waarschijnlijk de PATRIOT systemen

Toegevoegd na 1 minuut:
wikipedia:

De Patriot (Phased Array Tracking Radar to Intercept Of Target) is een middellange-afstand luchtafweersysteem van Amerikaanse makelij (Raytheon MIM-104). Het wapen werd vooral bekend door het gebruik tijdens de Golfoorlog (1990-1991).

Vanaf 1984 heeft het bij de NAVO-troepen geleidelijk het verouderde HAWK-systeem vervangen. Patriot-systemen zijn thans in gebruik in de Verenigde Staten, Israël, Duitsland, Nederland, Saoedi-Arabië, Koeweit, Taiwan, Griekenland en Japan.
[bewerken] Het Patriotsysteem

Het Patriot-raketsysteem werd al ontworpen in de jaren zestig. Vanaf 1976 werd het specifiek aangepast voor luchtdoelen en operationeel ingezet vanaf 1984. De raket die toen in gebruik was, was het DIGITAL missile. In 1988 werd de technologie verbeterd naar de zogenoemde PAC-generaties (patriot advanced capability).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Beste is nogal relatief in dit verband.

Een stationair wapen, zoals een sentry gun is juist nogal kwetsbaar, zelfs een tank 'overleeft' niet als deze niet constant in beweging is en er geen mensen met behulp van geavanceerde apparatuur constant opletten en waar nodig de tegenaanval openen tegen allerlei bedreigingen.

Daarbij komt dat defensieve wapens allerlei zwakheden kennen, neem bijvoorbeeld ERA (explosive reactive armor, exploderende bepantsering van tanks die bedoeld is om shape-charged warhead, holle lading het hoofd te bieden) nadat ERA algemeen in gebruik is geraakt is men gekomen met tandem shape charges, waarbij de eerste holle lading de reactieve bepantsering uitschakelt en de tweede holle lading alsnog door de bepantsering heengaat. Op basis hiervan bestaat er nu dubbel uitgevoerde reactieve bepantsering, het is een wedloop.

Deze bewapeningswedloop in het klein zie je ook terug bij andere vormen van defensieve bewapening, een sentry gun is niets anders dan een stationair wapensysteem waarbij een vuurwapen (kanon, machinegeweer, automatisch kanon etc.) bestuurd wordt door een of meerdere sensoren. Dit soort systemen valt gemakkelijk uit te schakelen mits het belang om dat te doen groot genoeg is.

Het 'beste' verdedigingswapen is dus denk ik een systeem dat bij de tegenpartij absoluut onbekend is en het is alleen het beste systeem zolang er nog geen details bekend zijn, wat dus niet lang duurt in de huidige omstandigheden.

Het beste verdedigingswapen kon dan ook wel eens absolute geheimhouding zijn, maar dat lijkt me slechts een illusie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen wapens hebben.

Het is niet voor niets: Who lives by a gun, dies by a gun.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen wapens is het beste, gewoon vrede. (is dat gewoon eigenlijk?)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrede is een Utopia welke nooit gecreëerd kan worden op deze planeet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@bartdingen, je bent dan altijd afhankelijk van de ander he?
Wist je dat je zelf ook die ander bent.