een proton bestaat uit een quark, maar waar bestaat een quark weer uit? En waar bestaat een snaar(materie) weer uit

Robbert dijkgraaf (de beroemde professor) zij dat er een deeltje bestaat die de vorm van een snaar heelft. Hij zij dat dit deeltje bestaat uit niks, maar wat is die niks waar hij over spreekt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K
flyingcrow
10 jaar geleden
zeer goede vraag!
flyingcrow
10 jaar geleden
p.s. want dat vraag ik mij ook al jaren af!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een proton bestaan net als een neutron uit drie quarks. Het verschil tussen beiden is dat een proton bestaat uit 2 up-quarks en 1 downquark terwijl een neutron bestaat uit 1 upquark en 2 downquarks. Dit verklaart ook het verschil in lading. Een proton heeft lading +1 en een neutron lading 0.
Een upquark heeft een lading van +2/3 en een downquark een lading van -1/3. Als een proton bijvoorbeeld een neutron wil worden dan verandert zo 1 upquark in een downquark waardoor dat proton 'de samenstelling' krijgt van een neutron of dus eigenlijk gewoon een neutron wordt. Het verschil in lading tussen die downquark en die upquark is (+2/3 - (-1/3) =) +1. Dit komt dus overeen met het verschil in lading tussen het neutron en het proton. Van deze lading raakt het deeltje in dit geval verlost door het uitzenden van een positron. Of door Electron capture, want de negatieve lading van een elektron + de positieve lading van een proton = 0 oftewel, de lading zoals van een neutron.

Antwoorden (2)

Een proton bssteet uit DRIE quarks. Maar voorzover we nu kunnen METEN, zijn die quarks elementaire deeltjes.
Snaren bestaan niet ergens uit. Snaren zijn een theoretisch wiskundig model waarmee ze proberen alle fysche wetten op één lijn te krijgen. Die bestaan dus niet, en zeker niet echt (tot nu toe).
Reddie
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus, goed opgemerkt.
We "zien" die deeltjes helemaal niet, maar alleen de verschijnselen die ze opwekken.
Die verschijnselen proberen we dan in een wiskundig model te passen.
Maar wat die deeltjes "zijn", daar kunnen we ons geen echte voorstelling van maken. Hoogstens proberen we maar wat om een en ander een beetje aanschouwelijk te maken.
Tot nu toe zijn quarks de kleinste deeltjes. Er bestaan wel verschillende soorten quarks:
Up
Down
Charm
strange
top
bottom
Quarks zijn nooit individueel waargenomen, maar alleen in samengestelde deeltjes. Bijvoorbeeld: Protonen zijn opgebouwd uit drie quarks waarvan één down-quark en twee up-quarks.

Men heeft wel onlangs met bijna 100% zekerheid een nieuw deeltje gevonden met behulp van de "Large hadron collider" ( deeltjesversneller ) gebouwd door de firma CERN in Genève Zwitserland. Dit deeltje heet het "Higgsboson" deeltje ook wel het Godsdeeltje noemt. Omdat dit deeltje het ontbrekende deeltje is dat verklaard waarom deeltjes massa hebben. Een zéér belangrijk deeltje dus! Deze higgsboson deeltjes vormen het zogenaamde higgsveld. Door dit veld hebben deeltjes weinig of veel massa. Het deeltje is benoemd naar degene die voorspeld heeft dat het moest bestaan.

De snaartheorie wordt beschouwd als de moeilijkste natuurkundige theorie ooit!
Natuurkundigen proberen al heel lang te achterhalen wat de oorzaak van zwaartekracht is. Eén van deze theorieën is de snaartheorie. Men gaat er vanuit dat de piepkleinste deeltjes puntdeeltjes zijn.
De snaartheorie beweert dat deze elementaire deeltjes eigenlijk geen puntdeeltjes zijn, maar eigenlijk kleine snaartjes met ieder een eigen trillingsfrequentie.

Toegevoegd na 9 minuten:
Deze snaartheorie is nog altijd maar een theorie en niet bewezen!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
Ik denk dat het woord "snaar" al weer heel verkeerde beelden oproept. Dan denken we meteen aan iets langs en duns.
Waar het alleen om gaat is dat massa misschien alleen maar een soort energetische resonantie is.
Velen, waaronder de vraagsteller worden door dat woord "snaar" op het verkeerde been gezet.