Kun je van hoogtevrees, tunnelvrees e.d. afkomen?

Ik weet dat er cursussen bestaan om om te leren gaan met vliegangst. Maar zou zoiets ook werken met andere angsten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (5)

Ja hoor, voor allerlei soorten fobieën zijn er verschillende therapieën om ervan af te komen.
Als je er in het dagelijks leven veel last van hebt kun je via je huisarts (of rechtstreeks) bij een psycholoog terecht die hierin is gespecialiseerd. Met verschillende oefeningen zal deze je geleidelijk over je angst heen brengen.
Succes!

Een aantal technieken (systematische desensitisatie, flooding en exposure in vivo) worden in de volgende link duidelijk uitgelegd. Misschien heb je er iets aan. Als je sterk in je schoenen staat kun je het misschien wel zelf…

Met dank aan Dounja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor. Daar zijn ook cursussen voor. Daar moet je vaak oefenen om je angst onder ogen te zien (dus datgene doen waar je bang voor bent) en dan ervaren dat je de angst onder controle kunt krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk eens hier voor sprekende voorbeelden:
http://www.allesgemist.nl/video/Angst+de+baas%3F+Doe-het-zelf%21/125901

Toegevoegd na 6 minuten:
De "confrontatie" met de angst en het daardoor ermee leren omgaan is vaak de basis van therapie bij verschillende soorten fobieen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, angsten kun je d.m.v. psychotherapie heel goed behandelen en dan juist niet door te doen waar je bang voor bent! Iedere angst is hetzelfde alleen de ene ontwikkeld het als vliegangst en de ander krijgt pleinvrees. Zo zijn er tal van fobieën te noemen, het is allemaal dezelfde angst!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zeggen door het juist te doen dus in een donkere tunnel gaan lopen of op een hoogte gaan staan, dat je het overwint!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen als je het echt wilt, dan kom je praktisch overal van af.