alles wat water, olie of alcohol of een ander oplosmiddel bevat.
Vaste stoffen die verwarmd worden tot/boven hun smeltpunt
gassen die afgekoeld tot sublimatiepunt ofgecomprimeerd worden
kwik
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
echt een goede uitleg.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
ik heb er echt veel uit geleerd

Andere antwoorden (2)

Vloeistoffen worden in veel gebieden toegepast:
smeermiddel, zoals olie
bakmiddel, zoals plantaardige olie
in hogedrukleidingen, zoals hydraulische olie bij een tractor of in een remleiding van een auto
transportmiddel, zoals water bij sleephopperzuigers
oplosmiddel, zoals wasbenzine
Wij kennen slechts een beperkt aantal zuivere stoffen in de eerste plaats (dat wil zeggen bij kamertemperatuur onder druk van één atmosfeer) als vloeistof. Hieronder vallen water, alcohol, aceton, kwik, koolstofdisulfide, benzeen en een aantal alkanen van pentaan af tot en met hexadecaan. Een enkele stof met hoge viscositeit blijkt zich toch onverwacht als een vloeistof te gedragen, zoals asfalt of bitumen.
fremar
13 jaar geleden
Aangezien vloeistof een aggregatietoestand is, zijn er niet veel stoffen die geen vloeistoffase kennen.
Wellicht ken je het rijtje nog wel , VAST, VLOEIBAAR, GAS en voor de gevorderden PLASMA (= VOLLEDIG GEIONISEERD GAS)
Dus zijn er buitengewoon veel vloeistoffen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Sommige stoffen , zoals CO2 slaat graag de vloeistoffase over, gaat direct van vast naar gas en andersom en zo zijn er nog meer stoffen.
Thermohardende kunststoffen (die worden niet zacht als je ze verwarmt) ontleden voordat ze vloeibaar zouden worden en ontbinden dan met een doorgaans zeer giftige damp.
Als soorten vloeistof heb je metalen , water , olie, polaire en apolaire vloeistoffen, vloeibare kunststof en oplossingen, emulsies (melk bijvoorbeeld) en gemixte vloeistoffen, zoals oa. een longdrink.
Je hebt ook vloeistoffen waarvan je niet gedacht had dat het vloeistoffen zijn , zoals asfalt en glas (!)
De laatste heeft een zo hoge viscositeit (stroperigheid) dat ze als vloeistof niet gemakkelijk te herkennen zijn.
Dat glas een vloeistof is blijkt als je oude ramen bekijkt, de onderkant is DIKKER dan de bovenkant.
Deze grensgevallen tonen aan dat de term vloeistof
ingewikkelder kan zijn dan je op het oog gedacht had.
Kwik bijvoorbeeld stolt pas bij - 39 graden.
Het is dan echter KEIHARD, harder dan staal en zelfs broos.
Zou je het breken dan zie je net als bij gietijzer een kristalstructuur.
Dat is een goed bewijs dat het echt een vaste stof is.
Wil je echter kennismaken met een vloeibaar metaal, neem dan Gallium, dat smelt letterlijk in je hand en is lang niet zo giftig als kwik.