een innerlijke stem is toch heel normaal, of ben 'k de enigste die dit heeft?

wat 'k bedoel met innerlijke stem is, je eigen stem die je hoort wanneer je iets aan het doen bent.
Bijvoorbeeld iets aan het lezen bent in stilte.. dan hoor je je eigen stem in je hoofd. Of ben 'k de enigste die dit heeft?
Ik heb het namelijk altijd & een vriend van mij heeft het helemaal niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ieder mens denkt in woorden en beelden en kan als het nodig is, een hele conversatie met zich zelf beginnen, dus is dit volkomen normaal.
Spiritueel gezien zijn er andere mogelijkheden, maar dat zal je niet bedoelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee ik heb dat ook niet maar daarmee is niet gezegd dat het gek is
13 jaar geleden
Nee hoor dat hebben er wel meer, het zijn meer je gedachten dan je stem die je hoort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik had het er toevallig gister nog over met mijn vriend, dit zijn inderdaad je gedachten maar je hoort het vaak met je eigen stem, in ieder geval horen wij het met een stem die erg op die van ons lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor, heel normaal. +
Ik heb dat ook ....en ervaar dat vooral wanneer ik alleen ben.
Het rare is dat die soms dingen zegt die volledig los staan van waar ik mee bezig ben.
En de stemmen zijn zijn niet altijd mijn stemmen :heel vreemd.Ik denk dat dit komt omdat je ergens in obscure plekjes in je hersenpan bezig bent zonder er bewust mee om te gaan.
Zo schreef ik door die stemmen eens allen namen en voornamen op van iedereen die bij mij in het eerste studiejaar zat (32 leerlingen) en dat na 45 jaar en zonder dat ik ooit die namen zat te achterhalen daarvóór.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ervaar het als 'raar' , maar niet als eng hoor.
En ik ben ook niet die stemmen aan't analyseren
heeft misschien iets schizoïde ..... maar is best leefbaar hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vergelijk het een beetje met een autist ,die een ganse telefoonboek vanbuiten kan opnoemen. Raar is het ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar tegen jezelf praten is nog iets anders hoor ....at doen bijna alle alleenstaanden.
ik geef u de raad : denk er niet te diep over ...ik heb dat vroeger gedaan...en uiteindelijk kom je dat toch niet te weten en ge verslindt veel energie .
Google ook eens op de psychologische term über-ich (je geweten)

Toegevoegd na 38 seconden:
Sorry, had een reactie op je vraag moeten zijn en geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stem in je hoofd, daar kan je op verschillende manieren naar kijken. Jung bijvoorbeeld noemde het 't Super Ego, dat altijd stuurt en bepalen wil.
De Universiteit van Utrecht doet een langlopend onderzoek naar stemmen horen, zij gaan hierbij uit van zowel een paranormale ervaring als een psychische stoornis.
Misschien leuk om een keer te testen wat jouw resultaten zijn.
Ze zoeken zowel een groep mensen met bijzondere ervaringen, zoals stemmen horen, als een groep mensen, die deze ervaringen juist helmaal nooit hebben. De laatste groep dient als controle groep.