Welke invloed heeft water dat OP je huid ligt op het bruin worden?

Als je op zee bent, word je sneller bruin, doordat het water zonlicht weerkaatst. Maar wat is het effect van water OP je huid? Stel dat ik in het gras zit, en telkens water over mijn lichaam gooi, word ik dan sneller, minder snel of even snel bruin dan wanneer ik dat niet zou doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Antwoorden (3)

Je wordt dan sneller bruin omdat het water op je huid werkt als een vergrootglas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sneller.. de druppels werken als een vergrootglas op je huid

Toegevoegd na 2 minuten:
Sneeuw, water en zand
Zand, water en sneeuw reflecteren het zonlicht waardoor je veel sneller bruin wordt. Op het strand of in het zwembad word je dus sneller bruin dan op een terrasje. Ter vergelijking: Sneeuw weerkaatst 85% van de UV-stralen, zand 20% en water 5%.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat reflecteren zou toch juist betekenen dat het zonlicht op het water weerkaatst en dus je huid niet bereikt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de druppels werken als een vergrootglas betekend wel de huid eromheen minder zonlicht krijgt
Sneller. Niet zozeer vanwege een evenutele vergrootglas werking (Immers: Er komt niet meer zon op je lichaam; wel is er een grotere kans op verbranden omdat de zon geconcentreerder wordt op een punt ipv verspreid ) maar door de reflecties van het water: Licht dat van je huid reflecteert wordt binnen de waterdruppel gehouden.

Toegevoegd na 33 seconden:
Zo komt dezelfde hoeveelheid zon meerdere keren op je huid en heeft hierdoor een groter bruinend vermogen