ja. dat vindt je meestal in marketing of creatieve communicatie boeken. google books.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan proberen op veel vragen een creatief antwoord te bedenken en ik denk dat je er dan vanzelf beter in word.

Oefening baart kunst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel, heel, heel veel science fiction lezen. Daarmee train je je hersenen om het ongeloof aan de kant te zetten en de meest rare ideeën te omarmen als 'leuk gedachtenexperiment'.

En dan gebeurt het. Je bedenkt dingen die geen ander zou bedenken in hele nieuwe contexten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van mening dat je creatief denken niet kunt leren uit een boek. Ik vind dat je in elke situatie een volledig nieuwe mindsetting nodig hebt en niet uit een bestaande structuur uit kunt gaan. Dit vind ik echt out of the box denken. Ik vergelijk het met goede humor, niet iedereen heeft het en je moet er maar op komen. Sommige mensen hebben een analytisch brein en sommige een creatief brein. Ik vraag me dus af, dat je een creatief gedeelte kunt 'aanleren'. Ik vind dat leren niet gelijk staat aan creëren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boeken/the-mind-gym-denken-buiten-de-kaders/1001004002649058/index.html

Toegevoegd na 1 minuut:
Mooi boek over het (leren) buiten de kaders te denken.
Plaatje bij antwoord
13 jaar geleden
door het gangbare niet als meest logisch te zien of als eerste logische reactie of oplossing voor iets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja zeker kan je dat leren, immers iedereen die het ook kan, heeft het ooit ook moeten leren.
Benader een vraagstuk zonder alle al bekende informatie.
Dat is het moeilijkste van out of the box denken.
Onze brein zit boordevol met informatie en zo gauw we iets gaan bedenken, dan gaat ons brein zoeken wat we er al van weten.
Het is dus de kunst, dit uit te schakelen, om hierna totaal andere oplossingen te bedenken die niets te maken hebben met de oplossingen die er al waren, maar ook met de manier van denken, het op te lossen zoals je gewend was, moet je los laten.
Als je dat lukt, kan je met een schone lei beginnen.

Een voorbeeld:
Van af een parkeerplaats is het de kortste weg naar de winkels, dwars door een groenstrook heen.
De gemeente heeft dit keurig aangeplant in de hoop dat het dicht zal groeien en de mensen om zullen lopen.
Echter zo werkt het niet, de mensen, vooral de jeugd, lopen toch door het plantsoen heen en vertrappen de jonge struikjes, er ontstaat een paadje waar niets meer groeit.

Hierna heeft de gemeente er struikjes geplant met gemene doorns er aan, echter ook deze struikjes werden vertrapt, na het opnieuw planten van grotere struikjes met nog meer stekels en het plaatsen van paaltjes met ijzerdraad, leek het probleem opgelost, echter na een tijdje werd er toch weer door gelopen, de draad stuk getrapt en paaltjes afgebroken en opnieuw was er een pad!

Nu de out of de box oplossing: er werd dwars door het plantsoen een tegelpaadje gelegd waar de mensen over heen konden lopen, hierdoor trapte niemand meer op de struikjes, die nu goed gingen groeien, zo goed, dat ze na enkele jaren het gehele pad overwoekerden en er niemand meer doorheen kon lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, mooi antwoord...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank je gdan.
Yep....just open your mind...stel jezelf open en ontvankelijk op en oordeel over niemand. Als je jezelf dat kan leren ben je al een heel eind op de goede weg. Er zijn genoeg boeken en artikelen hierover te vinden.