Als microgolven iets snel kunnen laten koken, waarom kunnen ze dan niet snel iets laten bevriezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als regen iets nat maakt, waarom kan het dan iets niet droog maken?

Het beste antwoord

eigenlijk geen gekke gedachte:in theorie zou je mbv straling moleculen kunnen "stilzetten", maar dat wil niet automatisch zeggen dat de temperatuur (voldoende) daalt. door het sneller laten bewegen van moleculen ontstaat er meer wrijving dus gegarandeerd warmte, dus daarom werkt t wel die kant uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Microgolven zorgen ervoor dat watermoleculen gaan bewegen en daarbij komt warmte vrij. Bij bevriezing gaan ze juist helemaal stilliggen, maar dit is dus juist het tegenovergestelde van wat je met microgolven bereikt.

Toegevoegd na 2 minuten:
Lees hier over hoe het werkt met watermoleculen en ijs:
http://www.ijsenijskoud.nl/over-ijs/

En hier over watermoleculen en microgolven:
http://www.telecomabc.nl/m/magnetron.html

Toegevoegd na 18 minuten:
Nog even een correctie: watermoleculen in bevroren water liggen niet helemaal stil, maar bewegen heel weinig.
Hoe warmer het water is, hoe meer de watermoleculen bewegen. ( Of andersom natuurlijk: hoe meer de watermoleculen gaan bewegen, hoe warmer het water wordt)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Microgolven geven energie af en laten deeltjes heel snel bewegen. Beweging is altijd warm (energie), stilstand maakt koud. Daarom kun je zo niet koelen.

Ben wel een beetje een leek maar ik hoop dat je het snapt :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst even de beknopte werking. Een magnetron is een soort oven die met microstraling het voedsel verwarmd.
Een microgolf is elektromagnetische straling, te vergelijken met radiogolven in het hogere frequentiegebied.
De microgolfstralen, meestal bij een frequentie van 2,45 GHz, worden door het voedsel heen geleid. Water dat in het voedsel aanwezig is, absorbeert de straling, zodat deze omgezet wordt in warmte. Elk watermolecuul is een elektrische dipool, dat wil zeggen dat het ene uiteinde een positieve lading bezit en het andere uiteinde een negatieve lading. Door de elektromagnetische straling wordt het molecuul heen en weer gedraaid, waarbij het zich gelijk richt aan het wisselende elektrisch veld. Deze beweging veroorzaakt de warmte. Ook vetmoleculen kunnen op deze manier worden verwarmd.

Hiermee is eigenlijk je vraag beantwoord. Microgolven brengen energie in voedsel wat omgezet wordt in warmte.
Om iets af te koelen dien je energie te onttrekken aan voedsel en dan gebeurt nu net niet met microgolven zoals je hebt kunnen lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat dit 2 verschillende dingen zijn :)

in je vriezer kan je ook geen water koken tenslotte.

de golven veroorzaken trillingen. door deze trillen gaan moleculen bewegen. ze wrijven als het ware langs elkaar waardoor je warmt krijgt. stop je de microgolven dan koelt het weer af.

voor invriezen heb je echt andere eigenschappen nodig dan microgolven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet goed begrijpen een voorwerp zonder energie geen warmte heeft.
In principe absolute nulpunt.
Om hier warmte 'in' te krijgen moet je energie toevoegen; iets wat gedaan wordt door bijvoorbeeld met microgolven deeltjes te laten bewegen (atomen).

Je kan dus NIET met deze techniek deeltjes MINDER laten bewegen.