Als je rent. Je bent sneller binnen of op een droge plaats dus word je minder nat dan als je op een slakkentempo loopt.
Maar aan de andere kant heb je ook nog hoe hard het regent etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mythbusters hebben dit eens getest. Uiteindelijk wordt je als je loopt nét wat minder nat dan als je rent.
Uiteraard ben je als je rent wel sneller thuis!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de bui lokaal is en je loopt bv. de km in minder dan 3 minuten zul je uiteraard minder nat zijn dan degen die rustig van punt a naar punt b loopt.Als de bui algemeen is , maakt het niet uit.QED
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vanuit gaande dat de afstanden even lang zijn, wordt je minder nat als je gewoon rustig loopt. Indien je rent wordt je natter. Per tijdseenheid krijg je meer druppels per m2 op je lichaam.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De mythbusters hebben hier eens onderzoek naar gedaan. Het antwoord is dat je minder nat wordt als je loopt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zowel de mythbusters als 'brainiac' hebben dit getest. Er kwam in beide gevallen uit dat je van rustig lopen minder nat wordt. Ik zet echter vraagtekens bij de wijze waarop gemeten werd. Bij brainiac werden twee absorberende pakken gebruikt die na de proef werden uitgewrongen in twee emmers. Die werdeen vervolgens weer leeggegoten in twee maatglazen die werden afgelezen.

Bovenstaande methodiek leidt tot enorme(!) afwijkingen in je eindantwoorden. Een beetje wetenschapper lacht hier hartelijk om. De opzet is goed/leuk, alleen de meetnauwkeurigheid is zodanig slecht dat de uitkomst niet serieus genomen kan worden.

Een willekeurige groep TU-Delft studenten kan dit onderzoek veel beter opzetten. Wellicht eens een mailtje richting TU delft opstellen?? Het is voor hen een leuk onderzoek om te doen ihkv de studie.

Ik ben echter wel voorstander van dit soort populair-wetenschappelijke programma's omdat het de interesse van de jeugd wekt voor wetenschap en techniek.
Als wetenschapper zit ik dan afwisselend met gekromde tenen en met een brede glimlach voor de buis...

mvg

Natuurkundeleraar
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je word minder nat als je loopt, als je rent maak je vaart en vang je dus ook meer regen op.