Logisch gezien is het lichaam gewoon vlees botten en water .. Ect Hoe zit dat dan met je geest en ziel?

Wil weten hoe dat zit. En vind antwoorden op zulke vragen zeer interessant.
En. Ik heb geen flauw benul bij welke categorie dit pas

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat iemand daar een goed antwoord op kan geven. Er is al veel nagedacht over dit onderwerp maar er is geen algemene conclusie ontstaan.

Antwoorden (12)

Het zit wel iets ongewikkelder in elkaar. Hoe het exact werkt weet de wetenschap geloof ik nog steeds niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk zijn het toch processen in je hersenen die jouw individuele geest en ziel vorm geven.
Ik heb wel eens gelezen dat een lichaam direct na de dood een half ons lichter wordt. In dat half ons zou dan de ziel hebben gezeten die het lichaam heeft verlaten.
Maar ik kan dit niet met een linkje aantonen.

Toegevoegd na 7 uur:
Toch gevonden, zie link hieronder. Er wordt hier gesproken over 21 gram.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
-wat interessant dat het lichaam een half ons lichter is dan. Werden hier ook verklaringen voor gegeven, anders dan vocht verlies?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dit is niet waar. Er is een onderzoeker geweest, die 1500 honden heeft gedood en voor en na de dood het gewicht heeft gemeten. Hij wilde zo graag dat de geest gewicht had, en maakte zelfs (onbewust) meetfouten. Zijn onderzoek werd later nageplozen, en daaruit bleek, dat het gewicht van de ziel van een hond 0 gram is.
Zie mijn reactie verderop.
Wat een enorm interessante vraag!!
Ik denk ook dat hier relatief weinig over te vinden is.

De geest heeft denk ik te maken met de hersenen. De hersenen zijn tenslotte je besturingskanaal. De geest heeft naar mijn idee te maken met het rationeel denken en dat doe
Je met je hersenen.

De ziel is ook weer iets erg ingewikkelds. De ziel heeft te maken met de dood, als iemand dood gaat, zal het lichaam overblijven en de ziel het stoffelijke overschot verlaten.

Hmm ik wacht de andere antwoorden af!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet is hier nog geen antwoord op. Maar ik denk dat geest en ziel samengaan met het 'zijn'. Des te gecompliceerder een organisme kan denken des te meer keuzes het kan maken (bewust). Dus een boom heeft naar mijn idee geen geest of ziel, maar een aap komt al dichter in de buurt van die van een mens.

Dus een dermate ontwikkeld organisme als de mens heeft een sterk ontwikkelde geest en ziel, wat voortkomt uit het feit dat men keuzes kan maken.

Des te meer keuzes een organisme bewust kan maken des meer verschillen er tussen deze organismen ontstaan. Deze verschillen zijn deels genetisch bepaald maar ook deels beïnvloedt door de omgeving waarin het organisme is opgegroeid. De discussie over de invloeden van deze delen heten het 'nature-nurturedebat'.

Ik denk dat het zo zit maar aangezien er zover ik weet nog nooit betrouwbare onderzoeken zijn gedaan sta ik nog voor alles open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De geest ontstaat uit hersenactiviteit.
Er vliegen doorlopend stroompjes heen en weer door hersencellen (neuronen). Deze vormen een ingewikkeld netwerk. Het geheel wordt door ons ervaren als bewustzijn.
Er is dus helemaal niks geheimzinnigs aan de geest. Het is eenvoudigweg het resultaat van hersenactiviteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De begrippen geest en ziel zijn gevormd toen men nog niet zoveel wist over de mens. Zo sprak men er vroeger over dat er b.v. 850 zielen aan boord waren. Als die mensen om kwamen hadden ze de geest gegeven.
Van een geest is sprake als de hersenen werken; dat is een controleerbaar iets, men kan de hersenactiviteit meten en zien in een mri-scanner.
In Zweden heeft men ooit het bed van een stervende gewogen en bij zijn heengaan zou men een vermindering van gewicht van 21 gram hebben gemeten, maar dit experiment wordt door de wetenschap niet serieus genomen.
De meeste wetenschappers gaan er van uit dat er geen ziel bestaat; van de ziel is nooit een onweerlegbaar bewijs geleverd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je gedrag is noodzakelijk om je lichaam doen te overleven. Gedrag of geest word gecreëerd vanaf het eerste moment dat je gevoelens kan ervaren. {foetus tijd} Je gedrag s gewoon een rekensom tussen wat je ervaart en ervaart hebt. Dusja tis simpel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt gaaf dat je dit vraagt.

Mijn gevoel zegt mij dat het zo is dat je het niet hoeft te hebben, een ziel of een geest. Het feit dat we ons dit af kunnen vragen (hebben we een ziel of een geest) betekent niet automatisch dat je het ook hebt.
Probleem zit hem er een beetje in dat je niet zeker weet of er zoiets is als een geest of een ziel.

Misschien is het belangrijker om je af te vragen waarom je het belangrijk vindt dat we een ziel of geest zouden hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de geest en ziel zijn woorden die vele definities hebben. om het in het algemeen te houden antwoord ik dus op het mentale en fysieke

ik denk dat de brug tussen deze 2 het 'bewustzijn' is.
wij kunnen dus denken, relativeren, ons voorstellingen maken van iets, zich inleven in anderen, van gedachten wisselen, filosoferen, vergelijkingen maken etc. etc.

doordat we ons bewust zijn, en het besef van het eigen ik en de omgeving hebben bestaan we niet uit 1 deel, maar uit 2 delen. het fysieke (lichamelijke) en het mentale (verstandelijke)

de brug hiertussen is een hele boeiende materie voor wetenschappers. beiden hebben invloed op elkaar.

voor zover we weten zijn mensen de enige die in deze mate een bewustzijn hebben. m.i. heeft de evolutie hier een groot aandeel in. door de groei en ontwikkeling van de hersenen hebben we een stap kunnen maken van instinctief beleven, naar relativerend beleven.

(en nee, ik heb geen link van mijn theorie, het is mijn eigen idee hierbij.....uit mijn eigen 'geest') :))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is de vraag van de laatste tijd van de wetenschap. Zij weten het ook niet. De hoofdstroom van nu, is dat alles biologisch is. Je hersenen bepalen je gevoel dat je een geest/ziel hebt. Vroeger werd meer gedacht in een onderscheid van geest en lichaam.
Ik geloof zelf wel in een geest en een ziel. Iets dat bestaat verder dan mijn lichaam. Dit geloof zie je in meerdere religies terug. Ik geloof het omdat ik geloof dat God zijn adem (hebreeuws zelfde woord als geest) in de mens heeft geblazen. En ik geloof het omdat het leven zoveel groter is dan alles wat we kunnen begrijpen. We kunnen alles maken, behalve iets wat dood is levend maken. Ik vind leven het wonder!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rond de betekenis van de woorden 'geest' en 'ziel' bestaat veel begripsverwarring, o.a. veroorzaakt doordat tijdens het vierde Concilie van Konstantinopel in 870 werd bepaald dat de mens een 'rationele en intellectuele ziel' heeft Tijdens de zelfbezinning oefening zijn geest en ziel als twee afzonderlijke eenheden te ervaren, waarvan het wezenlijke overeenkomt met de oorspronkelijke betekenis van beide woorden. Het lijkt daarom nuttig daar weer naar terug te keren en daar verder van uit te gaan.Het woord 'geest' hangt onder andere samen met het oude woord 'geisa': koken, bruisen; met 'geiser': een regelmatig uit zichzelf werkzame springbron en met 'gutsen': krachtig uitstromen. Verder hangt het samen met 'gist', waarvan de betekenis is: het van leven bruisende. Daarnaast betekent 'gist' ook: het wezenlijke. Het woord geest houdt bovendien verband met het oude woord 'usgeisnan', met de betekenis van: datgene, wat in vervoering kan raken en uit kan treden ...Het woord 'ziel' betekent oorspronkelijk: inwendige ruimte, afgesloten holte, nauw aansluitend jasje. Het hangt samen met het oude woord 'salida': woonplaats, onderkomen, zaal. Het houdt ook verband met 'saiwala', een oud woord dat binnenzee of meer betekent, wat een afgesloten hoeveelheid stilstaand water is; de ziel heeft ook dat aanzicht. Ziel hangt verder samen met het oude woord 'aiolos', met de betekenis van: het beweegbare, het veranderlijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord op deze vraag heet: gelaagdheid.
Helaas wordt in het onderwijs dit belangrijke begrip nauwelijks behandeld.
Het zit zo. Dingen zijn vaak samengesteld, en bestaan dat uit onderdelen, aspecten, modules en lagen. Een onderdeel is bijvoorbeeld de poot van een tafel: die kun je verwijderen. Een aspect lijkt daarop, maar is toch anders: bijvoorbeeld de kleur van een tafel, of de vorm. Kleur en vorm zijn onafscheidelijk, in tegenstelling tot de poten. Een module is een zelfstandig onderdeel, met eigen eigenschappen. Een laag lijkt op een aspect. Het verschil zit hem in het abstractieniveau.

In de techniek worden lagen veel gebruikt om de complexiteit van een systeem te verminderen. Zo kun je in Word de tekst schrijven, en de vorm, kleur en zo instellen. Dat heet lay-out. De tekst zelf, staat los van de layout.
Zo zijn er heel erg veel voorbeelden te geven. Een erg mooi en verhelderend voorbeeld vind ik het OSI model, waarin data-communicatie volgens lagen is opgebouwd.

Lagen zijn heel wonderlijk, en daarom zijn er veel vragen over. Een ander en eenvoudig maar wonderlijk voorbeeld is de thermostaat. Die bestaat uit een bimetaaltje en een schakelaar. Samen kunnen deze twee onderdelen iets, wat ze niet ieder apart kunnen, en dat is het constant houden van de temperatuur bij onverwachte temperatuurwisselingen van buitenaf. Dat is het 1+1=3 effect. Dit verschijnsel synergie.

Op een diskette kun je informatie opslaan, en dat heeft geen gewicht. De informatie kun je wijzigen, maar de diskette zelf blijft gelijk. Dit is een goed voorbeeld van een toepassing van twee lagen.

Onze geest betreft informatie en dat heeft geen gewicht. Het lichaam is de fysieke laag, en heeft wel gewicht.

Ons lichaam is een heel erg ingewikkeld systeem, waar het bovenstaande allemaal in zit, en wie weet wat nog allemaal meer. Lichaam plus geest is dus synergie tussen lagen.

Nog even dit: ingenieurs weten dit al eeuwen, maar de filosofen blijven erover nadenken.