Wat is het verschil tussen natuurkunde, scheikunde en biologie

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14.2K

Antwoorden (4)

Biologie - Gaat over `processen van levende of dode dingen
Natuurkunde: Gaat over krachten ed
Scheikunde gaat over verbindingen tussen moleculen.

Op atomaire schaal lopen deze vakgebieden kris kras door elkaar heen, en ook op hogere nivo's zijn de grenzen soms wat vaag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het kort: Natuurkunde gaat in principe over alle wetmatigheden van de materie, zoals gassen, vloeistoffen en vaste stoffen. Scheikunde gaat óók over materie, maar dan in de mate waarin deze materie verandert van aard doordat het verbindingen aangaat of juist ontbindt.
Biologie tenslotte gaat over alles wat leeft.
Deze drie wetenschappen grenzen niet aan elkaar, maar overlappen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij is dat ooit simpel uitgelegd:

Wanneer een proces omkeerbaar is, spreek je over natuurkunde; Indien niet: Scheikunde.

Voorbeeld: Water kan je bevriezen in ijs en vervolgens weer smelten in water: Natuurkunde.

Papier kan je verbranden maar je kan er daarna geen papier meer van maken: Scheikunde.

Biologie gaat over al deze processen binnen een biologisch context
13 jaar geleden
Biologie is toegepaste scheikunde.
Scheikunde is toegepaste natuurkunde.
Natuurkunde is toegepaste wiskunde.