Zijn er chemische reacties waarbij water optreedt als 'katalysator'?

Bij hydrolyse worden er bijvoorbeeld moleculen gesplitst door water H2O waarbij water zijn structuur verliest, maar zijn er ook reacties waarbij water wel iets verricht zonder zijn structuur te verliezen.
Omdat een katalysator veelal gebruikt wordt voor versnellen van reacties, lijkt me een enzymatisch eigenschap ook wel van toepassing alszijnde dat een reactie kan veroorzaken zonder dat water natuurlijk een eiwit is?

erotisi
8 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Water is een dermate stabiel molecuul dat het zijn structuur zelden of nooit verliest. Het treedt in zoverre als katalysator op dat veel stoffen erin oplossen waardoor twee stoffen die in vaste vorm niets met elkaar doen, in opgeloste vorm heftig met elkaar reageren. Het water heeft hier de chemische reactie mogelijk gemaakt en kan dus als katalysator worden beschouwd.