Toegevoegd na 1 dag:
Er is nog een andere onderverdeling. In tweeën.
1. Empirisch - wetenschappelijk denken. Dat is observeren en interpreteren van de werkelijkheid. Hierbij is de persoon niet meer dan observator. De gevormde wetenschap is niet afhankelijk van de observator en kan daarom door anderen worden aanvaard of verworpen.
2. Juridisch denken. Hierbij gaat men uit van de wet of van de gewoonte. Feiten spelen een rol, maar (empirische) wetenschap is irrelevant. Juristen hebben een hekel aan wetenschap:"Dat leidt maar af", zeggen ze.

Bij 'gewone' mensen speelt die 2. een grote rol: men gaat eerst na of iets onder gewoonten, normen en waarden valt. Zo ja, dat is dat de waarheid, en moet je zo denken.
GV staat bol van dit soort denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geloof wel heel erg in deze vier-scheiding:

-Beelddenken (ervaringsgerichte)
-Begripdenken (kennisgericht)
-Systeemdenken (betekenisgericht)
-Praktijkdenken (toepassingsgericht)

Link (test op laatste pagina):
http://tinyurl.com/3k5zdyz

Ik heb overigens jarenlang gedacht dat ik beelddenker was (al matchten de symptomen niet helemaal), maar ben nu van mening dat ik systeemdenker ben.

Ik ben benieuwd of er meer beelddenkers worden bekeerd!