Hoe kan ik mezelf leren om meer van uit mijn gevoel te handelen ipv mijn verstand?

De laatste tijd valt het me op.. Ik handel niet vanuit mijn gevoel..

Bij alles wat ik doe denk ik na; Wat zouden ze ervan denken als ik nu 'dit en dat' zou zeggen. Zal ik het nu zeggen of misschien beter dalijk?
Hoe zal ik het zeggen? Zal het stom overkomen als ik nú 'dit en dat' vraag? Is het niet stom wanneer ik....Kom ik niet onbeleefd over als ik....
enzovoorts..
Ik voel me op zo'n moment best onzeker, terwijl ik eigenlijk niet zo over kom en het ook helemaal niet nodig is..

Over alles denk ik na, terwijl ik gewoon zou willen LEVEN, lekker doen wat er in je opkomt, zonder er echt bij na te denken HOE, WANNER en OF ik het wel zou doen.
Ik wil meer genieten, want heb nu niet het idee dat ik dat echt kan..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (8)

Veel mensen hebben iets aan meditatie of mindfulness. Hierdoor leer je meer uit je hoofd te komen en meer in je gevoel en lichaam te komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tis zo'n geval dat ik soms ook wel heb. Waarvan ik in sommige gevallen denk qua gevoel dit is geen zuivere koffie. Als ik niks zeg/geen actie onderneem dan gebeurt juist wat ik vermoedde. Dan denk ik had ik t maar gezegd/had ik maar wat gedaan. Omdat ik niet naar mijn hart luisterde. Als jou hart in zo'n geval heel sterk is zou ik naar jou hart luisteren en je verstand uitschakelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel veel mensen hebben dat in meer of mindere mate:
Lekker leven, doen wat in je opkomt >>> tegenover het zorgen maken over wat anderen daarvan zullen denken.
Dat is heel normaal, vooral als je jong bent.

Het heeft alles te maken met zelfvertrouwen.
Zodra je iets kunt doen, zonder je af te vragen of dat stom over komt en zonder je daarbij onzeker te voelen >>> en als dat dan goed uitpakt, dan zal je zelfvertrouwen groeien en zul je er volgende keer minder moeite mee hebben.

Je zult dat gewoon een keer moeten uitproberen.
En daarbij zelf een voorbeeld kiezen wat het minste problemen oplevert.
Bespreek dat eens met vrienden of anderen die je vertrouwt. Of spreek eens samen af om eens een keer iets lekker geks te gaan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Controle, je wilt de controle niet kwijt over je leven. Je bent bang voor het onbekende als je je gevoel gaat volgen. Je wilt weten wat er komt, en daar wil je de controle over hebben. Je hebt het idee dat jij de baas moet zijn over jouw leven. Dat klopt natuurlijk ook, maar je wilt ook de baas zijn over wat er in jouw leven voorkomt. Daar mag geen plaats zijn voor toeval. En je gevoel is daarin ook ondergeschikt.

Kijk ook maar eens naar deze vraag welke momenteel nog actueel is: http://www.goeievraag.nl/vraag/manieren-mind-hart.120199

Als je wil leren om vanuit je gevoel te gaan handelen, dan zul je ook de controle moeten loslaten. Dat je alles neemt zoals het komt, zonder daar een oordeel over te velgen met je verstand.
Je verstand kan je ook onder controle krijgen door onder andere meditatie. Maar denken en gedachtes hebben horen bij het leven en bij de ervaringen die je opdoet door het leven te beleven.

Je gevoel kan je trainen door meer gedetailleerd te gaan voelen. De wind voel je langs je wangen als je buiten loopt en het waait. Maar de wind is niets anders dan lucht verplaatsing, en als jij je hand heel langzaam beweegt, dan zou je ook die lucht als een wind kunnen voelen. Je kunt je zintuigen versterken en kleinere prikkels op gaan vangen, daarmee zal je ook dichter bij eigen gevoel komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
pas op met gevoel die kan wel is tegenstrijdig zijn in verhouding met je verstand het is soms goed met je verstand en soms met je gevoel eerst nadenken dan antwoorden ..................
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt erop dat je eigenlijk heel goed aanvoelt hoe je zou willen reageren, wat je zou willen zeggen of zou willen doen, maar dat je enorm veel rekening houdt met hoe anderen daarop zouden kunnen reageren.
Dat is een doodlopende weg.

Wij hebben een oud spreukje in huis hangen met een afbeelding van een papegaai erop, en de tekst:
Doe wat ge wilt, gekletst wordt er toch.

Hoe andere mensen over jou denken of oordelen, daar kan je erg weinig aan doen. Voor de één zou je aardig, voor de ander pittig, kritisch, assertief, of juist lief, meegaand, lekker dwars, slim, of juist wat minder slim, avontuurlijk of juist huiselijk moeten zijn.
Daar kan je dus nooit aan voldoen.

Speel geen rol, wees jezelf. Misschien denk je dat dit je kwetsbaar maakt, maar het is de enige rol die je áltijd goed kunt spelen. Je vergist je namelijk nooit.
Probeer vriendelijk te zijn voor andere mensen, maar wees te allen tijde jezelf, zodat mensen een idee krijgen wie jij werkelijk bent. Daarmee geef je mensen houvast, ze kunnen op jou rekenen omdat ze weten dat je simpelweg duidelijk en eerlijk bent. Geen draaier of toneelspeler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees eens even hier is te lang omdat hier neer te zetten.
Dat zijn delen van mijn blog waar je nog veel meer kan vinden waar je misch wat aan hebt.
http://www.bloggers.nl/Opzoeknaarjezelf/280246/Onvoorwaardelijk+Liefde.html

http://www.bloggers.nl/Opzoeknaarjezelf/267434/Ego+leer+het+af..html

Vooral de laatste heb je denk ik wat aan. Ik had in het verleden de zelfde moeite tussen verstand en gevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey Kim,

Ik kamp min of meer met hetzelfde 'probleem' eigenlijk mijn leven lang al. Ik doe er van alles aan, maar haast niets schijnt te werken. Misschien is het een kwestie van acceptatie?

Ben echter heel benieuwd naar de antwoorden die je hebt gekregen en of je er wat aan gehad hebt. Zou je er met mij over willen delen?

Kijk ook eens op: tijdvoordesleutel.hyves.nl
Misschien dat je dat ook iets kan geven?

Lieve groet,

Harold