wat betekend uitdrukkelijk en deja-vu? Heeft dat met en gespleten persoonlijkheid te maken?

Ik kan plotseling het gevoel hebben, dat ik het al eerder heb meegemaakt, raar maar waar!
Zelfs mijn gedachten lijken dan hetzelfde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Deja-vu's zijn eigenlijk een soort kortsluitingen in de hersenen, waardoor een ervaring die je op DAT moment meemaakt, in een verkeerd gebeid van je hersenen wordt geinterpreteerd als herinnering. Dat gaat zo snel, dat het op dat moment meteen lijkt of je het al eerder hebt meegemaakt. Het is een vrij normaal verschijnsel, dat iedereen wel eens of een paar keer in zijn leven meemaakt.

Er zijn echter wel hersenafwijkingen bekend waarin de hersenen zo vaak 'kortsluiten' dan mensen aan de lopende band deja-vu's hebben en daarmee problemen krijgen de werkelijkheid te onderscheiden. Dat is echter geen gespleten persoonlijkheid (een aandoening die overigens niet van nature voorkomt maar en bijwerking is van verkeerde psychoanalyse, vaak getriggerd door valse, aangepraatte herinneringen, en -beduidend minder vaak - aan echte herinneringen). Het is meer gerelateerd aan epilepsie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind ik en super goed antwoord!

Andere antwoorden (9)

een déjà vu (uit het Frans: al eens gezien) is een bekend verschijnsel in de psychologie; het betreft de ervaring iets mee te maken waarvan men tegelijkertijd de indruk heeft het al eerder te hebben meegemaakt, terwijl men weet dat dat niet het geval is. De term déjà vu is afkomstig uit het boek L'Avenir des Sciences Psychiques (De toekomst van de psychische wetenschappen) van de Franse onderzoeker Émile Boirac. Déjà vu slaat in de wetenschap meestal op een onechte herinnering of herinneringsbeleving (zie verklaringen). In het algemene spraakgebruik is men echter de term ook gaan gebruiken als aanduiding van elke bekende situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi verteld!
Ja dat is deja-vu maar dat heeft niets met een gespleten persoonlijkheid te maken
13 jaar geleden
dat wat in de vraag uitleg staat, wordt in de volksmond deja-vu genoemd:) u heef uw eige vraag als beandwoord.

dus het is geen gespleete persoonlijkheid:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij een deja vu ervaring, komt informatie die eigenlijk in het korte termijn geheugen hoort, in het lange termijn geheugen terecht. De theorie is dat het een kleine verstoring in in het verwerken van informatie. Heeft met Dis of Mps niets te maken. Gespleten persoonlijkheid is een achterhaalde term
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yep... 'kortsluitinkje' van een paar seconden. +
Nee,dan zou zo goed als elk mens een gespleten persoonlijkheid hebben. Het is gewoon de indruk die je krijgt, dat je een bepaalde situatie al eerder meegemaakt hebt.

Toegevoegd na 5 minuten:
Misschien heeft het er ook mee te maken. dat gij een Hoveling zijt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een deja-vu is een stuatie die sterk lijkt op een situatie die je eerder hebt meegemaakt, zelfs kleuren, geuren en geluiden kunnen hierin een rol spelen.
Dit kan je zo sterk ervaren, dat je er van kan schrikken, zo echt kan het lijken.
Er bestaat een wetenschappelijke uitleg voor, er is veel onderzoek naar gedaan.
Er bestaat ook een spirituele uitleg voor, die uitgaat van een ervaring uit een vorig leven.
Het heeft niets met een gespleten persoonlijkheid te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat je dat niet aanpraten dat je een gespleten persoonlijkheid hebt.
Soms kunnen dromen een oorzaak zijn van een deja- vu?
Zo herinnerde ik mijn eerste baan waar ik als bakker werkte, duidelijk dat ik daarover gedroomd had.
De tegeltjes en de machines en de omgeving kende ik al vanuit de droom die ik eerder gedroomd had.
Het kunnen ook ervaringen uit een vorig leven zijn, die je nu weer opnieuw meemaakt, en dus herkenning opleveren.
Het zijn in ieder geval hele normale dingen die je meemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb ooit een artikel gelezen waarin een deja-vu inderdaad met een psychose werd gekoppeld. maar dan heb je het al gauw over regelmatige deja-vu's.(~5 per dag)

vb. een jongen(die een psychose heeft gehad) pakte dagelijks een andere bus om te voorkomen dat hij een deja vu zou krijgen. zelfs als hij een andere bus nam, kreeg hij er een.

deja-vu's zijn menselijk, niks mis mee.
regelmatige deja-vu's KUNNEN(niet zeker) een indicator zijn van een aankomende psychose. neem dan contact op met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
déjà-vu betekend gewoon dat je iets al eens eerder hebt gezien. dat zat dan in het korte termijngeheugen, en daarna zag je het weer. dan merk je dus dat je het al hebt gezien. (als ik me dit allemaal goed herinner) maar mag ik misschien vragen wat een gespleten persoonlijkheid precies inhoud?