Waarom laat je geheugen je soms ineens in de steek?

Herken je dit. "Je loopt de trap op om iets te halen en ineens weet je niet meer waarvoor je eigelijk naar boven ging." Hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K
AWM
14 jaar geleden
Dat heb ik ooit geweten, maar ik kan er niet opkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heeel herkenbaar!

Het beste antwoord

In een gesprek met de systeembeheerder van het IT bedrijf waar ik gewerkt heb werd de vergelijking gemaakt tussen de hersenen en het datacentre. Want hoewel computers zijn geprogrameerd. Gaat daar ook wel eens wat fout in al die vele miljarden 'bits and bytes' per seconde...

Zo werkt het in principe met de hersenen ook. Tijdens je plan om (wat dan ook) iets te doen gaat er ergens een stroompje van de ene naar de andere hersencel de verkeerde kant op. Hierdoor sta je ineens stil en bedenk je wat je nu precies wilde doen...

Hier is op zich niets mis mee. Want zolang je bezig bent met maar één ding en je daar volledig op focus zal het ook niet verkeerd gaan. Maar zo snel je, terwijl je iets wilt gaan doen. In je hoofd met nog 1001 dingen bezig bent loop je het risico dat er ergens een stroompje de verkeerde kant op gaat. Dus in plaats van, van hersencel A naar hersencel B gaat dat stroompje ineens naar hersencel F. Hier mis je dan een link. Want dat de connectie van C naar D goed gaat is niet belangrijk. Maar E gaat naar F en komt daar onderweg ook A tegen...

(Volgen jullie het nog?)

En toen ik een tijdje terug in een blad een artikel tegen kwam, waarin het menselijk brein werd vergeleken met een harde schijf van 500.000 TB (TheraByte) Moest ik weer denken aan de herkenning in het gesprek van onze systeembeheerder in het bedrijf. Een paar jaar daarvoor...

En om ook nog antwoord te geven op je vraag: Ik herken dit en kan me er eigenlijk niet echt druk om maken...

Toegevoegd na 56 minuten:
En ik vind het altijd wel komisch als mijn moeder haar bril weer eens kwijt is die ze op dat moment gewoon draagt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt precies op wat autistische mensen hebben,
ze staan soms 'stil', waarschijnlijk om te bedenken wat ze ook alweer gingen doen. Heel lastig ..
(ik werk o.a. met autistiche kinderen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien komt het daar wel door. Onze systeembeheerder wist echt alles van computers. Maar was ook verschrikkelijk autistisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
p.s. Ik bedoel niet dat jij autisme hebt! ik herken uit je verhaal de dingen die ik bij de kinderen van mijn werk tegenkom, zij leven er elke dag mee, bij ons gaat het weer over..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel mezelf ook niet maar die systeembeheerder. Maar die punt achter computers had ook een komma moeten zijn denk ik...

Andere antwoorden (9)

Ik heb het sinds de geboorte van mijn kind,
altijd een scherp geheugen gehad tot toen.
gek he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat ook heel vaak, het komt bij mij omdat ik dan met te veel dingen tegelijk bezig ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En of ik dat herken..gek word ik er soms van! Het zal inderdaad wel te maken hebben met teveel gedachten in het hoofd.. of iets dat ik zie als ik boven kom en dat me afleid..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ken dat precies, maar in 9 van de 10 gevallen werd ik onderweg afgeleid, waardoor ik vervolgens niet meer weet wat ik ging doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zit dan inderdaad teveel met je gedachten ergens anders bij. Het helpt vaak om weer terug te gaan naar de plaats waar je vandaan komt, het schiet je dan vaak weer te binnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik herken het absoluut.

Het heeft te maken met je ultra korte-termijn geheugen waar je in op slaat, waar je voor naar boven moet.
Daarna is er een andere gedachte bij je binnen gekomen,
die de vorige gedachte (dat wat je moest gaan halen) verwijderd heeft uit dat ultra korte-termijn geheugen.
Je bent het vergeten.

Als je het in je gewone korte termijn geheugen had opgeslagen, had je het nog geweten en ook als je tussendoor geen andere gedachten had gehad.
Helaas gebeurt dit allemaal automatisch dus
af en toe weet je het niet meer.

Ga terug naar de plaats waar je het nog wist en wellicht
komt het weer in je op. Nu zul je het automatisch
in je korte termijn geheugen stoppen, want de 2e keer gebeurt je dat niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe het kan heeft bovenstaande al beantwoord.
Ik heb het ook wel eens, en wat dan handig is om te doen, is je weg teruglopen. Je ziet dan namelijk vaak iets (soms zonder dat het er ook maar iets mee te maken heeft), wat je er weer aan helpt herinneren. Op het moment denk je: dit ga ik pakken, zie je (al dan niet onbewust) iets in je omgeving. Zodra je weer teruggaat, zullen je hersenen dat weer herkennen en kom je sneller op datgene wat je ging halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het nog weleens. Sta ik ineens in de badkamer en dan denk ik: wat moest ik hier in vredesnaam ook alweer doen. Vaak zijn het kleine dingen die je tussen alle andere dingen door even te binnen schieten. Het dompelt als het ware even onder in je korte termijn geheugen. Opslaan is er niet echt bij want je gaat het toch meteen uitvoeren. Superbelangrijk is het vaak niet en met zo'n vol hoofd waarin nog allerlei andere informatie is opgeslagen, komt het niet altijd meteen naar boven.

Kijk goed rond, denk hardop en loop een stukje terug. Bedenk wat je aan net daarvoor aan het doen was en dan ineens weet je het weer. En snap je eigenlijk niet dat je het kon vergeten :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zit in een druk bezet deel van het bewuste zijn waar andere verdringings slaapmiddelen bij kwamen , uitputtingssignalen