hoe blijft het water van de wc op hetzelfde hoogte niveau?

het water in de wc blijft altijd even hoog staan, ookal plas je heel veel of spoel je door. hoe blijft dat zo?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (4)

Dat komt doordat er een soort zwanenhalsvorm in de wc zit. De pot en de afvoer vormen samen een soort S.

Net als bij een wastafel, zit er een knik in de afvoer, zodat er altijd water blijft staan. Dit is nodig zodat er geen stank ontstaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de wc-pot zit een sifon of zwanehals; het water moet eerst nog over een dammetje voor het het riool in verdwijnt.
De sifon zorgt ervoor dat de stank uit het riool niet in de toiletruimte kan komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het water(etc.) in de wc pot volgt een weg die eerst 10cm omlaag gaat, daarna 10cm omhoog en vervolgens een groter stuk omlaag naar het riool. Om het water over die drempel van 10cm te "duwen" is een kracht nodig. Die kracht wordt geleverd door de "waterkolom" die hoger is dan 10cm. Dat betekent dat als er meer dan 10cm water in de pot staat het water weg begint te stromen. Dat gebeurt als je doortrekt of heeeeeel veel plast. In theorie houdt het water op met weg te stromen als de 10cm weer bereikt is. In de praktijk ontstaat er door een combinatie van kracht, snelheid en vacuum een situatie waarbij al het water uit de pot gezogen wordt. Het laatste water dat in de pot druppelt (uit het reservoir) vult dit weer aan tot 10cm. Dit systeem zorgt ervoor dat het riool door een hoeveelheid water van de buitenwereld afgesloten is. Anders gaat het heel snel heel vervelend stinken.

ps: de 10cm is een indicatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door de wet van de communicerende vaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Vorm is minder relevant dan dit gegeven. http://natuurwetenschap.web-log.nl/natuurwetenschap/2005/01/communicerende_.html http://www.techna.nl/Begrippen/communicerende%20vaten/communicerende%20vaten.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vorm en grootte maakt ook niet uit. Het niveau blijft hetzelfde. En aan de kant van de afvoer loopt het over de rand heen van een maximum niveau. In de pot zelf is genoeg ruimte, dus zodra daar het waterniveau daar hoger komt dan zal dat aan de afvoerkant even hoog willen komen. En dat kan dus niet, want dan loopt het over de rand (de afvoer in). Wat er dan gebeurd is dat de potkant omlaag moet om weer het niveau te herstellen. Et voila, de pot loopt nooit over en stroomt altijd netjes leeg in het riool. ;) (Ik ben een beetje moe dus hoop dat ik een beetje duidelijk ben haha)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft er ooit iemand beweert dat communicerende vaten dicht moeten zijn dan? Het gaat om twee of meer vloeistof massa's die onderling verbonden zijn. That's it! Communicerende vaten zijn dus niet meer en niet minder dan twee of meer vloeibare massa's die zichzelf nivelleren. Of er nu een aftappunt op zit of dat je er met een emmer water uit schept maakt niet uit. Het gaat er om dat als 1 of meer van die massa's meer of minder worden de andere daar op reageert om zodoende weer het zelfde niveau als de ander(e) te bereiken. Als je de links had gelezen had je dat ook geweten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje kort, maar volgens mij ook volledig juist in combinatie met de links en de tekening van de WC pot. Alle antwoorden voegen wel iets toe.