Jazeker, vooral in een basische omgeving lost de Al2O3 coating op en gaat Al3+ in oplossing.
Het wordt verdacht van verschillende neurologische en ander leed, aluminiumionen schijnen dus ongezond te zijn.

Het is dus heel belangrijk aluminium voorwerpen NIET met soda , biotex of machine-afwasmiddel te behandelen zonder HEEL goed na te spoelen en men make geen gerechten klaar die een pH duidelijk hoge dan 7 heeft in een aluminium pan.

Toegevoegd na 6 minuten:
Men is het er nog niet over eens maar er wordt gedacht aan geestesziekten en hersenfalen waarbij aluminium een rol zou kunnen spelen.

Het gaat dan in ieder geval om lange termijneffecten die daardoor wat moeilijker aan EEN oorzaak te linken zijn.

Om echter risico's uit te sluiten geef ik bovenstaande raad, in zuur milieu blijft de Al2O3 coating wel goed in tact (als je het niet te bont maakt.

Neem maar eens een strookje alufolie en maak wat soda-oplossing, gooi daar de alufolie in, je gaat verbaasd staan.

Het bruisen is overigens waterstofgas, in de tweede wereldoorlog maakten de russen droge mengsels val aluminium en sterke basen, ze hoefden daar dan alleen maar water bij te doen om waterstof voor hun luchtschepen te krijgen.