Voor de psychologen: heeft een samenvatting maken op de pc net zoveel effect als wanneer je de samenvatting met pen en papier maakt tijdens studeren?

Een docent heeft me ooit verteld dat het maken van een samenvatting een uitstekende studiemethode is en het je helpt de stof beter op te nemen, maar maakt het voor het verwerken van de informatie uit of je dit met pen en papier doet of dat je het intikt op de pc?

Toegevoegd na 1 dag:
ik had eigenlijk gehoopt op een antwoord gebaseerd op psychologisch onderzoek. Mijn vraag is namelijk niet wat is voor mij of voor een ander de beste studiemethode of wat dè beste studie methode is, maar wat de invloed is van schrijven op het verwerken van informatie ten opzichte van typen.
Ik denk dat er wel degelijk verschil tussen de twee is. Typen gaat veel sneller, dus je bent korter bezig met het neerzetten van de woorden. Daar staat tegenover dat je met schrijven langer bezig bent, maar ook fysiek bezig bent. Ik zou verwachten dat dat meer effect zou hebben. Ik heb bij een mindmap cursus geleerd dat uit onderzoek is gebleken dat natuurlijke vormen makkelijker zijn om op te nemen. Ook het maken van de beweging kan invloed hebben. Herhaling helpt ook bij het onthouden van informatie. Aangezien je langer bezig bent met het neerzetten van dezelfde tekst, maar toch je aandacht erbij moet houden komt dat een beetje op hetzelfde neer.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Ik zou me kunnen voorstellen dat je er op papier meer van leert, omdat je op de computer moeilijke begrippen die meerdere keren voorkomen gewoon kunt knippen en plakken, je hoeft het woord maar één keer te typen. Daardoor zou het misschien wat minder goed blijven hangen dan dat als je het woord of de uitdrukking steeds opnieuw moet schrijven.

Echter, op de computer kun je je samenvatting weer netter en overzichtelijker maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Dat lijkt me ook!! Misschien is het daarom handig dat je het eerst op papier uitwerkt en vervolgens op de computer maakt om het te verfraaien...

Andere antwoorden (7)

Dit is denk ik iets wat per persoon verschilt. Iedereen leert op zijn/haar eigen manier het beste!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden dat je goed leert door samenvatten is omdat je de stof leest en zo begrijpt dat je het in je eigen woorden kort kan reproduceren (samenvatten). Dus het lijkt me niet uitmaken welk medium je daarvoor gebruikt.
Voordeel van papier is dat je er ook makkelijk schetsen op kan maken voor verduidelijking.
Gewoon regels tekst uit het boek kopiëren werkt niet of je dat nou op papier doet of op de pc, het gaat erom dat je taal gebruikt die jij begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als het typen je niet makkelijk afgaat kan het veranderen, het typen en aanpassen van de tekst je afleiden van hetgeen je op wil schrijven waardoor je de stof minder goed in je op kan nemen.

typ je erg vlot hoef je niet afgeleid te worden door het bovenstaande, maar kan het zijn dat je te snel wat overtypt zodat het niet zo goed blijft hangen. (automatisme)

bij het opschrijven van tekst heb je hier niet zo snel last van. je bent als het ware bewuster met de inhoud van de tekst bezig omdat het wat intensiever is dan een geautomatiseerde manier van tekst intikken.

sommigen leren door het lezen van een samenvatting. schrijf je erg slordig of vind je het onoverzichtelijk dan kan een uitgeprinte tekst prettiger zijn om te leren.

het voordeel van een computer is dat je je werk makkelijk op kan slaan, terug kan halen en aan kan passen.

het zal dus van persoon tot persoon verschillend zijn. je kan uitproberen waar jou voorkeur ligt en voor jou het beste zal werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met pen en papier is het voor je hersenen harder werken en wordt het echt. Zij slaan hierdoor meer op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mij het meeste helpt is tijdens het lezen belangrijke woorden of zinnetjes in een schriftje te schrijven, met paginanummer ervoor.

Als ik die weer teruglees maak ik soms een samenvatting, maar alleen al het later teruglezen van die informatie helpt onthouden en begrijpen.

Opschrijven, en soms ook grafisch rangschikken en een beetje tekenen maakt dat het bij mij beter blijft hangen. Maar ik ben wat meer beelddenker. Dus ervaar gewoon hoe het voor jou het beste werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je vraag ooit wetenschappelijk is onderzocht.
Het is wel aanbevelenswaardig om je eens te verdiepen in mindmapping. Dit is werkwijze waarbij je gebruik maakt van tekenen en steekwoorden om je samenvatting te maken. Je tekent a.h.w. hoe alles met elkaar in verband staat. Zo kun je in een oogopslag zien wat de belangrijkste zaken zijn. Doordat je het op een bepaalde manier ordent (ieder zal dat op zijn eigen manier doen) zul je het je ook makkelijker herinneren en de aantekeningen gemakkelijker kunnen gebruiken om creatief mee verder te werken.
Meestal doe je dit met pen en papier, maar er zijn ook tools voor de computer.

Kijk eens op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindmap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou er een verschil zijn?

Aan de andere kant: wat werkt voor jou zelf het best?

Toegevoegd na 1 minuut:
Dat is dan jouw antwoord, dus voor jou de beste methode.

Toegevoegd na 2 dagen:
Naar aanleiding van je uitbreiding van de vraag:

Ik denk dat het antwoord van meerdere factoren afhangt (en per persoon verschillend is).

Bv. wat is je typsnelheid, en hoe verhoudt je concentratievermogen achter de pc zich ten opzichte van je concentratie zonder pc (wordt je snel afgeleid door de pc?) Dit (o.a.) zijn factoren die zullen bepalen wat voor JOU het beste werkt. Sowieso kan ik me voorstellen dat mensen die wat minder goed met de computer overweg kunnen, de "ouderwetse" methode zullen kiezen, en echte "whizzkids" zullen zonder aarzelen achter de computer duiken. Voor een wetenschappelijk onderzoek is het lastig met al dit soort factoren rekening te houden.

Heb je een gevoel wat voor jou zelf het beste werkt?