Tot op heden zijn Freuds psychologische theorieën onderwerp van heftige discussie, zij het niet of nauwelijks meer in de academische psychologie zoals die tegenwoordig aan de Nederlandse en Belgische universiteiten wordt onderwezen. Weer anderen beschouwen hem als een belangrijke pionier, zelfs al zijn de inzichten tegenwoordig veranderd. De naam van Freud heeft in het dagelijkse taalgebruik een bekende klank; de meeste mensen kennen bijvoorbeeld de zogenaamde freudiaanse verspreking, als voorbeeld van wat Freud zelf een fehlleistung noemde. De fysiologische benadering van Freud komt vandaag de dag weer iets meer in de belangstelling, omdat sommige wetenschappers bij hersenonderzoek verschillende stoffen voor verschillende geestelijke toestanden aan het werk menen te zien.

(Zie kop Kritiek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja. Veel van zijn theorieën zijn goed doordacht en geven zeker stof tot nadenken. Daarom wordt er op de dag van vandaag nog steeds gekeken naar zijn theorieën als basis voor andere theorieën.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De moderne psychologie is voornamelijk gebaseerd op het werk van Carl Jung.
Jung heeft wel dingen overgenomen van Freud, maar veel van Freud was gewoon fout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit antwoord klopt helaas niet. Jung heeft wel grote bekendheid verworven. Hij is onder andere de persoon die de termen introvert en extravert heeft geintroduceerd. De moderne psychologie is echter niet gebaseerd op het werk van Jung. Zijn werk heeft te weinig validiteit (noem het bewijskracht). Jung baseerde zijn werk veel op oncontrolleerbare veronderstellingen zoals het bestaan van een collectief onderbewustzijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@alterego
Welke vorm van hedendaagse psychologie vindt u recht doen aan validiteit?
Dat zijn ze niet. Freud is wel de bekendste 'psycholoog' onder de bevolking. Dat heeft er mee te maken dat zijn ideeen nogal controversieel waren: onbewuste driften die hun oorsprong vinden in sexualiteit.

De grondleggers van de experimentele psychologie waren Wilhelm Wundt en Gustav Theodor Fechner. Freud was de grondlegger van de psycho-analyse. De moderne psychologie gaat nog weinig uit van de psycho-analyse, maar bestuderen meer de sociaal-cognitieve invalshoek.

Overigens was Freud helemaal geen psycholoog, maar zenuwarts (neuroloog en psychiater). Later is hem door anderen de titel psycholoog toegeschreven. Freud vond dat helemaal niets. Wundt was de eerste wetenschapper die zichzelf psycholoog noemde.