Hoe wordt zonnekracht gemeten?

Zag in een artikel de term: zonnekracht 4. Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Toegevoegd na 3 uur:
Iedereen een plus. Maar hoe wordt het nu gemeten??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

zie link geeft een duidelijk antwoordt

Toegevoegd na 3 uur:
voor de zekerheid hier ook nog maar ff, de vraag niet helemaal goed gelezen maar hier in de link een verklarend meer juist antwoordt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fantastisch! Bedankt voor de toevoeging!

Andere antwoorden (2)

Zonkracht is een maat voor de hoeveelheid ultraviolette straling (UV) in het zonlicht die de aarde bereikt.
Het UV-zonlicht neemt toe naarmate de zon hoger staat en varieert met de seizoenen en het moment van de dag. Warmte heeft geen invloed: op een koele zonnige dag kan de zonkracht even sterk of sterker zijn dan op een warme dag. Wel is de hoeveelheid UV afhankelijk van wolken, vocht of stof in de atmosfeer en van de hoeveelheid ozon. De ozonlaag op grote hoogte in de atmosfeer beschermt het aardoppervlak tegen UV.

De verwachte hoeveelheid UV wordt uitgedrukt in de zonkracht, een UV-index die in ons land kan variëren van 0, wanneer er geen UV is tot 8 voor de maximale hoeveelheid UV-zonlicht.
De zonkracht geeft met een cijfer aan hoe hard de zon schijnt, net zoals we bij de windkracht doen. Bij een zonkracht van 1 is de zon heel zwak: in de winter bijvoorbeeld. Zonkracht 10 betekent dat de zon heel fel is, en dat het heel erg warm is. Maar dat komt in Nederland nooit voor. Als het bij ons het allerwarmst is, in de zomer, dan is de zonkracht 7 of 8.

Toegevoegd na 3 uur:
De UV-index wordt met een UV-sensor gemeten.
Amadea
13 jaar geleden
De zonkracht, of ook wel UV-index, is een maat voor het voor effecten relevante UV-stralingsniveau. De zonkracht is het hoogst rond het middaguur in de zomer, bij een hoge zonnestand, dunne ozonlaag en weinig bewolking. De maximale waarden die in Nederland voorkomen zijn 7 tot 8.
Uitleg over UV straling vindt u op Wikipedia. Uitleg over de gevolgen van de zon voor uw huid vindt u bij de KWF Kankerbestrijding.

Bron: RIVM

UV straling Nederland
De zonkracht, of ook wel UV-index, is een maat voor het voor effecten relevante UV-stralingsniveau. De zonkracht is het hoogst rond het middaguur in de zomer, bij een hoge zonnestand, dunne ozonlaag en weinig bewolking. De maximale waarden die in Nederland voorkomen zijn 7 tot 8.
Uitleg over UV straling vindt u op Wikipedia. Uitleg over de gevolgen van de zon voor uw huid vindt u bij de KWF Kankerbestrijding.

Bron: RIVM

RIVM meet de UV-irradiantie sinds 1994. Vanaf juni 2006 worden deze metingen als zonkracht automatisch gepubliceerd op het internet. De metingen zijn afkomstig van de spectrale opstelling op het dak van het Cohengebouw op het RIVM-terrein.

Maximale waarden
In Nederland wordt eind juni, begin juli de hoogste zonkracht gemeten. Zo'n 4 keer per jaar komt de zonnekracht boven de 7. De afgelopen 10 jaar is slechts 2 keer een waarde boven de 8 gemeten.