Niks, dat woord bestaat niet. Maar neuro-psychologie is het vakgebied dat de relatie bestudeert tussen gedrag en de werking van de hersenen.
12 jaar geleden
Neuroloog is een zenuwarts, met als vakgebied de neurologie, werking en ziekten van spieren, zenuwen, ruggenmerg en de hersenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neurologie is iets anders dan neuropsychologie.
Neuropsychologie is één van de specialismen binnen de psychologie. De neuropsychologie houdt zich bezig met het bestuderen en onderzoeken van de directe relatie tussen de structuur (bouw) en de functies (werking) van de hersenen en het gedrag.
Je zou kunnen zeggen dat neuropsychologie tussen de neurologie (leer van de zenuwen en de organische zenuwziekten) en de psychologie (wetenschap die zich bezighoudt met de aard en de eigenschappen van de menselijke ziel) in zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou je dat nog iets uitgebreider kunnen vertellen? Bijv. wat doen deze specialisten en hoe passen ze deze vorm toe?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees de bron;))
Dag Alex, iemand voor mij heeft al goed uitgelegd wat neuropsychologen bestuderen. Het is een wetenschap, die onderzoekt wat er in het brein gebeurt bij psychologische processen. Bijv. als je iets ziet wat een emotionele reactie bij je oproept. Welke delen van de hersenen zijn dan betrokken. Welke invloed heeft een hersenbeschadiging op een bepaalde plek? Men heeft ontdekt dat specifieke delen van de hersenen verantwoordelijk zijn voor specifieke functies. Zo zijn er speciale gebieden in de hersenen voor taal, spreken, zien, horen, emoties, aandacht... Maar er zijn ook een heleboel dingen die we kunnen, die niet vast zitten aan één specifiek stukje in de hersensen, maar door een heel netwerk in de hersenen worden geregeld.
Neuropsychologen die wetenschappelijk onderzoeker zijn, doen onderzoek hiernaar, niet door te snijden/opereren in de hersenen, maar meestal door te kijken wat er in de hersenen gebeurt als mensen een bepaalde taak doen.
Maar niet alle neuropsychologen zijn wetenschappelijk onderzoekers, de meeste zelfs niet! De meesten werken in de praktijk met mensen waarbij gedacht wordt aan hersenbeschadigingen. Dat kan zijn na hersenletsel, maar het kan ook zijn als iemand bijv. aandachtsproblemen heeft. Neuropsychologen testen en observeren deze mensen dan. Zij kunnen op grond daarvan bijv. aangeven welke cognitieve functies (denkfuncties) niet helemaal in orde zijn. Maa rook welke andere functies wel goed in orde zijn. En dat helpt dan weer bij het opstellen van een behandelplan, zodat mensen weer beter kunnen functioneren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geweldig dankje.