Waar komt de neiging van het maken van complottheorieën vandaan?

Hoezo doen mensen dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (9)

Omdat ze het echt geloven, of om angst te zaaien. Net zoals mensen die computervirussen verspreiden, eerst verspreiden en dan kijken wat er gebeurt. Maar het kan ook dat mensen het zo erg geloven dat ze het als een verplichting zien de medemens ervan te laten weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat sommige mensen niet alles voor lief nemen en denken dat er iets achter zit. Ook als er bijvoorbeeld allemaal onverklaarbare aanwijzingen zijn, kunnen ze dingen dingen gaan geloven.

De neiging voor het maken komt denk ik omdat mensen of er echt bewijs voor hebben, of gewoon mensen willen pesten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geloof jij alles maar zo klakkeloos wat je voorgeschoteld krijgt? En heb jij zo'n gigantisch vertrouwen in "de goedheid" van de mens, dat je echt denkt, dat jij niet bedonderd wordt? En dat de mensen die de macht hebben in de wereld de meest brave burgers zijn?

Dan ben jij geen kandidaat voor complottheorieën nee, dus jij zal die neiging dan niet hebben.

Complottheoriën kunnen erg ver gaan, tot in het extreme. De neiging, om je geloof te hechten aan een complot theorie, komt van het wantrouwen in de menshied. Ook ik, heb mijn gedachtegoed gehad, over het al dan niet waar zijn van bepaalde dingen of gebeurtenissen, omdat de berichtgevingen gewoonweg niet klopten, of mijn gevoel gewoon zei, dat er iets niet in de haak was. Als er dan ook nog onderzoek naar gedaan wordt, en er in sommige gevallen klaarblijkelijk bewijs wordt gevonden, wordt het afgedaan als complot theorie.

Ik denk dat je nooit moet onderschatten, wat de machtigen der aarde allemaal voor mekaar kunnen krijgen en wat voor gevaarlijke spellen zij spelen (over de ruggen van mensenlevens).
En je er altijd van uit kunt gaan, dat jij als simpele burgerziel, echt niet altijd de waarheid, en niets dan de waarheid te horen krijgt. De échte waarheid zullen wij dus nooit weten.

Neem een voorbeeld aan Rusland. Die vergiftigen en vermoorden belangrijke journalisten, die over de overheid uit de school klappen, openlijk he. En het ergste is nog, de hele wereld weet, dat ze vermoord zijn door de KGB...maar wie tikt ze op de vingers? Niemand, ik ook niet, ben wel goed maar niet gek. Niemand kan hier wat aan doen, het is de macht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad de geschiedenis wordt letterlijk geschreven (gemanipuleerd) zoals men (de machthebbers) het graag wil hebben. De echte feiten komen zelden boven tafel. Dikke + !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx! ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kgb? Denk nu niet dan cia beter is. Beide zijn schuldig van het testen van gifstoffen op hun eigen bevolking. Japan deed het in een chinees dorpje. Punt is van Rusland hoor je het. Wat cia nu doet horen we par 30-40jaar erna.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie heeft gezegd dat de CIA beter is?
Omdat ze een houvast willen hebben in het leven. En zo zelf alle gebeurtenissen niet te kunnen beïnvloeden, omdat het door anderen worden beïnvloedt.
Op deze manier kunnen ze het 'slachtoffer' zijn en van daar uit de aandacht kunnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed verhaal........
Normaal voor mensen is dat je elkaar kan vertrouwen. Het missen van dit zet de deur open voor wantrouwen.

Mensen zijn goed van nature waarom proberen we dit af te leren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Degenen die dat doen, hebben dat zo afgesproken met de regering en de buitenaardse wezens!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:)
Inderdaad om greep te krijgen op de werkelijkheid.
In feite wordt dan een scenario bedacht. Dat is een reeks aannames die best zouden kunnen, en die samen een ongewenst resultaat laten zien.
En: complotten bestaan echt. Het is een middel van machthebbers, om stiekem hun macht te vestigen, te verdedigen of te versterken.
Overtuig jezelf en lees het boek De Heerser van Machiavelli. In dit boek legt hij in 1513 uit wat macht is en hoe het werkt. Ook de functie van complotten, leugens en bedrog legt hij uit. Het is een van de eerste wetenschappelijke boeken. Heel bijzonder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat elke theorie wordt bedacht om een doel te dienen.
Losse stukjes informatie kunnen zo aan elkaar geknoopt worden tot iets dat (soort van) logisch is. Mensen willen de omgeving om hen heen graag begrijpen, en daar kan een theorie bij helpen. Zelfs als het een complottheorie is.

Een complottheorie kan de bedenker ook (onbewust) een goed (?) gevoel geven belangrijk te zijn. (Anders zouden 'ze' niet zoveel moeite doen.)

Vermoedelijk is het ook erg nuttig bij werkelijk gevaar.

En het kan een gevolg zijn van -al dan niet reële- angst of zelfs van een angststoornis.

Maar waarop is jouw aanname gebaseerd dat het maken van complottheorieën een menselijke neiging is?

Ik geloof namelijk niet dat die neiging groter is dan bij welke andere theorievorming dan ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig heb ik het hier recent met mijn hoogleraar psycho over gehad.

Als er iets groots gebeurd kunnen mensen niet geloven dat er iets simpels, iets normaals achter zit. Als er een vliegtuig het WTC invliegt en het blijkt dat 't terroristen zijn dan...wacht even, terroristen, natuurlijk niet, dat zou te makkelijk zijn. Het is de Amerikaanse overheid, die natuurlijk afghanistan en Irak binnen wil vallen voor de olie. (leuk feitje: De amerikanen ze wilden de operatie om iraq binnen te vallen eerst 'Operation Iraq Liberation' noemen, maar 3 dagen voordat die begon kwamen ze erachter dat de eerste 3 letters hiervan...juist OIL (olie) spellen. De naam is toen veranderd om toen alvast conspiracy denkers wat wind uit de zeilen te nemen.

Grote gebeurtenissen moeten voor het menselijk gevoel ook een grote, bijzondere, diepe oorzaak hebben. Een simpele oplossing vindt men onmogelijk. 'wat zo iets groots en bijzonders, dan moet natuurlijk ook een bijzondere en speciale oorzaak hebben. Is Osama gewoon gevonden en neergeschoten? onmogelijk, ze hadden hem al jaren maar hij was stiekem een CIA agent
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar is het niet zo, dat het "gros" van de mensen het allemaal gewoon gelooft, en voor zoete koek aanneemt? En er maar een kleinere groep is, die complottheorieën najaagt? Iedereen die ik ooit heb gesproken over laten we 9-11 pakken, gelooft alles wat hun in de media ter oren is gebracht. Het waren terorristen, punt. Hoe zou het in hemelsnaam mogelijk zijn, dat een overheid of regering zoiets doet als een vliegtuig in een toren vliegen waarbij ook nog mensen omkomen...ook dát kunnen een hoop mensen niet geloven, en ze hekelen dan ook de complottheorieën. Als het zo was, zoals je in je laatste alinea omschrijft, dan zou dus het merendeel van de mensheid er iets ingewikkelds van willen maken en dus geloven in de complottheorieën, en maar een klein deel zou de zogeheten "waarheid" (het simpele dus) aanhangen...(of begrijp ik dat verkeerd?) Overigens neemt het toch niet weg, dat bij sommige grote gebeurtenissen toch wel eens écht een diepere oorzaak ligt, het zou onmogelijk zijn, als dit niet zo was. Of bedoel je in de laatste alinea enkel de groep mensen die in de theorieën gelooft. Dat kan, so correct me if I'm wrong please ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat ik het even wat kleiner maken,
Je hebt een vriendin en je bent al 3 jaar stapelverliefd, helemaal gelukkig. Op een avond hebben jullie een gesprek waarin ze het uitmaakt, waarom? njah, ze vond dat de relatie niet meer liep, terwijl jij niet eens in de gaten had dat er iets mis was. en dan flitst het in je hoofd; ze heeft iemand anders. jullie hadden helemaal geen problemen, dan zou ze het toch niet opeens uitmaken en we waren al 3 jaar samen. als er iets was zou ze het er toch veel eerder over gehad hebben...
(met detective achtige schaduw taferelen tot gevolg.) -> dit is eenzelfde voorbeeld, een grote betekenis wordt gegeven aan het feit dat het liefdes vlammetje is uitgedoofd. Mijn laatste alinea had ik inderdaad beter anders kunnen formuleren. mensen hebben de neiging tot het zien van die grote gehelen, maar vanwege de geweldige functie van onze frontale kwab (en zijn inhiberende functie) kunnen mensen over het algemeen zin van onzin scheiden, oorzaak en gevolg goed zien, logisch feiten deduceren, Maar het is ook een kwestie van de juiste informatie hebben. Als je ergens niets over weet neemt men ook makkelijker iets voor waar aan. (2 miljard kijkers met het huwlijk van kate middleton en prince William? -> onmogelijk, dat nummer is gebaseerd op het aantal tv-aansluitingen dat het huwelijk kon ontvangen, uit Nederland dus 16mln, terwijl die nooit allemaal hebben gekeken.. 2mln max. Maar totdat dit tegen mij gezegd werd had ik die 2 mld voor waar aangenomen. gewoon, omdat ik niets anders wist.) ....En soms is een complot theorie gewoon waar. 10 - 15 jaar geleden or so ging het gerucht (complottheorie) dat de amerikanen geheime gevangennissen hadden. iets wat de VS zelf in alle toonaarden ontkende. Blijkt later dat ze die gewoon hebben (guantanamo bay en nog enkele anderen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies het antwoord dat ik had willen geven. Mensen bedenken theorieën omdat ze moeite hebben met de waarheid.