Wat gebeurt er in je hoofd wanneer je slaapwandelt of praat in je slaap? (zie omschrijving)

slaapwandelen en praten in je slaap vindt niet plaats tijdens de REM-slaap, dus de periode tijdens de slaap waarin je droomt. Maar je kunt wel vreemde dingen zeggen tijdens slaap-praten en slaapwandelen doe je ook met een bepaalde reden...
Alleen de REMslaap gedragsstoornis speelt zich af tijdens het dromen en maakt dus dat de slaapverlamming die normaal optreedt niet optreedt.
Omdat ik wel eens wat druk ben 's nachts (op en neer lopen, rechtop gaan zitten, de vreemdste dingen zeggen) vraag ik me dat gewoon af, want ik ging er in eerste instantie gewoon vanuit dat ik dat al dromende deed. Hoe zit dit dan? Dus wat gebeurt er in je brein? Wat beweegt je? Links naar interessante websites zijn welkom!

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.chronomed.nl/content/factsheet.php?id=3

http://www.allesoverdromen.nl/

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
géén idee!!!! ik hoor het dan ook achteraf :)

Het beste antwoord

Iemand die in de slaap praat kan dit op elk moment in de slaapcyclus doen, maar tijdens lichte slaap is het vaak het best te verstaan.
Het ligt aan het slaapstadium of het alleen mompelen is of dat er hele verhalen verteld worden.

Praten in de slaap heeft niets te maken met dromen, tijdens een droom is er zelfs minder kans dat iemand gaat praten dan in een ander stadium.
Dit komt door de tijdelijke verlamming die bij een droomfase hoort, dit maakt het praten namelijk onmogelijk.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog een link bijgevoegd:
"Wat gebeurt er in ons hoofd als we slapen - en dromen."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het feit dat je dan praat of wandelt in je slaap terwijl je niet droomt, komt dat dan omdat je dan nog aan het denken bent? Op onbewust niveau? Dus je slaapt wel maar denkt toch en slaat dan dus wartaal, of soms niet eens wartaal uit. Bijvoorbeeld iemand die ineens zegt: Nu allemaal stil zijn! Je zou veronderstellen dat diegene droomt, maar dat kan dus niet. Dus wat gebeurt er dan in het brein? Je bent niet wakker. Iemand kan naar beneden lopen en gaan eten of wat ik eens gedaan heb (hoorde ik van een logee) naar de ramen lopen en naar buiten gaan kijken en dan weer terug het bed in stappen. Er zal iets in het hoofd gebeuren dat daartoe aanzet. Mensen kunnen omdat ze moeten plassen ineens in een prullenbak gaan plassen omdat ze denken dat dat de wc is (heeft mn broer ooit gedaan wist hij niks meer vanaf). Dat gebeurt dus niet in een droom, maar wat maakt dat je dat doet? Is dat gewoon verwardheid, wat je je de volgende ochtend niet meer herinnert dan? Ik kan dat ik de link niet terugvinden. Ben daar gewoon erg in geinteresseerd. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ ladylien Is heel interessant wat daar gebeurt. Voor mij heeft Freud dit nog het duidelijkst beschreven, het proces van bewusstseinsfähig, bewustzijnsgeschikt maken. Sommige onbewuste informatie wordt direct tot het slaap- of waakbewustzijn doorgelaten. Soms wordt de informatie vervormd. Dus de aandrang te plassen wordt in de slaap zo vervormd dat deze in de droom(achtige) toestand wordt ingepast, teneinde de slaaptoestand te kunnen laten voortduren. Zo ook harde geluidssignalen, als ze goed ingepast worden hoeven we niet wakker te worden. Met die prullenbak kan iets vergelijkbaars gebeuren, deze wordt ingepast in de slaaptoestand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je berchris! ik zal daar eens op verder gaan zoeken!