Waarom krimpt kleding bij hoge temperaturen, terwijl moleculen bij hogere stoffen juist verder uit elkaar gaan bewegen?

-

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Ik vermoed dat de reden is: wol, katoen en andere stoffen worden in elkaar gedraaid en vervolgens enorm uitgerekt, waardoor lange draden ontstaan (spinnen). Worden de stoffen nu (te) warm gewassen dan zullen ze trachten naar hun oorspronkelijke vorm terug te keren.

Toegevoegd na 6 minuten:
Volgens 2e link komt het krimpen niet zozeer door de warmte, maar door het draaien in de wasmachine. Wel wordt ook hier oorzaak gezocht in het uitrekken van de stof voor de productie (minder stof gebruik) en het inklinken van de vezels na (tijdens) het wassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik heb ergens begrepen dat de azijn in wasmiddel ervoor zorgt dat kleding krimpt. In moleculen zit lucht. Lucht zet uit bij hogere temperaturen, dus het molecuul ook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vezels krullen in elkaar door de hitte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevoeging op mmm: maar aan de moleculaire structuur verandert niks, anders zou de vaste stof moeten veranderen in een gas. Denk aan ijs-vast, water-vloeibaar, damp-gas.