Wat zijn de voor- en tegens van NLP?

Neurolinguistisch programmeren vinden sommige pseudo wetenschap anderen vinden het geweldig. Ik weet niet wat ik er van moet vinden. Graag hoor ik meningen over NLP, wat het precies inhoudt, wat de ervaringen zijn en wat de voor- en nadelen zijn. Dus graag ook critici!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

Volgens kenners, de NLP therapeuten, HET middel om je leven op de rit te krijgen en er controle over te krijgen en houden. Nu heb ik één ding geleerd in het leven; controle over je leven is niet haalbaar. wel enigszins stuurbaar.

Natuurlijk, alle beetjes helpen, maar, zoals voor veel 'therapieën' geldt, moet je het zelf ondervinden om er achter te komen of JIJ er baat bij hebt; de goede raadgevers ten spijt.

NLP is een manier om je zelf te 'programmeren', ofwel een kunstje te leren, om de situatie -meestal jouw probleemgebied- onder controle te houden. Nogmaals, alle beetjes helpen, op korte termijn.

Voor mij is NLP een manier om je 'moeilijkheden' ahw af te zwakken tot een handelbare siruatie. Ja, welhaast het wegduwen van het echte probleem.

Maar hierdoor zul je nooit tot een doorleving van je 'probleem' komen. Dus eigenlijk loopt men ervoor weg.
Ieder zo zijn manier om met het leven om te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie zin:
Controle over je leven is niet haalbaar, wel stuurbaar.
+1 ;)

Andere antwoorden (3)

Ik weet ook niet precies wat ik ervan moet denken.
Aan de ene kant vind ik het goed; het is namelijk een manier van denken die veel mensen plezieriger door het leven laat gaan. Positief dus.

Maar aan de nadere kant zegt NLP ook mensen van een allergie af te helpen. Een allergie is een reactie van het immuunsysteem; deze reageert overdreven op een eigenlijk ongevaarlijke stof (een allergeen). Doordat het immuunsysteem zo hevig reageert, is deze stof voor een allergiepatiënt wel gevaarlijk.
NLP beweert dat ze de oorzaak van de allergie kunnen herprogrammeeren.
Volgens NLP: "De kern van allergie: het onderbewustzijn maakt een foutieve verbinding tussen twee aspecten en ervaart die verbinding als een oorzakelijk verband."
En sommige NLP's beweren zelfs dat ze mensen in 20 minuten van een allergie kunnen afhelpen.
Net zo onzinnig dus als de NAET-therapie voor allergiepatiënten: ook deze beweren een genezing te hebben, en zeggen: "een allergie is altijd psychosomatisch."

Ik ben dus van mening dat je NLP kan gebruiken om anders in het leven te staan, anders te gaan denken. Maar je moet met medische problemen niet alleen richting de NLP kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou iemand misschien die -1 kunnen uitleggen?
In Nederland hebben zowel de reguliere menswetenschappen als het alternatieve circuit zich op het fenomeen NLP gestort en blijkens het enorme aanbod hebben veel mensen er op de een of andere wijze baat bij.

Die triomf verbaast vooral, omdat veel ideeën waarmee de NLP werkt al veel ouder zijn en langer bestaan: de communicatieleer (Watzlawick), de humanistische psychologie (Rogers), opvattingen uit het behaviourisme (Skinner), verschillende elementen uit de onderwijskunde en leerpsychologie en tenslotte enkele opvattingen die in het Nieuwe Tijdsdenken grote opgang maken (zoals de visualisering - Shakti Gawain, Louise Hay, Stuart Wilde om er enkele te noemen).

NLP-voorstanders zal dit laatste waarschijnlijk weinig uitmaken, want wat doet het ertoe waar het vandaan komt, als het werkt?

De grondleggers van NLP stellen dat ze zich niet bekommeren om de theorie, maar zich beperken tot het model: 'een beschrijving van hoe iets werkt zonder dat wordt verteld waarom dat zo is. (...) Wij zijn modelbouwers en willen dat men ons werk ook als model beoordeelt, onafhankelijk van de vraag of het juist, onjuist, esthetisch of onesthetisch is'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegens: het is geen haarlemmerolie, geschikt voor alle kwalen...

Voor: je kunt niet beinvloeden welke zaken op je pad komen in het leven, maar je kunt wel degelijk keuzes maken wat die dingen met je DOEN.....

Vroeger was ik allergies als ik dat tsjakka-figuur op tv tegenkwam, ik kreeg werkelijk bulten van die man... het is een clown.... Later kreeg ik door dat hij er een karikatuur van maakt en maar een heel erg klein gedeelte van wat NLP is daarvoor gebruikt.
Ik las het boek NLP essenties echt in een keer door en heb later een Practioners opleiding gedaan.

Je kunt werkelijk besluiten er heel veel aan te hebben
of het af te wijzen,
dan *kan* het nooit werken....

besluit je om je oogkleppen af te zetten en om te doen *wat werkt* dan is het echt een stap vooruit, je *ziet* gewoon veel meer....

en geniet veel meer :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan niet allergisch zijn voor een man, allergisch betekent namelijk dat je immuunsysteem op een zogn. allergeen reageert alsof het een gevaarlijke stof is.
Een personage is geen allergeen.
-1 dus
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je gaat volledig maar dan ook echt helemaal voorbij aan de BETEKENIS van wat ik schreef. Je ziet dus uitsluitend uiterlijke vormen, geen inhoud. Ik schreef het dus duidelijk niet voor jou. Succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet het begrijpen.. +1 ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is dan ook nogal moeilijk te lezen, zo geschreven a la Xinix. Ik begreep het trouwens wel, het is alleen dat het me nogal raakt als mensen zeggen dat ze allergisch zijn voor situaties of personen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar het feit dat je die makke hebt, daar ging het onderwerp helemaal niet over.
Als je inhoudelijk op vragen en antwoorden reageert blijft de discussie een stuk leuker....
Is net zoals die spellings-fundamentalisten.... volkomen langs de inhoud heen over de vorm kwatsen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tja, jij kan er zo over denken.
Maar het is voor mij net zoiets als dat je elke pukkel meteen kanker noemt. Voor mij is namelijk een allergie erg dodelijk, en er zijn ook mensen in mijn familie aan gestorven. Zodoende is het voor mij een gevoelig onderwerp, als mensen alles wat ze irriteert of wat dan ook een allergie noemen.
Hoop dat je het begrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeeeeeeee je BLIJFT het gewoon over je eigen onderwerp hebben..... Over de gestelde vraag, laat staan mijn antwoord, gaat het inhoudelijk op geen enkel moment...... Ik adviseer dringend om een hele goede cursus NLP te gaan volgen. Wat mij betreft: einde bericht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat jij ook maar een cursus sociaal omgaan moet doen, want ik vind dat je vreemd reageert, maar goed.
Het enige waarom ik nog reageer, is omdat ik graag wil uitleggen waarom ik zo reageerde op je antwoord.
Inderdaad niet een reactie op de rest, maar dat hoeft ook niet. Jammer dat JIJ zo reageert.