Hoe kun je het beste omgaan met iemand die een lichte vorm van autisme (asperger) heeft?

Mijn collega heeft een lichte vorm van autisme gaf ie laatst aan. Voor mijn gevoel haalde ie altijd het bloed onder mijn nagels vandaan door zijn gedrag en dergelijke. Ik heb vaak op het punt gestaan om hem flink onder zijn kont te schoppen (zacht uitgedrukt) Nu hij aangeeft dat hij asperger heeft vraag ik me af hoe ik hier het beste mee om kan gaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.4K

Het beste antwoord

Allereerst geef ik je een link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Syndroom_van_Asperger
Daar kan je het een en ander lezen over het syndroom van Asperger.

Mijn antwoord betreft ook je informatie bij reacties.
Traag maar zeer secuur werken, gefocust zijn, structuur nodig hebben, niet flexibel kunnen zijn en angsten hebben hoort inderdaad allemaal bij het autist zijn. Bij de een is het meer dan bij de ander. Daar kan jij niks aan veranderen....en hij ook niet!!!!!

Nou je vraag: hoe kan je daar het beste mee omgaan: hem proberen te begrijpen, begrip hebben voor zijn anders zijn en accepteren. Dat is het enige wat erop zit.
Doe je dat niet, dan krijg je precies de reactie die je hebt: ergernis en agressie.
Zijn gedrag is niet om jou te pesten, te ergeren of wat dan ook. Zo is hij, en niet anders. Hij kan er absoluut niets aan doen en ook niets aan veranderen, zeker gezien het feit, dat hij al 50 is.

Dat dit heel moeilijk is weet ik: mijn zoon heeft ook het syndroom van Asperger.
Ik vind het heel knap van je, dat je met je collega werkt en het voor hem opneemt.
Hij is niet gek, hij heeft een beperking. Kans is groot, dat hij zich heel bewust is van zijn anders zijn; misschien ook heel verdrietig.
Hij heeft ongetwijfeld ook hele goeie dingen. Misschien kan je die nu nog niet zien, omdat je ergernis de overhand heeft.
Ik hoop je een beetje te hebben geholpen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wat ik nog bedenk: heb je er met hem over gepraat? Weet je wat hij nodig heeft? Vaak kunnen Aspergers heel goed verwoorden wat ze nodig hebben en wat niet, welke benadering goed werkt. Afkeuring werkt niet, bij niemand ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Mooi, betrokken en nuttig antwoord!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel!
Kimath
13 jaar geleden
goed kunnen verwoorden wat ze wel en niet nodig hebben klopt in mijn geval ook goed :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahaha, dat was me inderdaad opgevallen ;-)) Helemaal super toch? Mijn zoon leert aardig bij nu!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel.
Dat is niet makkelijk he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pffffffff............kan hij naar (een vorm van) school?
De hulp en aandacht is fijn hè? Ik weet niet hoe oud hij is natuurlijk, maar toen wij ermee te maken kregen was er nog lang niet zoveel info als nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Trance: Dank je wel!
Je werkt dus al jaren met hem samen...pfffffff.... Kan me heel goed voorstellen, dat de ergernis zich heeft opgebouwd en dat je nu ergens moet omschakelen in je denken en in je benadering naar hem toe. Dat heeft tijd nodig. Ik hoop niet, dat je je schuldig voelt over je ergernis over hem nu je weet dat hij autisme heeft. Asperger is een milde vorm, maar alle kenmerken van autisme zijn weldegelijk aanwezig.....alleen wat minder heftig dan bij andere vormen. Ik erger me ook geregeld, daar is gewoon niet aan te ontkomen voor mij. We zijn allemaal mens ;-)) Het hebben van een vorm van autisme betekent niet, dat hij niet meer kan leren. Hij heeft een geestelijke beperking, hij is niet geestelijk gehandicapt! Dat is een levensgroot verschil.
Wat je schrijft over steeds bevestiging vragen is ook zeeeer herkenbaar! Heeft mijn zoon ook, vooral als zijn hoofd "vol" zit en hij onzeker is. Het lijkt me inderdaad, dat dit werk voor hem niet geschikt is en dat is heel jammer, vooral ook omdat je schrijft, dat hij als boekhouder goed uit de verf kwam. Is daar met hem over te praten misschien? Het lijkt me voor hemzelf ook veel prettiger en rustiger als hij iets doet waar hij goed in is en beter zichzelf kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb echt bewondering voor je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tot 100 tellen getuigt van veel geduld ;-)
Is hij niet gevoelig voor zeggen tegen hem dat hij nu even niks moet zeggen?
Is inderdaad belangrijk dat jij je grenzen aangeeft, maar ook weer op een manier, die hij begrijpt, zodat hij er iets mee kan. Het is voor jou ook het zoeken naar hoe. Ik heb met mijn zoon vroeger de afspraak gemaakt, dat ik zeg "stop nu" en dan mijn hand omhoog doe. Inmiddels is het voldoende dat ik hem vraag nu even te stoppen.
Fijn, dat je wat hebt aan de info hier op GV!

Andere antwoorden (4)

Het is nog steeds dezelfde collega, maar nu weet je zijn 'label'.

Wat tips:
Duidelijk zijn. Woordspelingen en grapjes worden meestal niet begrepen. Niet er omheen draaien, zeggen wat je bedoeld.
Elke persoon met autisme is uiteraard anders, maar emoties zijn vaak ook moeilijk. Als jij geirriteerd bent, heeft hij dit waarschijnlijk niet goed door.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als je rustig en duidelijk uitlegt waarom iets je irriteert, dan snapt hij het wel.

Ik weet niet hoe 'zwaar' zijn Asperger is, maar als hij een collega van jou is, zal het wel een lichtere vorm zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Als je iets wilt bespreken, kun je beter een afspraak maken, in plaats van onverwacht. Gewoon iets zeggen van: straks na de koffiepauze wil ik even vergaderen, ok?
Dan kan hij zich mentaal voorbereiden. Onverwachte situaties kunnen stressvol zijn.
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Tsja, verder weet ik het zo snel niet. Ik heb ook Asperger, en dit zijn voor mij vooral de dingen waar ik wel eens tegenaan loop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit zijn ook ongeveer de dingen die ik wilde zeggen. Het een tijd met licht autistische kinderen gewerkt. Meestal kunnen ze jouw gevoel ook niet goed inschatten, dus je moet echt heel duidelijk aangeven wat je voelt en hoe dat komt.
Kimath
13 jaar geleden
Inderdaad ja. Dat vind ik zelf ook erg moeilijk, maar mijn collega's weten het onderhand wel :)
Ik heb al geleerd om er zelf veel naar te vragen, en te melden dat ik het niet zie als je niks zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is heel logisch! Binnen het autisme valt het aspergersyndroom onder de milde vorm. Maar ook daarin zijn vele gradaties. Assertief zijn werkt dus niet....maar er is een benadering die wel werkt. Alleen heb je die nog niet ontdekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Trance: wauw...wat goed van je dat je dat ziet!!!!! Meen ik echt!
Ook niet heel onverwachts met dingen aankomen. (denk ik)
Mensen kunnen zich niet heel snel aanpassen en moeten dingen soms even wat langer verwerken dan anderen.
Dit geldt misschien ook niet voor allen, maar dat is wat ik er over weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om te beginnen: onthouden dat hij nog steeds een mens van vlees en bloed is, met gevoelens.

Iemand met asperger heeft vaak de meeste moeite met lichaamstaal, hints, woordspelingen en het juist toepassen van ongeschreven sociale regels.

Je hoeft hem niet ineens compleet anders te behandelen, denk er alleen aan dat non-verbale of subtiele communicatie niet goed aankomt. Als hij niet (goed) reageert op dergelijke signalen, is dat dus niet om het bloed onder je nagels vandaan te halen, maar omdat hij de signalen oprecht niet oppikt.

De oplossing: maak je communicatie verbaal en expliciet. Als hij hard en lang doorpraat over iets dat jou niet interesseert of waar je geen tijd voor hebt, ga dan niet onrustig doen, op je horloge kijken, je terugdraaien in de richting van wat je aan het doen was, aanstalten maken om op te staan of al die andere non-verbale signalen die duidelijk genoeg zijn voor anderen. In plaats daarvan kun je hem beter onderbreken (en dat moet soms vrij grof, bij een asperger die op stoom is gekomen) en zéggen dat je nu verder wilt met je werk en dus niet verder gaat met het gesprek. Dat is voor je collega ook veel fijner, want op een gegeven moment zal hij wel je ergernis opmerken en geen idee hebben hoe hij die heeft veroorzaakt, en dat is een erg vervelend gevoel.

En wat betreft die schop onder zijn kont: soms is daar helemaal niets mis mee. Ga alsjeblieft niet te veel op je tenen lopen. De uitdaging voor iemand met asperger is om steeds beter te leren zich te redden in de maatschappij, niet om de maatschappij aan hemzelf aan te passen. Je kunt er wat rekening mee houden dat duidelijkheid en regelmaat fijn is voor iemand met asperger, maar sla daarin niet zover door dat je hem gaat behandelen als een geestelijk gehandicapte. Dat is hij namelijk niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk, dat de vraagsteller zijn collega wel anders moet gaan behandelen (je eerste zin 3e alinea), omdat beide van deze manier last hebben, zoals je ook omschrijft. ;-)
Oneens ben ik het met de schop onder de kont; als iemand je welbewust dwars zit zou je dat kunnen overwegen (vind dat wel behoorlijk agressief en het ligt helemaal aan het gebeurde), maar zeker niet bij deze autist, omdat hij, zoals je zelf ook schrijft, niets kan doen aan zijn gedrag.
Inderdaad kan de maatschappij zich niet aanpassen aan autisten; de vraag is of deze collega van 50 zich nog kan aanpassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik heb gezien wat het kan doen als je té veel op je tenen loopt omdat iemand met asperger 'er niets aan kan doen'; bij mijn broer. Op de langere termijn heeft dat alleen maar voor véél meer problemen gezorgd. Het is te danken aan zijn enorme kracht en inzet dat hij de kwalijke gevolgen van té voorzichtig behandeld worden aardig te boven is gekomen en nu een goede baan, een eigen huishouden en een mooie relatie heeft. Als hij zich de 'goede zorgen' alleen maar had laten aanleunen, zou hij nog compleet afhankelijk zijn van onze ouders, terwijl dat absoluut niet nodig was. Natuurlijk vraagt dit wat aanpassing van de vraagsteller, om niet precies hetzelfde te blijven dien wat hij al deed. Volgens mij maak ik dat in mijn antwoord ook duidelijk. Ik zeg dan ook niet dat hij zijn collega *niet* anders moet behandelen, maar bewust dat hij hem niet *compleet* anders moet gaan behandelen. Zijn collega is niet een kind, huisdier of zwakzinnige, maar een volwaardig persoon, zij het met een zekere sociale beperking. We hebben het hier nog steeds over een echte baan, niet over een sociale werkplaats. Daarom probeer ik wat inzicht te geven in de behoeftes van iemand met asperger, terwijl ik er ook tegen wil waarschuwen om die collega te gaan behandelen als iemand die totaal niet in staat is om met de maatschappij om te gaan. Wat aanpassing is een goede zaak, maar fluwelen handschoentjes aantrekken en bij alles maar bang zijn dat het 'verkeerd' is, is dat niet. Vergeet niet dat we het inderdaad hebben over iemand van 50: dus iemand die al 50 jaar lang zich staande weet te houden in de maatschappij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft die schop onder de kont: ook iemand met asperger is gewoon aan te spreken op zijn werk. Ja, hij heeft een beperking. Een beperking, niet een onmogelijkheid om gewoon te werken. Ook een asperger is aanspreekbaar op zijn daden en op zijn werk. Daar zie ik geen agressie in. Wat mij betreft is het op termijn véél agressiever om iemand niet aan te spreken op zijn werk vanuit een misplaatst idee dat de ander er niets aan kan doen. Om een voorbeeld te geven: mijn ervaring is dat het voor iemand met asperger moeilijk is om prioriteiten te stellen. Vandaar het enorm secuur werken, tot een punt dat het werk veel te lang duurt omdat degene met asperger zijn best doet om alles héél secuur te doen. Geen schop onder de kont is: laten gaan, en maar afwachten waar de spaanders vallen. Wel een schop onder de kont is: duidelijk vertellen wat de prioriteiten zijn en de asperger precies vertellen wat van hem verwacht wordt en hoeveel tijd hij daarvoor heeft. Dat schept een hoop duidelijkheid, en je weet ongetwijfeld ook vanuit je eigen ervaring hoe waardevol dat kan zijn. Want weet je wat het is? Die collega met asperger wil óók trots kunnen zijn op zijn werk. Dat gaat niet als je hem maar door laat modderen, want iedere keer dat zijn collega de boel op moet vangen, weet de collega met asperger dat hij gefaald heeft. Hij is immers niet zwakzinnig, hij ziet de gevolgen van zijn onvermogen. Een spreekwoordelijke schop onder de kont kan een enorme hulp zijn voor de collega om zijn werk wél zo te doen dat hij er trots op kan zijn, in plaats van (want nogmaals, die collega heeft dat best door) het gevoel te hebben dat de ander hem alleen maar aan het opvoeden is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zag je schop letterlijk hahahahaha...dat is dus even iets geheel anders :-)) Dat is bij zoonlief namelijk gebeurd, dus ziehier mijn referentiekader!! De figuurlijke schop onder de kont: helemaal mee eens! Ik ben heel geïnteresseerd wat je bedoelt over het te soft aanpakken van je broer destijds (hoe?), de gevolgen etc.
Ik zou veel kunnen hebben aan je ervaringen en zou het heel fijn vinden meer te weten, zodat ik kan leren. Zou je dat willen? Kan wat mij betreft ook via PB.
Wat fantastisch, dat hij er zich zo prachtig "uitgevochten" heeft!!!! Juist omdat die collega al 50 jaar is, en dan dit gedrag allemaal vertoont, vind ik wat verontrustend....beetje sterk uitgedrukt. Maar uiteraard is de ene mens de andere niet. Mee eens: de vraagsteller is geen opvoeder of psycholoog is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik zie het al voor me een letterlijke schop! Nee, dat was natuurlijk niet wat ik bedoelde! Bij mijn broer was het al vanaf vroeg duidelijk dat hij 'een lichte vorm van autisme' had, maar destijds bleed het daarbij. Hij is nu 33. Toen hij al volwassen was,op zichzelf woonde, en uiteindelijk de diagnose kreeg, zagen mijn ouders dat als aanleiding om compleet voor hem te zorgen, nog meer dan ze toch al deden. Hij ging zelfs letterlijk bij mijn ouders om de hoek wonen. Zo'n beetje álles deden ze voor hem, tot en met de afwas, omdat hij niet zo goed was in het huishouden. Net als ik overigens, maar voor mij is het gemakkelijker om zoiets toch zelf op te lossen. Huishouden, financiële administratie, 'mijn ouders hadden hem gerust voor werkelijk *ieder* deel van een volwassen leven behoed, en hem totaal bevestigd in het idee dat hij 'er niets aan kon doen', en dus ook geen sociaal leven in welke vorm ook hoefde te hebben. En een tijdlang was het resultaat dat hij dat ook niet had; geen vrienden, geen collega's toen zijn toenmalige baan hem teveel werd, geen relatie, geen zelfstandigheid, helemaal niets in zijn leven dat niet afhandelijk was van onze ouders. Het heeft zelfs een tijd geleid ussen verwijdering tussen mijn ouders en ik toen ik het - voordat de diagnose definitief was, en toegegeven, te bot - waagde te signaleren dat juist de zorg een probleem begon te worden. Maar hij heeft het voor elkaar gekregen om toch weer een baan te vinden, als netwerkbeheerder (is het je ooit opgevallen hoeveel aspergers in die wereld rondlopen?) bij de gemeente, de ideale werkomgeving voor hem. En na een hoop problemen met vriendinnetjes heeft hij via internet een geweldige vrouw leren kennen met wie hij inmiddels getrouwd is. En het schitterende is: dat heeft hij allemaal zélf gedaan. Niet gemakkelijk, maar wel zélf. Het is daarvandaan dat ik mijn ervaring heb. Als mijn broer iets minder sterk in zijn schoenen had gestaan, was hij nu werkloos geweest, compleet afhankelijk van zijn ouders, zonder relatie. Terwijl zijn eigen kracht plus het besef dat hij - asperger of niet - verantwoordelijk is voor zijn eigen leven, hem veel meer gebracht heeft dan wanneer hij zich de zorg vanuit het idee 'hij kan er niets aan doen' had laten aanleunen. Het was wel een héél erg close call. Mocht je meer willen weten (dat is hier lastig zonder zijn privacy openbaar te schenden) stuur me dan gerust een PB'tje. Sowieso is het hele verhaal natuurlijk te lang voor een reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@SuzyQ: Dank je voor je info.
Poeh heej....heftig!! Kennelijk voelden je ouders zich ergens schuldig?
Jaja, opvallend is dat hè, hoeveel mensen met een vorm van autisme in de "computerbranche" werken!
Super dat hij het heeft gered en voor zichzelf is opgekomen. Mooi zoals je zegt: mede door zijn eigen kracht.
Ik kan hier wel wat mee denk ik. Mijn zoon is nu 16, dus heeft nog een weg te gaan naar de volwassenheid ;-)
Ik denk dat je het gewoon open aan hem zelf kunt vragen!
Mensen die dit hebben kunnen vaak heel duidelijk maken wat voor hen belangrijk is. En een rustig gesprek op een passend moment helpt om jullie contact weer prettiger te krijgen!

1. Wat heeft hij nodig om prettig te kunnen werken?
(je zou antwoorden kunnen krijgen die gaan over structuur, orde, rust om zich heen, heldere afspraken)

2. Waarvan raakt hij in de war? Wat moet je niet doen?
(ook dat geeft je tips over dingen die hij wel/niet aankan en waarop hij met voor jou lastig gedrag reageert. Misschien kan hij geen 2 opdrachten tegelijk aan? Of wordt hij gestresst als er conficten om hem heen zijn, of als iemand zijn stem verheft?)

Vraag hem wat hij fijn vindt en niet fijn in het samenwerken. Dan kun je kijken wat voor jou haalbaar is. Je hoeft niet alles aan hem aan te passen. Sommige dingen zijn te voorkomen. En van andere dingen kun je hem uitleggen waarom het voor jou belangrijk is. Zo kun je èn dicht bij jezelf blijven, èn narigheid met je collega voorkomen! Succes en veel rust en wijsheid gewenst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi Marjolein! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is leuk, dat je dat zegt! Doet goed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel, veel succes (en hopelijk plezier! Ik kan er zelf altijd van genieten als ik mensen wat beter snap!)