Wat is het nut van 'hoop'?

Hopen doe je als je zelf ergens geen invloed meer in heb.

Als je ergens hoop in heb, wat vervolgens niet uitkomt, is alleen de teleurstelling daar.

Kan je je niet beter ergens bij neerleggen dan te hopen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.1K

Antwoorden (12)

ik vind van niet.
hoop helpt je twijfel bezorgdheid en negatief denken te overwinnen.
Ook al zit t leven je nog zo tegen, hoop op betere tijden geeft je kracht om door te gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is altijd hoop.
Dat kun je niet onderdrukken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoop doet leven!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet je noch hopen, noch je ergens bij neerleggen. Je weet niet wat er te gebeuren staat en alles kan anders aflopen dan je denkt. Het hoeft niet zo te gaan, maar het kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is hoop precies? Een emotie, drijfveer, gedachte? Hopen kun je altijd en is nog niet vastgelegd. Ik denk dat hopen iets is van nee heb je, ja kun je krijgen. Dus je kunt er niet op verliezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoop houden is datgene wat mensen (nog net iets langer) op de been kan houden. Het kan een overgangsfase zijn naar het opgeven van hoop, maar daar kun je langzaam naartoe werken/leven door nog hoop te houden.

Sommige mensen verliezen nooit hoop. Ik zie het als een 'overlevingstechniek'. Wellicht ijdele hoop, maar toch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoop doet leven...

Hoop is zo´n overtuiging die mensen helpt te overleven, dus in die exemplaren die dat overvloedig hebben is genetisch gezien sprake van een grotere overlevingskans...

Hopen is je neerleggen no matter what... hopen is een soort van overgave... Hopen is accepteren... Hopen is wensen dat wat niet mogelijk is bijna... Waar hopen start, eindigt realiteit...

Het nut van hopen is een evolutionaire overlevingsstrategie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappige vraag in examentijd:
Er zijn duizenden studenten en leerlingen die hopen hun examen te hebben gehaald.

Hoop is een woord voor het gevoel waarbij je een positieve (voor jou) uitkomst van gebeurtenissen, waarbij je er niet zeker van bent dat dit ook zal gebeuren.

Je hebt 'verwacht', dan is het redelijk zeker wat de uitkomst zal zijn.

Je hebt 'vrees', dan is het redelijk zeker dat de uitkomst NIET positief zal zijn.

Je hebt 'hoop', er is een redelijke mogelijkheid dat de uitkomst positief zal zijn.

Natuurlijk kun je valse hoop hebben, geen hoop, ijdele hoop, enzovoort.

Al deze samenvoegingen worden duidelijker als je het voorgaande er op loslaat.

Toegevoegd op 23-06-2009 08:56:36
Dit gevoel is dus belangrijk om vooruit te kunnen blijven gaan. Stel dat een student geen hoop heeft om een examen te halen, waarom dan leren en het proberen?

Als je in een relatie zit en je hoopt dat het goed zal blijven gaan, probeer je het en zit er een toekomst in. Als je de hoop zou opgeven, dan is het je om het even of de relatie bestand blijft. Dan probeer je niets en kun je beter een nieuwe weg nemen. Maar.....dan moet je ook weer hoop hebben dat dat een betere weg is. Met andere woorden: Zonder hoop, wanhoop, geen drang om iets te proberen en dan blijft er weinig over om te leven. Het zit in het organisme opgesloten om tegen weerstand in voort te willen leven (van het eerste amoebische wezen) en het heeft ons tot hier gebracht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het helemaal eens met je suggesties in je vraag. Ik denk dat hoop het gevolg is uit machteloosheid en verlangen. Verlangen is lijden. Het is iets natuurlijks wat wel degelijk af te leren is, maar dat gaat niet zonder meer. Wie zich neerlegt bij de realiteit en niet blijft hopen, is een gelukkiger mens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoop is houvast. Een na te streven doel.
Als je denkt dat er geen hoop is, blijft er niets anders over dan accepteren en het doel anders te bekijken dan je deed met hoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja het is toch wel: geloof, hoop en liefde. Dit is een drieëenheid waar ik met liefde in geloof. In het leven zijn dit voor mij drie ankers waar ik steeds weer op kan terugvallen. Hret nut van hoop is duidelijk: streven naar een doel wat je wilt bereiken. Op die manier kan je verder gaan en het leven een beetje inhoud geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net wat mensen al eerder zeiden, hoop doet leven, het is een houvast om je door moeilijke tijden heen te helpen. Als alle hoop verloren is, ga je er zelf aan onderdoor. Ookal is iets soms valse hoop, er is hoop.