Iemand met schizofrenie en een aangeboren auditieve beperking, hoort diegene dan ook stemmen in zijn/haar hoofd?

In verband met de hallucinaties, waarbij ze 'in hun waarheid' waarnemen via hun zintuigen.
Als je nog nooit woorden hebt gehoord, kun je dan wel die stemmen in je hoofd hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Het kan wel ik ben zelf doof en ik ken 2 dove mensen die ook schizofreen zijn. Zij zijn beiden prelinguaal doof en zij "horen" ook continu stemmen. Eigenlijk is het niet per se het horen waar je het over hebt, iedereen kan in gedachten wel een gesprek voeren met iemand anders of het idee hebben dat er iemand tegen hem praat. Maar dan hoor je nog niets écht. Het is echt iets wat voortkomt uit een beschadiging of gebrek van de hersenen, dus ik denk dat de doofheid zelf er niet echt wat mee te maken heeft.

Ik heb bijvoorbeeld Tinnitus, dan hoor je continu een piep of andere geluiden in je oor, geluiden die er niet zijn. Dat is een reactie van de hersenen op de gehoorzenuw, dus in feite worden die gemanipuleerd waardoor je denkt dat je dingen hoort. Maar in het echt zijn die geluiden er gewoon niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je nog nooit woorden hebt gehoord, kun je dan wel die stemmen in je hoofd hebben?

denk als je nog nooit een klank opgevangen hebt als gezond mens /lichamelijk/psychisch, en je toch dingen waarneemt laten we zeggen als dove, dus niet van buiten af maar er spelen zich stemmetjes in je hoofd af, begin je je te uiten in lichaamstalen en of bewegingen die van het gezicht af te lezen zullen zijn en voor een buitenstaander
als gek en of raar zullen worden opgevat en als die gene dan ook nog doof is dus overgelaten is aan de stemmen in zijn hoofd en een buitenwereld waar hij heen contact mee kan maken ervaart het helemaal een individueel gek makend tafereel wordt....

zoiets denk ik

Toegevoegd na 4 minuten:
ook kun je je afvragen hoe hij een klank weet te verwerken weet hij of zij de daadwerkelijke inhoud van een woord of tekst/klank, om te zetten naar een begrijpelijk iets, zo nee hoe zal de gene dan omgaan met de zogenaamde stemmen? ik denk door er lichamelijk op te reageren mischien met spasme etc, zo iemand als van de geboorte af aan, weet niet anders, net zo als iemand die zn hele leven depresief is maar normaal in je vel zitten niet zal kennen.

zo'n iemand zal onderzocht moeten worden, en begeleid om los van de ziekteverschijnselen een levenswaardig bestaan te kunnen hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn ook een soort angsten die beeld en geluid krijgen in je hoofd. Dat heeft met externe geluidsopvang niets te maken. Een psychisch iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat je 'schizofrenie' bedoeld, maar een 'dissociatieve stoornis' en nog specifieker een multipele persoonlijkheidsstoornis.
Stemmen horen zou een symptoom KUNNEN zijn van schizofrenie, maar definieert de stoornis absoluut niet.

Maar horen zij dan stemmen als ze doof geboren worden?
Bij deze stoornissen zitten er meerdere 'persoonlijkheden' in een lichaam. Soms horen patiënten die door stemmen, soms nemen ze het hele lichaam over. Als je taal nooit geleerd hebt door horen, denk ik dat de persoonlijkheden door visuele beelden of gevoel zichzelf kenbaar maken.

Ja hoe denkt een dove? Op dezelfde manier zal het gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat dat wel kan, want iemand die doof is denkt ook gewoon, en die stemmen die mensen horen kunnen ze dus ook gewoon denken, los van of dat voor hun klinkt zoals voor niet-gehoorbeperkten.
Mijn schizofrene buurman hoort stemmen van buitenaardse wezens, en die zal hij ook nooit "echt" gehoord hebben zoals de gemiddelde mensen "echt" definieert, maar hij hoort ze toch.
De geest kan vreemde 'grappen' uithalen :-(