Ben je zelfverzekerd of zelfbewust?

Zelfverzekerd: zo zeker van jezelf dat je ten alle tijden bij jezelf blijft en je niet aanpast aan een groep.
Zelfbewust: je bent je bewust van je eigen gedrag, waardoor je makkelijker ziet dat je afwijkt van anderen, waardoor je je juist wel gaat aanpassen aan een groep.

Was je misschien vroeger zelfbewust, maar heb je geleerd om meer zelfverzekerd te zijn? Zo ja, hoe?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K

Het beste antwoord

Zelfverzekerd is dat je niet twijfelt aan jezelf...
Zelfbewust is het begin van verlegenheid, dus zelfreflectie...

Zelfverzekerd is een eigenwijs zijn, lomp eigenlijk...

Kijk eens naar zelf, want hoe verschillend de begrippen zijn, het draait om ZELF... Wat is dan zelf? Als je daar nu eens een goed antwoord op had, dan zou je de vragen opgelost hebben, misschien...

Zelf is dat wat voor iedereen hetZELFDE is... Kun je hier wat mee... Dus zelf is niet persoonlijk... Ook nog erbij kunnen blijven?...
Als zelf niet persoonlijk is, hoezo ZELFverzekerd en ZELFbewust?

Ik hoop je een richting gegeven te hebben tot nader begrip...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoi ben ik weer. blijf toch bij meZELF en geef je -1 :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@XiniX: Dank voor de uitleg. De vraag is echter of JIJ zelfverzekerd of zelfbewust bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh ik ben bewust van het zelf, en dat zeg ik zelfs verzekerd...

Andere antwoorden (8)

Mag het ook een combinatie zijn van - bewust en -verzekerd? Noch 100% het een en noch 100% het ander ken ik en ik wil dat ook niet. De omstandigheden zullen bepalend zijn hoe je je gedrag kan benoemen. Ik wil namelijk ook soms best wel onzeker zijn, omdat dit openingen kan geven naar een nieuwe kijk op de dingen.
Ik zou voor mezelf eerder het woord autonoom willen hanteren, dus zelfstandig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Dounja;

Ik ben wel redelijk zelfbewust maar lang niet altijd echt zelfverzekerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben 100 % zelfverzekerd, zelfbewust wel iets minder, laat dat ongeveer 90 % zijn.

Maar ik probeer altijd een hoog niveau aan te houden, en er aan te werken zodat het allebei stabiel blijft.

Overigens ga ik pas mee met een groep als, ze dezelfde interesses als mij hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraag is ok, je uitleg eronder minder. Als je zelfbewust bent wil dat volgens mij niet in te houden dat je jezelf gemakkelijker aanpas. Je koppelt aanpassingsgedrag aan deze twee termen en dat is onjuist. Zo lijkt het er op dat je stug bent als je zelfverzekerd bent en (te) flexibel als je zelfbewust bent. Dat kan voorkomen in die combinaties, maar dat is niet een vanzelfsprekend fenomeen. Lijkt me te kort door de bocht.
Maar daarvan afgezien denk ik dat ik redelijk zelfbewust bent. Kritiek is welkom en persoonlijke ontwikkeling staat hoog in het vaandel.
Zelfverzekerd ben ik ook wel in verschillende omgevingen. Mijn baan dwingt me zelfverzekerdheid te vormen, omdat er anders over me heen zou worden gewalst. Gelukkig is dat daar dan ook wel redelijk gelukt. Ik denk dat ik op een charmante manier zelfverzekerd ben, niet arrogant en ook niet compleet onzeker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk beide.
ik ben mij er heel erg van bewust dat ik soms te zelfverzekerd over kom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Puur afgaand op de stelling zoals je die neerzet: ik ben absoluut zelfbewust ("vertrouwt op eigen handelswijzen en beslissingen, rekening houdend met eigen kwaliteiten en beperkingen").

En soms iets minder zelfverzekerd, alhoewel in zelfverzekerdheid ook een stuk zelfbewustheid zit.

Zelfverzekerd: -stelligheid -vastberadenheid -zekerheid -zelfbewustheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
<-- Zelfverzekerd. Ik ben ook zelfbewust, maar ik ben zo zelfverzekerd dat ik mijn zelfbewust zijn niet laat blijken.

En ik heb 99% van de tijd gelijk, dus dat is lekker makkelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben zelfverzekerd, maar ook ben ik van mening dat je, je soms moet aanpassen aan omstandigheden. Anders ben je namelijk niet zelfbewust bezig...