wat is het nut van de nederlandse iq test?

stel je hebt hoog, wil dat dan zeggen dat je de universiteit makkelijk aankunt?

stel je hebt laag is de universiteit dan een onmogelijk iets om te halen?

wat zegt het en wat heb je eraan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (12)

het heeft geen nut. Het is geen officiele IQ test en is vooral leuk om in de kroeg mee op te scheppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, als je een hoog iq hebt, wil dat niet zeggen dat je een hogere studie aankunt, of andersom. Het zegt meer iets over het feit of je logisch na kunt denken en dingen kunt beredeneren. Wat het nut ervan is? Het is gewoon leuk om een keer mee te spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee. Daarvoor geeft het een veel te klein beeld. Het is gewoon voor de fun.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is gewoon een avondvullend programaformat, net zoiets als een spelletjesquiz.
Het zegt niets over je IQ, of je slim of dom bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft geen 'nut' maar ik vond het best grappig :), volgend jaar het GV vak?
had helaas maar 112 (42/57, <34 jaar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IQ houdt alleen in op wat voor een manier/niveau je denkt. Mensen met een hoog IQ kunnen logischer nadenken. Over het algemeen kunnen mensen met een hoger IQ ook een hoger niveau aan, maar de meeste IQ tests zijn ook niet echt betrouwbaar, zeker die van internet (volgens de Menzotest was ik niet hoogbegaafd maar wel ver bovengemiddeld, volgens één of andere test bij google was ik opeens superhoogbegaafd, terwijl ik bij een andere het IQ van een walnoot had) Maar ook gewoon als je het al meerdere malen hebt gedaan en gewend bent om die typische figuren-logica te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een momentopname. Een idee van waar je qua intelligentie staat.

Maar dat is geen garantie voor een daarbij passende opleiding. Dat hangt van meer factoren af. Als je een hoog IQ hebt, maar je doet er niets mee, dus geen zin om te leren op school bijvoorbeeld, dan kom je nog niet ver.

En als je een hoog IQ hebt en je kúnt er niets mee, vanwege een handicap of beperking, dan heb je nog weinig aan die wetenschap.

IQ is een onderdeel van een pakket vaardigheden. Bijvoorbeeld sociaal, zelfstandigheid, inzet. Als alles wordt ingezet kom je echt een heel eind.

Met een laag IQ kan er altijd meer uitkomen dan op dat moment is vastgesteld. Als het op de dag van testen niet lekker liep kan dat van invloed zijn op de uitslag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dezelfde soort vraag is een paar uur geleden gesteld.

http://www.goeievraag.nl/vraag/betrouwbaar-iq-test-bnn-vanavond.124494#635475

Deze TV test is een spelletje.
Het kan best een indicatie geven waar je ongeveer staat qua IQ, maar de test die hier afgenomen wordt is zeker geen wetenschappelijke IQ-meting zoals die voor een echte IQ-score gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt allemaal antwoorden dat de nl iq test nutteloos is. Echter is dat totaal onjuist. De TV-Show is natuurlijk niet de beste manier om je iq te testen. Maar in de psychiatrie worden er iq testen afgenomen om een goed beeld van een persoon te krijgen (uiteraard meer testen). Je iq zegt wel degelijk iets over je.
Als je een hoog iq hebt dan kan ik je verzekeren dat je minder moeite hebt met een opleiding op de universiteit in een exact vak dan iemand met een laag iq.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zegt niks en het betekent niks.

Niet alleen is het niet eens op alle punten een echte IQ-test te noemen,(meer een soort nationale cito-toets) omdat hij soms gewoon flauwe grapjes opneemt als gezichtsbedrog en toevallige kennis, maar ook is hij van een niveau dat eigenlijk vrijwel iedereen een relatief hoog IQ kan halen, waar je dan weer leuk mee kunt opscheppen ofzo.

Als je echt je intelligentie wilt meten, kun je dat het beste laten doen door een officieel onderzoeksbureau (differentiele aanlegtest bijvoorbeeld) met goed doortimmerde en bewezen vragen, die ongeveer kan aangeven welk niveau je hebt en wat voor studie voor jou haalbaar zal zijn.

De test geeft in zoverre een indicatie dat je bij een score van 140 in het echt niet onder de 100 zal zitten en vice versa, maar een verschil van meer dan 10 of zelfs 20 punten is beslist niet denkbeeldig. (Zowel naar boven als naar beneden).

Toegevoegd na 38 minuten:
Ik heb hem even een stukje gemaakt, en het is meteen al duidelijk dat je voor sommige vragen (taal, beeld) veel te veel en voor andere (rekenen, ruimtelijk) veel te weinig tijd hebt (in een normale IQ-test telt alleen de totaal-tijd, en mag je over sommige vragen langer of minder lang doen).
Daarnaast waren er nogal wat vragen waarin mensen voorkwamen die ik helemaal niet kende, en ik moest raden welke programma's, tunes of personen het waren. BNN kijken is dus bij enkele vragen al een voorwaarde om ze goed te kunnen hebben.
Daarbij ben ik behoorlijk doof, en kan dus de meeste geluidsfragmenten waarin gesproken wordt nauwelijks verstaan. Ook dat komt in een normale IQ-test niet voor.
Ik zou deze test niet al te serieus nemen. Dat ik met deze handicaps nog bijna 130 scoor is natuurlijk te belachelijk voor woorden ; 100 was nog teveel eer geweest. Vermoedelijk heb ik een paar keer goed gegokt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is echt alleen maar bedoelt voor de fun je kan met een hoog iq op deze test echt niet zo maar een hoge studie gaan doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon volksvermaak en goedkope televisieprogramma maken. Niet te vergelijken met een ëchte" IQ-test.

Onder intelligentiemeting verstaat men het vaststellen (meten) van de eigenschap intelligentie van een persoon. Dit "meten" van iemands intelligentie, wat voornamelijk gebeurt met psychodiagnostische tests, is geen eenvoudige zaak, voornamelijk doordat intelligentie vele facetten heeft en niet eenvoudig te definiëren is. Zoals mensen verschillen in lengte en gewicht, zo verschillen zij ook in hun intelligentie.

Intelligentie is een algemeen begrip uit de psychologie dat een mentale eigenschap beschrijft met veel verschillende functies; zoals de mogelijkheid overeenkomsten en verschillen op te merken in waarnemingen, zich in de ruimte te oriënteren, te redeneren, plannen te maken, problemen te doorgronden en op te lossen, in abstracties te denken, ideeën en taal te begrijpen en te produceren, informatie op te slaan in het geheugen en daar weer uit op te halen, te leren van ervaringen.

David Wechsler, de Amerikaanse psycholoog die de beroemde Wechsler intelligentietests ontwierp definieerde intelligentie eenvoudig zo: Intelligentie is het vermogen doelgericht te handelen, rationeel te denken en effectief met de omgeving om te gaan.
Ook al heb je een hoog IQ, dan wil het nog niet zeggen dat je het goed toe kunt passen.