Nee, dit zijn geen stofeigenschappen.

Dezelfde stof kan verschillende temperaturen hebben - da's eenvoudig in te zien. Het is dus niet zo dat een bepaalde stof altijd dezelfde temperatuur heeft, en dat betekent dat temperatuur geen stofeigenschap is.

Hetzelfde geldt voor de massa. De massa van water hangt af van de hoeveelheid water. Een glas water bevat minder massa dan een emmer water. Ook massa is dus geen stofeigenschap.
Cryofiel
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Temperatuur niet, massa wel.
De temperatuur hangt af van de omgevingstemperatuur of van invloeden die de temperatuur doen veranderen, zoals het gloeidraadje in een gloeilamp of je kopje soep in de magnetron.
Massa wordt uitgedrukt als molecuulmassa wanneer het de eigenschap van een stof betreft.
De molecuulmassa van water is 18 gram.
Dat betekent dat 1 mol (dat is niet een molecuul maar 1,66 * 10^-24 moleculen) 18 gram weegt.

Het getal mol moet je vergelijken met dozijn (=12) of gros (=144) of paar (=2).
Een mol is dus een vast aantal moleculen.
Het atoomgewicht van waterstof is 1 en van zuurstof is 16.
Dat betekent dat 1 mol waterstofatomen precies 1 gram weegt en 1 mol zuurstofmoleculen precies 16 gram.
H2O weegt dus 18 gram per mol.
In die zin is massa dus een stofeigenschap.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nog toevoegend op de vraag:

Dichtheid en smeltpunt/kookpunt zijn wel stofeigenschappen.