Je kunt iemand niet veranderen, maar wel inspireren of informeren of andere vormen etc, welke vorm heeft dan het meeste invloed op de persoon?

Het gaat mij om een vorm of werkwoord die het dichtstbij 'veranderen' komt en invloed kan hebben op de anderen.

Ik hoop dat de vraag duidelijk is, anders zal ik het nog even proberen uit te leggen.

12 jaar geleden

Het beste antwoord

Beste manier om een ander te veranderen is door je eigen gedrag te veranderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Juist!
+1

Andere antwoorden (9)

als je dit bedoeld:

indoctrineren is iemand ernstig beinvloeden en andere ideeën geven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg goed werkt een spiegel voorhouden. Iets in de trant van 'hoe zou je het vinden als ik me net zo naar jou zou gedragen als jij naar mij'.

Of 'als een ander dit nou tegen jou zou zeggen, hoe zou je je dan voelen'

Maar zoek je een werkwoord met groot effect, dan kun je 'manipuleren' als voorbeeld nemen.
12 jaar geleden
manipuleren:

Door kunstgrepen in een bepaalde richting dwingen, beïnvloeden
12 jaar geleden
hersenspoelen lijkt me wel effectief :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan iemand intimideren, manipuleren of via Gedachte-Kracht transformeren of transmuteren in een door jouw Gedachte-Intenties bepaalde richting.

Is het zoiets wat jij bedoelt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gedachte-Kracht? Gedachte-Intenties? Wat is dat?
De vorm van het goede voorbeeld!!!

Van kinds af aan leren we zaken door naar anderen te kijken. In onze jeugd zijn onze ouders de grootste voorbeeld, zonder dat ze wat zeggen nemen wij de zaakjes van ze over. Daarna is het school en andere kindjes. En later onze vrienden en andere willekeurige mensen op straat.

Dus als je iets wilt veranderen bij een ander, dan kan je het beste dit laten ZIEN door het zelf te doen. Maar dan ook zodanig, dat je ook laat ZIEN (zonder opleggen) dat hij voor jou helemaal het goede is.
Dus niet zeggen "kijk...zo", of "doe het op deze manier". Nee, gewoon doen wat je doet en wees er tevreden over wat je doet, wees tevreden dat het voor jou helemaal werkt.

Een ander zal dit zien, zoals hij zijn hele leven naar anderen heeft gekeken. En als het echt iets is wat bij hem past, dan zal hij dit gaan overnemen. Pure vrije wil.
En als dat niet het geval is, dan niet. Ook dat zou dus OK moeten zijn!!! Iedereen is immers uniek.

Hoe heb jij JOUW trucjes in het leven geleerd? Waarschijnlijk via een verzameling van anderen afgekeken en daarop een kleine aanpassing gemaakt.

Voorbeeld: Je vind het niet leuk dat een ander altijd zit te klagen over het weer. Zo ben jij niet en je zou die ander hierop willen 'veranderen'. Dan kan je dus laten zien dat het weer 'heerlijk' is. Dat jij dus zit te genieten van het weer of de verwachting welke nog gaat komen.
Regent het NU, dan zit jij al te genieten van het weekend en de barbecue omdat er dan wel goed weer is voorspelt. En voor het weer van NU, nou dat is lekker buiten, en het is goed voor de natuur, die dat erg hard nodig heeft. Het spoelt de aarde weer even schoon.

Door jou instelling, krijgt een ander minder invloed om jou humeur/houding met de zijne mee te sleuren. De reden waarom je de ander wilt veranderen!!
Of je kan de pijn van de ander niet meer aanzien, omdat het jezelf te veel herinneringen geeft aan je eigen pijn.

Alles wat een ander "als vervelend" doet, heeft een oorsprong IN JEZELF en zegt het veel over je eigen pijn. Ergeren aan anderen zegt dus meer over jezelf dan over de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Goed voorbeeld doet goed volgen. Alleen met je laatste 2 alinea's ben ik 't niet eens.
Kristal
12 jaar geleden
GD, net wat ik zat te denken, dat scheelt een hoop typen ;-))
Helder en duidelijk omschreven.
+1
Je kan met elkaar intensief van gedachten wisselen omtrent een specifiek onderwerp. Waarbij beiden de mogelijkheid hebben om van elkaars ideeën te leren. Ieder plukt zijn eigen vrucht(en), al naar gelang de behoefte..., via communicatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gedrag van iemand kun je vrij snel veranderen door middel van beloning en straf. Daarbij geldt, dat de persoon zelf dit als beloning of straf ervaart. Anders werkt het niet.
Anekdote: een professor in de psychologie ervoor het als een beloning, als de studenten gingen schrijven. De studenten deden een proef. Ze gingen pas schrijven als de prof in de hoek stond. Zo dreven ze hem steeds verder aan de kant. Hij had het zelf niet door, en moest aan het einde van het college wel erg erom lachen.

Voor mensen is genegeerd worden, of uit de groep gestoten worden, een erg zware straf.

Duurzamere gedragsverandering kost meer moeite. Dan zul je met overdracht van kennis en inzicht moeten werken. Maar het is hoe dan ook alleen maar zo, dat je iemand niet kan veranderen. Je kan alleen maar dingen slim aanbieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belonen en straffen. Sorry dit vind ik erg dierlijk. Zelfs negeren of afsluiten van mensen zal een negatief effect hebben op beide. Politie straft alleen dat is lager dan dierlijk vandaar dat er ook weinig respect is. We zien ze vaker als mierenneukers. Kijk die professor bood jullie kennis aan. Wat doen jullie met iemand die jullie wat probeert te leren, jullie spelen een respectloos spelletje met hem. Dat is nu wat jullie doen met mensen die jullie kennis en inzicht aanbieden.
Het ligt er aan of die persoon het wel wil of kan veranderen of inziet .
Bespreek dit met die persoon benoem het waar jij/u tegenaanloopt ben jezelf duidelijk iigg .

kwestie vanhet te accepteren of je eigenweg tekiezen hierin .

een goede gezegde is ; je moet een ander niet zo willen hebben, zoals jezelf eigenlijk zou moeten zijn ...