Hoe kunnen twee mensen ervan overtuigd zijn meer te zien dan de ander?

Je kent het misschien wel: twee mensen discussiëren met elkaar over een bepaald onderwerp. A denkt dat hij gelijk heeft. A vindt dat B maar een deel van de werkelijkheid ziet. Als B nou maar de hele werkelijkheid zou zien, dan zou B het vanzelf met A eens worden. Dus gaat A zijn best doen het "ontbrekende" stukje wereldkijk aan B op te dringen.

Het vreemde is: je kunt in dit verhaal de visies van A en B omwisselen. B zal hetzelfde denken als A, B zal denken dat A een stuk mist, en zal dat ontbrekende stuk aan A opdringen.

Hoe KAN het nu dat twee personen er allebei van overtuigd zijn dat ze ALLES zien wat de ander ziet, maar dat ze daarnaast nog een stukje extra EXTRA zien dat de ander NIET ziet?

Toegevoegd na 8 minuten:
Het zal de meesten duidelijk zijn waar ik op doel. Laten we die vorige vragen hier niet bijhalen - daar gaat het nu niet om.

Ik heb deze vraag niet voor niets onder het kopje Psychologie gezet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben benieuwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag inderdaad. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Móóie vraag! En ook nog bijzonder knap verwoord...

Het beste antwoord

Het is een hele lastige, maar naar mijn mening goede vraag.

Ik houd het toch op referentiekader. Dat werkt een beetje als een semitransparante spiegel om het maar even heel wollig en figuurlijk te zeggen.

Persoon A of B interpreteert alles, inclusief wat hij / zij als de realiteit beschouwt slechts op basis van zijn / haar eigen referentiekader. In dat kader is geen ruimte over voor wat persoon B als de realiteit ziet. Dit zal denk ik komen omdat er over veel onderwerpen geen objectieve realiteit bestaat.

We maken ons er denk allemaal in meer of mindere mate schuldig aan, maar A kan B niet overtuigen en vice versa, maar dat is wel wat A en B proberen te doen.

Er ten onrechte van uitgaande dat de ander te overtuigen is is denk ik het grootste probleem. Zelfs met de beste argumenten is iemand die een andere mening sterk toegedaan is niet te overtuigen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Aanvulling Dat er geen objectieve realiteit is voor sommige onderwerpen is natuurlijk niet de enige reden.

Als ik puur en eerlijk naar mezelf probeer te kijken in een situatie als in de vraag dan moet ik toegeven dat er waarschijnlijk ook een stukje (al dan niet misplaatste) neiging tot zelfbescherming besloten ligt in dit probleem.

Zelfbescherming want wie buiten jezelf (en daarmee je eigen mening) kun je normaalgesproken het beste vertrouwen? In mijn persoonlijke geval kies ik dan voor mezelf. Egoïstisch? Ja, maar niemand anders kiest noodzakelijkerwijze voor mij, dus het is wel in mijn belang om eerst mijn eigen belangen te dienen, al was het maar puur om te overleven om daarna te kunnen nadenken over wat ik me ten gunste van anderen kan veroorloven.

Dit verschijnsel zou bij mij heel goed de oorzaak kunnen zijn dat ik mijn kop in de wind gooi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Lijkt op stronteigenwijs, zo overtuigd van hun eigen mening dat ze niet verder (willen) kijken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat antwoord lijkt mij een aanname. Als dat de reden was, zou de vraag niet gesteld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook dat zal voorkomen, maar dat lijkt me hier de vraag niet. Althans, ik interpreteer hem anders.
Zoals de tekening die er bij staat al aangeeft, vloeien A en B in elkaar over. Dus A begrijpt B en B begrijpt A..Dus A en B begrijpen elkaar al een beetje..een héél klein beetje.
Laat het verhaal een tijdje rusten en voeg over een tijdje weer wat toe. Telkens een klein stukje, zo krijg je dan op een gegeven moment één samensmelting van
wederzijds begrip. :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bravo... Dat heb je inderdaad goed laten zien... Vandaar ook een minnetje... Als we dan toch persoonlijk gaan worden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar heb je het over, starbless ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Over je reacties op 21, 22 en 23 juli jongst leden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik vergeet je reacties van 25 juli. Dus bij deze...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hele vreemde reactie van je !
Misschein wil je mijn antwoord eens lezen op de vraag van Ed..: Wordt je wel eens boos hier op gv?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dan ga ik er even bij zitten met een rosé biertje!" Zal ik verder gaan? Want dan ga ik even wat reacties citeren uit die leuke reactiereeks van die andere data...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En ik heb en had je antwoord bij Ed gelezen. En naar wat je vandaag hebt laten zien ben je bij mij in aanzien heel erg diep gezakt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless, ik geloof mijn ogen niet - je gaat HIER minnetjes uitdelen omdat loes ERGENS ANDERS iets heeft gezegd dat jou niet beviel??? Ga je loes nu tot in der eeuwigheid achtervolgen met minnetjes? Wat is dat voor een rancune? Dat kan toch hopelijk niet waar zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij een compenserend plusje voor een gemotivéérd onterechte min. Sjongejongejonge.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van mij was er ook al een plus bij de huidige plusjes. Beetje vreemd wat hier gebeurt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer Starbles, dat je zo negetief reageert hier.
Jammer dat je al die uitspraken tegen jezelf uit, IK voel me totaal niet aangesproken..
Ik eindig mijn discussie dan ook met jouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga jij dan maar lekker door met de wijze waarop je nu bezig bent. Ik had je hoger in geschat in plaats van GV'ers belachelijk maken. Want dat is wat je gedaan had. En dan nog het lef hebben dat ik alle uitspraken tegen mezelf uitspreek. Wat een ronduit ziekelijke en misselijkmakende gedachten zeg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Starbless,
van belachelijk maken , ten koste van de persoon, is hier geen sprake, voor zover ik mij in de materie heb verdiept.
Vegeef me mijn reactie, maar ik krijg de indruk dat jij alles wat geantwoord en gedeeld wordt, alleen nog maar persoonlijk opvat. Volgens mij onterecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Berth: Vertel mij eens hoe jij je in een reactiereeks die vannacht al is verwijderd kunt verdiepen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless, dan mag je mij eens uitleggen wat er zoal is verwijderd, ik heb dit antwoord en de reacties wel gevolgd en ik heb de e-mailnotificatiefunctie ook aanstaan, er is hier niets verwijderd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless,
vannacht heb ik tot 05.00 uur achter mijn pc gezeten en GV gevolgd. Ik maak trouwens altijd korte nachten. Het zou kunnen dat ik een enkeling heb gemist. Maar ik zou niet weten wat ik dan gemist zou moeten hebben. Kun je me vertellen wat ik gemist heb?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vraag die ik gesteld had en na 30 minuten weer gesloten heb om bovengenoemde reden. Dit doe ik overigens met ieder serieus gestelde vraag, waarvan een moderator van mening is dat er een raadseltje van gemaakt moet worden... En de reactiereeks was binnen die 30 minuten ook al verwijderd door wellicht diezelfde moderator...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zogenaamde serieuze vraag had geen mogelijk antwoord, omdat er meerdere reinigingsmiddelen bestaan. Daarnaast was het een vraag waarop je zelf het antwoord al wist, dat is per definitie een raadsel. Wat is nu het grote probleem om dergelijke vragen zelf al bij voorbaat in de categorie raadsels te zetten? Bovendien legt deze reactie nog steeds niet uit wat er nu aan de hand zou zijn met belachelijk maken. Ik heb afgelopen nacht ook vrij veel dingen gevolgd, ik was nog de site aan het bekijken toen jij volgens mij allang niet meer aanwezig was, desondanks heb ik niets noemenswaardigs gezien wat aan die omschrijving voldoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben tot 6:19 uur aanwezig geweest. Dus wat is je kritiek? Daarbij barst het hier van de bedweters die kant-en-klare antwoorden van het internet af halen. Dus het standaard antwoord max. 2% laagschuimend en max. 7,2% normaal schuimend was gewoon te vinden op het internet. En los daarvan vraag ik me daadwerkelijk af of dat 30% van de vragen op GV geen vragen zijn, waarvan de vraagsteller het antwoord niet gewoon al weet. Gezien de kritiek die ze in reacties leveren... Dit alles even los van het feit dat een x-aantal chemicaliën die verwerkt worden in reinigingsmiddelen van zichzelf in combinatie met water al schuimen. Daarbij komt dat 80% van de reinigingsmiddelen niets meer en minder is dan water... Of zullen we het even hebben over de reacties op antwoorden, waarvan de vraag allang gesloten is, dan nog verwijderd worden. En laat dat nu net een reactie op een reactie van jou zijn geweest. Dat kan er namelijk toe leiden dat een gesloten vraag alsnog verwijderd wordt. Maar dat had je natuurlijk al meegekregen? En als je wilt meelopen met de grote jongens dan moet je, je ook zo gedragen en er niet nog eens een kritisch (kwetsend) schepje bovenop doen. Want als je iets zegt moet je ook zeker weten dat het klopt. En niet zo maar suggereren dat de vraagsteller het antwoord al weet... En voordat je nu gaat zeggen dat schuim toch reinigt. Dan moet ik je teleurstellen. Want schuim heeft een afvoerende en geen reinigende werking!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of je het nu tegen mij hebt of tegen iemand anders Starbless. Het klopt dat veel mensen kant-en-klare antwoorden van internet halen, daar ben ik het dan ook helemaal mee eens. Echter je zult het toch ook met mij eens zijn dat niet alle reinigingsmiddelen dezelfde samenstelling hebben. Daardoor kan de vraag die je stelde in die vorm niet standaard beantwoord worden omdat het ene middel het andere niet is. Gezien de kritiek die sommigen in reacties leveren ben ik het ook met je eens dat er wellicht (veel) meer vragen gesteld worden die dan eigenlijk onder de categorie raadsels en puzzels zouden moeten worden geplaatst. Reacties op antwoorden waarvan de vraag allang gesloten is zeg je. Ik kan dat niet echt plaatsen, met andere woorden, ik weet niet waar je precies op doelt. Je zegt ook iets over gesloten vragen die alsnog verwijderd worden. Voorzover ik wist kunnen moderators geen vragen verwijderen die al gesloten zijn. De beheerders zullen dit ongetwijfeld wel kunnen, maar ik weet niet precies wat je bedoelt in dit verband. Dat stukje over meelopen met de grote jongens, als je dat tegen mij hebt, dan begrijp ik niet helemaal wat ik volgens jou niet zeker zou weten, ik denk dat er weinig twijfel bestaat over het feit dat jij het antwoord op de vraag al wist. Schuim is iets waar ik het nooit over gehad heb, dus ik denk dat je dat tegen iemand anders zegt (je laatste zin dus). Het kan natuurlijk ook zijn dat je het tegen Berth of iemand anders had, je zegt dit echter pal onder mijn reactie, het was misschien handig geweest als je duidelijker was geweest aan wie je de bovenstaande reactie richtte, daarbij is het me sowieso niet geheel duidelijk wat deze reactie hier doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: Het was allemaal voor jou bedoeld. En alles wat ik genoemd heb is standaard. Dat het percentage tussen de 2 en 7,2% ligt en dat het 80% water is klopt precies. Het enige dat jij zeker wist is dat ik precies heb uitgelegd wat groene zeep precies was. En dat van de schuim heb ik even uit voorzorg toegevoegd...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ja goed, op een aantal punten ben ik het dus met je eens (zie mijn reactie hierboven). Alleen schuim, verwijderde vragen en het meelopen met de grote jongens verhaal, daarmee bedoel ik de onderwerpen in jouw vorige reactie van die strekking, daar begrijp ik niet veel van wat je daarmee wilt zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@mlodewijk: Ik bedoel dit: "Beste antwoord gegeven op [verwijderde vraag]" Dat je alleen antwoord geeft op bepaalde vragen als er door bepaalde GV'ers geantwoord is. En je antwoorden en/of reacties daar exact op aan past. Dat het je (met andere woorden) volstrekt aan een eigen mening ontbreekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed als jij dat vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Starbless, Ik heb dus geen eigen mening, maar ik ben wel van mening (wiens mening dat is dat zullen we dan nooit weten) dat het jou (op dit moment) volstrekt ontbreekt aan enig gevoel voor relevantie en realiteit. Met andere woorden wat je zoal zegt de laatste tijd raakt kant noch wal, maar dat wist je ongetwijfeld al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook hier geld de discussie is nu afgelopen! Ik raad aan de affaire nu achter ons te laten. Ook hier geld verdere reacties worden verwijderd.
Een overtuiging is meestel de som van opgedane kennis theorie, praktijk en levenservaring. We gaan er van uit dat zowel A als B vanuit die totaliteit spreken.

Maar waarom moet B eigenlijk door A zonodig overtuigd worden van zijn gelijk. Discussiëren heeft niet tot doel dat er een winnaar uit de "strijd" moet komen. Door de verschillende inzichten te delen en naast elkaar te leggen
is de kans veel groter dat men tot een breder inzicht komt. Voorwaarde is wel dat men zijn 'medestander' respecteert en zich gelijkwaardig opstelt.
Dat zou de basishouding en hoofddoel moeten zijn.

We kunnen ons bij A ook afvragen waar die 'neiging' tot -willen overtuigen- vandaan komt. Meerdere antwoorden zijn hier mogelijk, Veel voorkomend is dat men zich (vroeger) niet gezien voelt, onzekerheid compenseert met extreem 'overtuigingskracht', enz... Dit is vaak de reden dat mensen zich 'vastbijten', willen opvallen. Vaak ziet men ook dat dit perfectionisten worden (ben er ook één van geweest). Alleen om erkenning te krijgen die ze meestal in hun jonge jaren vaak hebben moeten ontberen.

Maar, dat is dus nog geen reden om het (nog) beter denken te weten dan je gesprekspartner.

Wij kunnen de ander niet beoordelen op zijn weten, kennis en levenservaringen, of dat zijn "kennis" niet voldoende is. Wie zijn wij dat we denken dat dit zo is?
We kunnen er alleen naar gissen en afgaan van datgene wat de ander met je wil delen. Neem hem/haar serieus.
En vergeet de humor niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat ieder zijn eigen realiteit ziet. Die realiteiten overlappen elkaar zowel als dat ze verschillen .. zoals ook te zien in je diagram.

bijvoorbeeld.

Laat 3 wetenschappers van een verschillende tak v wetenschap los in een stuk natuur, en vraag ze nadien wat ze hebben gezien.
Ze zullen alle drie met een totaal verschillend verhaal komen. ... De bioloog zal beschrijven wat voor flora en fauna hij waargenomen heeft, en wat daar bijzonder aan was,
De wiskundige zal wellicht beschrijven in welke verhoudingen de verschillende paden en perken hadden,

en de psychiater heeft vooral de "rustgevende , rustieke omgeving" omschreven als "een goed rustoord voor schizofrenen "

En een kunstenaar, lopende in die zelfde natuur, die zal er wellicht een planten-kermis in zien of een "oorlog der brandnetels"

Dus wat het "is", is iets anders voor ieder persoon, het verschilt vaak met wat het voor anderen "is"...

In die zin is die overlapping uit je diagram dus ook nodig, ja zelfs noodzakelijk , wil je niet 2 volledig selfsupporting sferen overhouden, die met elkaar niks te maken hebben.

....denk ik
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn twee goede redenen voor :
- Niemand kan ALLES weten
- DE waarheid bestaat eigenlijk niet

Afhankelijk dus van de kennis, ervaring, levensvisie, maar ook interpretatie en aannames van beide personen, zullen ze over veel onderwerpen maar een deel van hun visie delen.

Over grote concrete dingen kun je elkaars kennisgebied op een gegeven moment volledig gaan overlappen. Bijvoorbeeld de kennis over een bepaald land, of een diersoort, of een natuurverschijnsel, om maar een paar willekeurige zijstraten te noemen.

Helaas houdt de wereld bij die concrete zaken niet op. Er zijn legio onderwerpen - enwe komen ze hier steeds weer tegen - die zich op minder stoffelijk terrein bevinden, waaronder psychologie, filosofie en godsdienst. Daar zijn interpretaties en aannames voor nodig die ZO gevormd zijn door je hele voorgeschiedenis, dat het jaren kan duren voor je voldoende geestelijke bagage met elkaar deelt om elkaars visie volledig te omarmen. Maar je zult ook stuiten op onverenigbare verschillen die nooit tot elkaar zullen kunnen komen.

En het grootste punt in die discussies is natuurlijk : wat is werkelijkheid ? Dat dat uiteindelijk door iedereen waargenomen of aangetoond kan worden, of dat wat alleen binnen het hoofd van de waarnemer gebeurt ?
Maar : als de effékten hetzelfde zijn, maakt het dan echt wat uit ??

En dan haal ik er toch weer één willekeurige oude vraag bij, zonder te refereren naar discussie of antwoorden : Geesten. Of ze nu in de werkelijkheid fysiek en uiteindelijk aantoonbaar bestaan OF uitsluitend in het hoofd / de beleving van degene die ze waarneemt, maar het EFFECT van hun manifestaties is het zelfde, maakt het dan uit of die waargenomen werkelijkheid stoffelijk of psychisch is ?

Ik denk dat dat een punt is waarop je elkaars mening kunt leren kennen en trachten te doorgronden, maar waarop je vrijwel nooit op één lijn zult komen. Omdat het EFFEKT exact hetzelfde is. Daardoor bepaald alleen de vooraf aangeleerde instelling van de waarnemer welke de waarheid is.

Hierdoor zal een wetenschappelijk ingesteld persoon een paranormaal ingesteld persoon nooit kunnen begrijpen omdat hij de ervaringen zelf niet heeft. En zal ene paranormaal ingesteld persoon de wetenschappelijke nooit kunnen begrijpen omdat hij te weinig prikkels heeft om de kennis te willen opdoen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een paranormaal ingestelde persoon begrijpt juist door deze instelling het wetenschappelijke en kan juist daardoor het beter begrijpen.
Hij heeft juist meer prikkels om kennis op te willen doen.
en hij (ik) begrijp het heel best.
Van de hele discussie heb je niets geleerd en geen inzicht gekregen hoe het nu echt zit.
Geef verder geen reactie, heb ik van geleerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarin verschillen we gewoon méér dan fundamenteel van inzicht, waardoor enige vorm van discussie volslagen nutteloos blijft. Overigens was deze opmerking in het algemeen gesteld en niet met een specifiek iemand in het hoofd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind je antwoord en de vraag overigens ook erg veel betrekking hebben op de vraag over sexueel misbruik!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook dat is een kwestie van dingen op jezelf betrekken ; ik had namelijk veeleer de verschillende vragen over geesten voor het oog, alsook een boek dat ik van de week gelezen heb. In elk geval niet die vraag, want daar was weinig paranormaals aan ; dat was vooral een festival van misverstanden.