Hoe en waarvoor zijn intelligentietesten ontstaan, hoe wordt het gemeten?

Ik ben door mijn studie beland bij het item intelligentietests. Ik heb zelf nooit een intelligentietest doorlopen, weet ook niet hoe die eruit ziet. Binet heeft de aftrap gegeven voor het meten van intelligentie daarna heeft men in Amerika de test toegespitst op volwassenen, waarom ook voor volwassenen? Verder kwam ik op het woord standaarddeviantie en factoranalyse. zou iemand die dat kan, de begrippen binnen de context kunnen plaatsen liefst op een talige manier ?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik vond de uitleg in het eerste antwoord subliem, maar bij de uitleg van het begrip standaarddeviatie vroeg ik me af waarom de afwijking van 15 punten(deviantie), standaard is maar intussen de kinderen met een i.q van 85 wel naar een aparte school moeten?
Het is dan toch een afwijking die mag, bij meer dan 60 procent is die dan zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat betreft de begrippen standaarddeviatie en factoranalyse:

Bij een IQ-test wordt de schaling meestal zo gemaakt dat de gemiddelde uitkomst een IQ van 100 is
en de uitkomsten een normale verdeling vormen met een standaarddeviatie van 15. Deze standaarddeviatie geeft aan dat ongeveer 68% van de uitkomsten tussen 85 (100-15) en 115 (100+15) zal liggen. (en 95% tussen 70 en 130, en 99,5% tussen 55 en 145).

Factoranalyse is kort gezegd een manier om te kijken of bepaalde factoren (statistisch) een verklaring kunnen geven van een verschijnsel. Hiermee wordt dus bijvoorbeeld geanalyseerd of mensen die bijvoorbeeld linkshandig zijn of veel vis eten of hamertenen hebben “slimmer” zijn dan gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot zover, hoe het gemeten wordt. Nu nog antwoord op de vraag, hoe de intelligentie test is ontstaan, en waarvoor hij bedacht is.

Andere antwoorden (2)

Misschien ook nog wel interessant om te weten dat IQ testen de meest zuivere uitslag geven als getest wordt op ongeveer 7 jarige leeftijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is al uitleg over het hoe van de meting.

Het waarom:
Bij wetenschappelijk onderzoek wordt er van alles onderzocht. Veel (medisch) onderzoek is gebaseerd op kansen, percentages van mensen dat geneest bij bepaalde medicijnen etc.

Uiteraard is ook een keer onderzoek gestart waarom de 1 erg goed kan voetballen, de ander juist weer een goede dokter worden (en een enkeling allebei).
Het werd dus nodig om de capaciteit van iemand vast te stellen, zeg maar het "probleem oplossend vermogen".
Dat geeft dan een indicatie of iemand geschikt is ingenieur te worden , dokter of bv verkoper.
Let wel: slechts een indicatie naar de maximale intellectuele capaciteit, want er zijn meer eigenschappen die bepalen of je iets bereikt , vooral doorzettingsvermogen bij tegenslag is een belangrijke karakter eigenschap.

Een test meet derhalve zowel analytische mogelijkheden op ruimtelijk inzicht, wiskundige en meetkundige reeksen, nauwkeurigheid van werken van je als tevens begrip en taalgevoel.

Er komen dan ook meerdere getallen uit de test, op elk gebied 1...die getallen worden dan weer samengevoegd tot 1 iq...dat de 1 met een iq van 100 beter rekent dan de ander met hetzelfde iq is zeer goed mogelijk, de ander scoort dan weer beter op bv taal.

En hier werd dan dus wetenschappelijk onderzoek verricht....inmiddels is de ervaring zo groot met die testen dat ze nu ook voor andere doelen, zoals aanleg tests gebruikt kunnen worden.

Kinderen zullen vaak een wisc test krijgen als ze tenminste om een reden getest gaan worden.

Men hangt nu een iq aan de uitslag van zo'n test. Het had ook een percentiel kunnen zijn (zoveel % haalt een lagere score)

Waarschijnlijk wordt dat percentiel niet gebruikt omdat dat bij laag scorende mensen confronterender is dan een iq getal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Janny Is inderdaad die test. Moet ik eigenlijk aan mijn kind vragen. Die heeft een maand of 3 geleden die wisc test mogen maken. Wel heb ik uitslagen gezien, echter niet de vragen op een enkel voorbeeld vraag na en het door ouders in te vullen deel over de psychische gesteldheid.
De globale inhoud weet ik daardoor wel.
De test is opgebouwd uit verschillende subtesten. Er zitten taalkundige (begrijpend lezen ed, ruimtelijke en rekenkundige (reeksen) in.
De test is in nederland uiteraard europees geënt en in het nederlands voor het taalkundig gedeelte. Wiskunde en ruimtelijk inzicht zijn cijfermatige en figuratieve tests. Die kunnen door iedereen ongeacht moedertaal gemaakt worden. De uitleg bij die tests is wel in landstaal geschreven. Naast dit iq deel zijn er ook vraagstellingen mbt gedrag...wat zou je doen als...vragen en vragen over angst, vreugde verschaffende zaken.
Deze werden door school, ouders en kind los van elkaar ingevuld om daarmee ook te achterhalen hoe de zelfkennis was (faalangst, minder of minderwaardigheids stoornissen ed). Als je echt een voorbeeld wilt hebben zul je te rade moeten gaan bij de bureau's die een dergelijke test afnemen. Ik vrees dat ze niet erg happy zijn met zo'n vraag want het is niet de bedoeling dat mensen vooraf kunnen studeren op die vragen. Maar als je zoiets wilt voor een onderzoek (hbo/universitair) heb je kans dat ze willen meewerken als de school erachter staat.
Zoek voor een bureau vooral 1 die ook gericht zijn op het beoordelen van hoogbegaafde kinderen. Mogelijk een optie voor informeren, ik weet niet in welke richting je belangstelling voor deze tests precies gaat, is het hoogbegaafdheids centrum van de RU (Nijmegen). Mw Hoogeveen is hier enige tijd geleden op gepromoveerd. Haar stukken zijn vzv mij bekend nog steeds gratis (als pdf) te downloaden. Indien je ze niet kunt vinden kan je me via een PM een mailadres geven waarheen ik kopieën kan sturen. Overigens richt zij zich alleen op hoogbegaafdheid (als fenomeen) http://www.ru.nl/wetenschapsagenda/jaargangen/jaargang_2008-2009/@747895/klas_overslaan_geen/ http://www.ru.nl/fsw/cbo/