Wat gebeurt er met de valsnelheid van objecten als ik mijzelf verklein?

Ik heb er lang over nagedacht of ik deze vraag zou stellen want mijn omgeving verklaart mij voor gek maar ik kom er niet uit.

We kunnen ons denk ik allemaal nog wel de ramp met het WTC in Manhattan herinneren. De valtijd van 1 van die torens was ongeveer 13-14 sec. Dus als je onder het WTC stond had je nog enige tijd om in 'veiligheid' te komen. Neem nu een potlood, zet hem rechtop en laat hem los. Je zult zien dat deze de grond raakt binnen 1 sec. Ik denk dat iedereen mij zover nog wel kan volgen maar nu komt het...
Wat zie ik, of gebeurt er met de valsnelheid van het potlood als ik mijzelf verklein zodat het potlood zo groot is als het WTC? Is de valsnelheid van het potlood nog steeds 1 sec of heb ik nu (in een zeer verkleinde vorm, denk aan 'honey, i schrunk the kids') ook 13-14 sec om weg te rennen?
Edit: ik heb de luchtweerstand onderzocht en deze heeft er volgens mij niets mee te maken maar dit weet ik niet zeker.

Het leek mij beter mijn reactie op jullie antwoorden hier te plaatsen dan iedereen van een reactie te voorzien...

@Xinix.
Of ik de vraag nu juist heb geformuleerd doet er naar mijn idee niet zoveel toe. Het gaat erom dat je snapt wat ik bedoel. Gelukkig doen de meesten dat want mijn vrienden en familie haken al af zo gauw ik over het verkleinen begin. Maar dat van die molecullen klinkt wel logisch. Ik heb daar ook over nagedacht alleen mijn verstand kan er niet zo goed bij.

Mijn ene verstand zegt dat het potlood (of die nu omvalt of in elkaar zakt) net zo snel zal vallen als het WTC doet (als ik in verhouding net zo groot/klein ben ten opzichte van het potlood als ten opzichte van het WTC). Maar mijn andere verstand zegt dat de wetten gelijk blijven en dat het potlood dus ook zal vallen binnen 1 sec, hoe groot/klein ik ook ben.
Maar laat ik het omdraaien...
Als het WTC zo groot is als het was, maar ik ben 1000 maal groter, zie ik het dan nog steeds vallen in 13-14 sec?
Dat zou er namelijk erg vreemd uitzien. Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, ik hoop dat jullie het allemaal begrijpen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Zoals ik het lees wordt de afstand langer tussen jou en het potlood dat valt, dus is er meer tijd voor nodig voordat het potlood jou bereikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit je vraagstelling begrijp ik, dat het potlood even groot is als bij de eerste proef, en dat het van dezelfde hoogte wordt losgelaten.
Dan raakt het potlood weer de grond in 1 seconde, want die trekt zich niets aan van jouw afmetingen.

Toegevoegd op 28-06-2009 15:34:16
Aanvulling op jouw aanvulling:
Ik heb al geprobeerd uit te leggen dat een natuurkundig verschijnsel niet verandert aan de hand van wie er kijkt en hoe groot de toeschouwer is.
(laten we het voor het gemak maar alleen even hebben over niet-relativistische fysica :))
AWM
14 jaar geleden
De potlood blijft even groot alleen lijkt groter omdat jij groter ben. De snelheid blijft dus 1 seconden.

Maar ik begrijp wat jij bedoelt 2 dingen vallen altijd even snel naar beneden laat maar een knikker en een baksteen Vandezelfde hoogte!!! ze zullen tegelijkertijd de grond raken.

Het grote verschil is dat het WTC veel groter is en een groter afstand moet afleggen. Het potloodje is veel kleiner ook al is die in verhouding met jouw gelijk (in verkleinde) vorm aan het WTC. Het verschil zit hem dus in verhouding en hoogte. Hoogte is gene waarje wat van moet aantrekken. Verhouding in dit geval niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je vraag eigenlijk is hoe een kleiner wezen tijd ervaart en dat is een interessante vraag. Want een muis kan al opa zijn lang voordat wij ons eerste woordje brabbelen of kunnen lopen, maar ook kleinere wezens dan wij kunnen oud worden (papegaaien kunnen bijna zo oud worden als mensen). Maar dit is je vraag niet.
Nu vielen die towers vrijwel recht naar beneden en het is haast niet voor te stellen hoe het werkt als je een kantoortoren verkleint tot een potlood; ik acht de kans groot dat als je zo'n klein torentje hebt nagebouwd en er vliegt zo'n miniscuul vliegtuigje in dat er dan helemaal niks instort. Als je structuren op schaal verkleint worden ze namelijk steeds sterker naar verhouding, maar als het dan toch zou instorten dan zou het naar verhouding vrij langzaam gaan. Dingen die vallen hebben altijd enige tijd nodig om op hun maximale valsnelheid te komen en de afstand die ze vallen is erg kort.
Ik geef je al met al een aardige kans dat je nog goed wegkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik als leek, zie geen verschil in deze vergelijking waardoor het potlood sneller of langzamer zou vallen. Dat blijft dus gelijk.

Omdat jij als mens kleiner bent en dus je hoofd ook zul je sneller kunnen reageren. Je zult bij minder beweging al eerder inzien dat het potlood valt. Hierdoor heb je meer tijd om een juiste keuze te maken.

De afstand om te lopen is nu (in verhouding) wel groter geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Twee dingen...

1) Een potlood dat omvalt, valt niet... Dus dat is aan andere wetten onderhevig dan een vallend voorwerp, zo geldt dat ook voor een instortend WTC gebouw, dat stort in, dus valt ook niet... Dus hier gaat de vraag al helemaal mank...

2) Je hebt het over schaaleffecten... Micromachines dus...
Een luchtpomp op normale schaal die kennen we... Maar op kleine schaal ziet een luchtpomp eruit als een vloeistofpomp... Dus door de maat alleen wordt een dunne stof, gas dus, op heel kleine schaal als vloeibaar, of zelfs visceus... Dus als je heel klein bent is het nog maar de vraag of je tussen de luchtmoleculen door naar beneden kunt vallen en de snelheid zal bijna nul zijn naar beneden, dus valsnelheid nadert tot nul...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als alles groter wordt, blijft de valsnelheid toch maar 10 meter per seconde kwadraat... Dus daar ligt je antwoord...
Interessante vraag en ik zou je zeker niet voor gek verklaren.
Ik sluit me aan bij Xinix. Het verschil in schaalgrootte zorgt ervoor dat je anders moet modelleren. Mijn gevoel zegt me dat de vergelijking met een vallend potlood en jezelf ter groote van, zeg maar, een mier beter wordt als je het geheel plaats in water. We zien dan het potlood langzamer omvallen en jij bent in staat om weg te komen.
Iemand die beter natuurkundig onderlegd is kan dit beter beschrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het lastig wordt hier een juist antwoordt op te geven. Wat er in je vraagstelling gebeurt is dat je de schaal van de afmetingen veranderd, maar de andere factor niet namelijk: tijd. De (val)snelheid wordt uitgedrukt in m/sec, waarin de afstand verwordt tot een functie van tijd. Ook jouw loopsnelheid heeft dezelfde eigenschappen.
Voor het experiment ga ik ervan uit dat de afstand om je in veiligheid te brengen afhankelijk is van de hoogte van het gebouw, wat volgens mij de basis van je vraag is.

Stel je kan hard rennen: 14 seconden maal 20 km/h(5.55m/sec) = 77.8 meter is dan genoeg om je in veiligheid te brengen.
Relatief tot de hoogte van het WTC 415 m= factor 5.33.

Potlood is 20cm = factor 2075 t.o.v. WTC 415m.(415/0.2)

Potlood 0.2m/5.33= 0.0375m (3.75cm) om je in veiligheid te brengen.
Je kon 20km/h per uur lopen, maar dat is nu factor 2075 verkleint, je loopt nu 5.55/2075=0.00267 m/sec.
In 1 sec. leg je dan 0.267 cm af, dus je haalt het niet, je had tenslotte 3.75cm nodig.

Het verschil wordt veroorzaakt door dat in jouw voorbeeld het potlood 0.2m/sec valt en het WTC 415m/14sec oftewel 29.6m/sec valt.
Uiteindelijk heeft antwoordman natuurlijk gelijk met wat hij zegt over natuurwetten.

Toegevoegd na 1 dag:
Voor de volledigheid kan de valsnelheid van het potlood weer met 2075 vermenigvuldigd worden, om deze te vergelijken met die van het WTC.
2075*0.2=415m/sec, het potlood valt dus 14x sneller om dan het WTC. Of anders gezegd zou het WTC precies in 1 seconde omvallen, als het een potlood was ;-0