Houd de zwaartekracht buiten de dampkring abrupt op?

Ik had altijd gedacht dat de zwaarte kracht geleidelijk minder wordt, hoe verder je bij de aarde weg komt hoe minder. Maar als je naar een documentaire kijkt over de spaceshuttle valt het mij op dat als ze buiten de dampkring komen alles begint te zweven, hoe kan dit.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Nee. De zwaartekracht houdt niet abrupt op. De reden dat je geen zwaartekracht ziet in de spaceshuttle is omdat die zich in een baan om de aarde bevindt;

De shuttle wil van de aared weg bewegen. Echter, de aarde trekt de spaceshuttle naar zich toe; dit is in exacte balans, en hierdoor ontstaat een 'vrije val om de aarde' waarin de effecten van de zwaartekracht niet merkbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee die houd niet abrupt op. Door de snelheid van de space shuttel wordt iedereen in zijn stoel gedrukt. Als de motoren worden afgezet begint alles en iedereen te zweven. Het lijkt alsof de zwaartekracht abrupt ophoud maar dat is niet zo. De maan blijft ook in een baan om de aarde door de zwaartekracht. De maan bevind zich buiten onze dampkring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar heb ik die min aan verdient?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet van mij, maar het is wel slordig en incompleet geformuleerd. Je bedoeling is goed.
Nee, alles in het heelal beïnvloed elkaar met zwaartekracht. De Zon om het middelpunt van de melkweg, de aarde om de zon, de Maan om de aarde enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de zwaartekracht neemt niet abrupt af buiten de dampkring. De zwaartekracht heeft ook helemaal niets te maken met de dampkring.
Wel is het zo dat de zwaartekracht niet lineair maar kwadratisch afneemt met de afstand, dus een twee keer zo grote afstand, betekent een vier keer zo kleine zwaartekracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sterker nog: Zwaartekracht is overal aanwezig.

Wanneer we een instrument ouden hebben die gevoelig genoeg zou zijn, kan je in principe een zandkorrel aan de andere kant van het heelal kunnen detecteren...

Moet de ruimte verder wel leeg zijn ;)