Wanneer een electrische lading in de grond ontlaad, waar gaat die lading heen? Neemt het af doordat het zich verspreidt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ontlaadt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Klopt helemaal wat je zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een beperkte hoeveelheid lading bedoelt, bijvoorbeeld van iets dat statisch geladen is, wordt de energie verspreidt en komen dus een aantal electronen in beweging rondom het punt waar de lading contact maakt met de aarde.
Als de lading gevoed wordt, bijvoorbeeld vanuit het stopcontact, zal er een electrische stroom blijven lopen (natuurlijk knalt de aardlekschakelaar dan meteen uit).
Die electrische stroom beslaat een steeds groter deel van het oppervlak.