Voor het opwekken van elektriciteit is gas, aardolie of uranium nodig, en dat omzetten heeft beslist geen rendement van 100 procent. Het meest optimale dat ik kan bedenken is verwarmen met een kleine vlam aardgas van een van onderen holle pan, zodat zo weinig mogelijk warmte verloren gaat. Zulke pannen heb ik echter nog nooit gezien.
Een optimale oplossing is het leiden van de verbrandingsgassen van een gasvlam door een holle pijp, die in een spiraal onder het wateroppervlak ligt. Dan ontsnapt praktisch geen warmte meer. Over de uitvoerbaarheid heb ik zo mijn twijfels...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Voorverwarmen in een zwarte zak in de zon, dat gaat tot 60° wellicht en dan op het gas in een dichte pan of fluitketel...

efficiënter kan ik het niet bedenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja what to say...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij heb je wat vijanden gemaakt, xinix, het viel me eerder ook al op.
+1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Ik denk magnetron....dan wordt het water direct overal verwarmd ipv alleen van de onderkant
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mij lijkt met een waterkoker. Ongeveer alle opgewekte warmte wordt opgenomen in het water (die spiraal hangt immers volledig onder water).

Het opwekken van microgolven (zoals in een magnetron) heeft wat verliezen. Bij een fluitketel gaat er ook warmte langs de ketel. Het opwekken van een magnetisch veld (zoals met een inductiekookplaat) heeft verliezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwarmen tot welke temperatuur?
Het meest effectieve is natuurlijk ijs uit de diepvries in de zon zetten. Zo hoef je er niets aan te doen.
Mogen we "out of the box" denken?

Water heeft onder normale omstandigheden (omgevingsdruk dus 1 bar) een kookpunt van 100 graden Celsius. Op de Mount Everest is de luchtdruk ongeveer 0,26 bar. Daar ligt het kookpunt van water dan op 69 graden Celsius. Als je met gas kookt hoef je dus minder moeite te doen op de ME om het water te laten koken dan in je keuken.

Vind het antwoord van die zwarte zak ook goed bedacht! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien gas duurder is dan stroom zou ik voor de waterkoker, of de magnetron gaan...

De inductiekookplaat heeft namelijk een erg hoge startpiek in stroom en is pas efficiënt als je er langer dan een paar minuutjes gebruik van maakt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aangezien gas véél goedkoper is dan stroom is het dus het beste om dit op de gasplaat te doen. Dit heb ik ook toevallig een tijdje geleden op tv gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeh... Gasplaten en electriciteitspitten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja sorry ... ik had t al gezien ;-)
De vraag is het efficiëntst. Dit is bestlist met een waterkoker. Of dit ook de voordeligste keus is moet berend worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb net vanmiddag zo'n zoort practicum gedaan met natuurkunde! :)
als je met efficient zou bedoelen: snel, dan is verwarmen met gas het snelst. We hebben namelijk water boven een snelbrander verwarmd, en water met een dompelaar verwarmd (elektriciteit). Met het gas ging het toch een stuk sneller!