Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe komt het dat je soms wordt 'geraakt' door een nummer?

Ik bedoel.. Uit een speaker komen trillingen, opgevangen in je oor, omgezet in melodie/ritme in je hersenen.. Hoe kan het dan dat we toch een gevoel krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (7)

Dat is het mooie van muziek: het kan zo betekenisvol zijn, dat we er ontroerd door kunnen raken.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat muziek laat herrineren. Als je een bepaald liedje hoort kan het linken aan een bepaalde ( droevige) gebeurtenis dat daardoor muziek je "raakt"
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik laat de geluidstrillingen en wetenschappelijke kant even lekker achterwege; iemand die met volle emotie en gevoel een lied zingt/speelt, die raakt precies dat bij jou, dat gevoel wat je herkent. Of dat nu via speakers komt of direct, het komt altijd over :)
Meer kan ik er niet over zeggen :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik word vaak geraakt door "nummers"met een melancholieke insteek. Ik denk dat het iets te maken heeft met de compositietechniek van het betreffende nummer, 9 van de 10 keer door het gebruik van halve tonen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je het nummer echt leuk vindt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik een muziek luister, luister ik goed naar de tekst en natuurlijk achtergrond muziek. Soms kom ik wel eens nummers tegen met de perfecte tekst, wat mij wel eens is overkomen e.d. en natuurlijk de voice! :)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kunnen verschillende factoren zijn.

Je kunt geraakt worden door de emotie die in de tekst verwoord wordt (poezie, melancholie, melodrama).

Het kan zijn dat je een nummer of een bepaalde muzieksoort verbonden hebt met een gelukkige tijd, een slechte periode of een gebeurtenis die indruk op je heeft gemaakt.

Ook is het mogelijk dat je geraakt wordt door de effecten in de muziek. Bepaalde akkoorden en akkoordenwisselingen veroorzaken bij veel luisteraars bepaalde effecten. Denk aan het effect van een mineur akkoord, dat altijd iets treurigs/droevigs heeft. Of juist het optimisme van een Majeur akkoord of de overgang van de eerste naar de vierde toon.

Het kan ook nog de stem van de zanger(es) zijn die je bijzonder aanspreekt.

Kortom, daar kunnen verschillende redenen voor zijn.
(Lees meer...)
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding