Kun je het syndroom van asperger aantonen in het bloed of via een neurologisch?

En,Om niet een nieuwe vraag te openen:Kan dat met depressiviteit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Autisme en Asperger kunnen met FMRI wel aangetoond worden, de hersenen werken dan anders dan gemiddeld.
Het wordt weleens gekoppeld aan dopamine, die wel invloed heeft maar zich in het bloed niet even laat meten.

Depressiviteit wordt wel gekoppeld aan een te laag serotoninegehalte maar of het een symptoom is of de oorzaak , daar is nog geen consensus over.

Daarom zijn niet alle depressies met een serotonine heropnameremmer (SSRI's) zoals Prozac, Citalopram, Effexor enz. te genezen, onverwerkte trauma's en deprimerende omstandigheden (geldzorgen, familieruzies etc.)kunnen een mens ook depressief maken.

Dat poets je met pillen alleen niet weg.......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dat kan niet. Het is wel zo dat er bepaalde kenmerken zijn in de hersenchemie die mensen met Asperger vaker hebben dan mensen zonder Asperger, maar die kenmerken komen net zo goed voor bij mensen met 'auti-trekjes' zonder voldoende kenmerken voor een diagnose.

Het zelfde geldt voor depressiviteit: er zijn overeenkomsten tussen mensen met depressiviteit, maar het hebben van die eigenschap wil nog niet zeggen dat je depressief bent.

Hieronder een voorbeeld van zo'n kernmerk dat samenhangt met Asperger: een gebrekkige werking van stresshormonen.