de 80-90 Euro per sessie klopt wel ongeveer.
Een sessie duurt weliswaar drie kwartier, maar de psycholoog gebruikt het overgebleven kwartier voor documentatie en doorlezen van eerdere aantekeningen.
Het kan uitmaken of je een eerste of tweedelijns psychologie hebt, deze laatst wordt meestal vergoed maar kan -als je als particulier moet betalen -
wat meer uurloon vragen, omdat psychotherapeuten
een post doctorale cursus hebben moeten volgen, hun opleiding is dus " zwaarder" .
Niet zelden zijn het psychiaters (dus artsen) de ook psychotherapeut zijn.
Deze specialisten kunnen ook recepten voorschrijven.
Onderzoek vooral of je met je klacht wel naar een psycholoog moet.
Soms verwijzen ze door naar een psychiater, die onder de basisverzekering valt.
Het zou jammer zijn als je veel geld uit moet geven om uiteindelijk toch bij deze specialist moet zijn.
Goed overleg met je huisarts is belangrijk.
Gaat het om een combinatie met een SSRI en psychotherapie, dan heb je tweedelijnszorg nodig, deze valt onder de ABWZ.
Dat was vroeger anders geregeld.
Ik weet niet hoe ze het komend jaar dit organiseren, helaas wisselt het nogal.
Laat je goed voorlichten,
geldzorgen op zich kunnen ook stress en spanning veroorzaken.
Die los je niet op door veel geld uit te geven , als dat achteraf onnodig blijkt.
Dit laatste bedoel ik echt serieus en niet als afmakertje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Hangt ervan af wat voor psycholoog je zoekt: eerstelijns of regulier. Gemiddeld denk ik dat je aan ongeveer 60 euro per uur zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ongeveer 85,00 per uur is een normaal tarief voor een afgestudeerd psycholoog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tussen 80 en 120 euro.
13 jaar geleden
Ik betaal voor mijn eerstelijnspsycholoog € 85,- per sessie (45 minuten), waarvan € 75,- per sessie wordt vergoed door mijn verzekering.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik betaalde een paar jaar terug 80 euro per uur.