Hoe komt het dat er in Afrikaanse en andere zonrijke landen, nog zo weinig met zonne-energie wordt gedaan?

Er moet toch ook daar,geld mee te verdienen zijn. Dan zouden er in Nederland meer bedrijven die zonnecellen kunnen gaan produceren (is nu nog heel beperkt).
B.v. Nieuw-Zeeland haalt energie uit waterkracht, terwijl er zoveel zonuren zijn.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom doen wij nog zo weinig met wind en getijden?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig is er een Nederlander die binnenkort in Marokko begint aan een proef centrale. Daarna is het de bedoeling om een flink aantal zonnecentrales in Noord- Afrikaanse landen te bouwen .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die Nederlander is Paul van Son van het nieuwe Desertec. Hij heeft investeerders gevonden om een aantal zonnecentrales in de Sahara te gaan bekostigen. Vervolgens kan de stroom met hoogspanningsleidingen naar Europa.

Het beste antwoord

Zonne-energie wordt opgewekt met zonnepanelen die zonne-energie omzet in elektriciteit.
De terugverdientijd voor fotovoltaïsche zonnepanelen ligt anno 2010 bij ongeveer 16 jaar bij gelijkblijvende elektriciteitprijs, terwijl de levensduur 30 tot 40 jaar bedraagt.
In verhouding tot conventionele energiebronnen zijn zonnepanelen nog relatief duur in aanschaf en daardoor slechts op middellange termijn of voor speciale toepassingen kostenbesparend. Van de wereldwijde energiebehoefte wordt momenteel slechts een zeer klein deel opgewekt met zonnepanelen. In Portugal, Spanje, Duitsland, Japan, Australië, Canada en de Verenigde Staten staan enkele grote zonnepaneelinstallaties die veelal door overheden zijn gesubsidieerd.

Je vraag is tweeledig daar hij gebaseerd is op Afrikaanse en andere zonnige landen. Zoals je weet is daar een nog al groot verschil in.
De prioriteit in de arme Afrikaanse landen ligt wel ergens anders. Op dit moment kan dit soort energieopwekking alleen met grote investeringen worden gerealiseerd en met hoge subsidies van de verschillende overheden. Daarnaast hoeven dit soort landen volgens het Kyoto akkoord nog niet te houden aan om CO2 uitstoot te beperken. De noodzaak, het geld en de kennis ontbreekt en daarmee is de dit gedeelte van de vraag beantwoord.

Blijft over de andere zonnige landen.
Het was daarom ook een kwestie van tijd voor Spanje het initiatief zou gaan nemen op het gebied van zonne-energie. Over de hele wereld gezien groeide het gebruik van zonne-energie met zo’n 5.5 GW, waarvan maarliefst 2.5 GW in Spanje geplaatst werd. Hiermee worden zowel Duitsland (1.5 GW) als de VS (342 MW) ruimschoots verslagen.
Andere grote zonnepanelenparken staan al in de andere zonrijke gebieden als Nevada ,VS en Waldpolenz, Duitsland (minder zonnig)
Jammer genoeg heeft Spanje zijn feed-in tarief al terug moeten brengen en is het aantal gesubsidieerde projecten noodgedwongen beperkt. Deze vertraging van de Spaanse groei zal echter opgevangen worden door gunstige plannen in Italië, Frankrijk, Duitsland en de VS. Men verwacht dat de wereldwijde capaciteit in 2013 zo’n 22 GW zal bedragen.
Sinds de subsidies in Nederland zijn stopgezet wordt er bij ons niet meer grote projecten geïnvesteerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat die landen het geld er niet voor hebben om zoiets te maken/kopen
Het kost heel veel geld om in eerste instantie die dingen daar heen te krijgen.
13 jaar geleden
ik denk dat het ook komt dat die panelen ook worden gebruikt bv voor verwarmen ja en dat heb je niet nodig in die landen
er word minder licht gebruikt en wassen doen de afrikanen in de rivier
dus heeft t wel zin om zoveel geld te investeren dan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt zonne-energie voor vele toepassingen gebruiken
Ze zijn er al wel mee bezig. Of ze er ondertussen al staan weet ik niet (nieuws is van sept 2008).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het rendement van zonne energie nog te laag is om er op grote schaal mee aan de slag te gaan.

in de westerse landen kan het ook alleen bestaan bij de gratie van subsidies die het mogelijk maken iets kosten neutraal te plaatsen.

Je kan je ook afvragen of er weinig mee gedaan wordt, of dat er alleen weinig over bekend is. Ik weet dat ook in spanje velden volstaan met zonnepanelen (met EU subsidie gefinancieerd).

Ik meende dat er ook al een project was in de Sahara, maar daarin heb ik me vergist. Het geeft wel aan wat de ksoten zijn van het aanleggen van een systeem wat werkzaam is. zie bij bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zonnepaneel kost nog te veel en gaat te kort mee, om echt rendabel te zijn. Afrikaanse landen kunnen de zonnepanelen op grote schaal gewoon niet betalen.

Een Afrikaans gezin verbruikt op dit moment niet veel energie. Koken wordt vaak nog gedaan op een houtvuur, vaak met open pannen zonder deksel. Goede voorlichting over hoe efficient gekookt kan worden kan op dit moment veel meer opleveren, dan iedereen aan de electriciteit helpen.

Meer mensen aan electriciteit helpen heeft als resultaat dat er meer luxe goederen aangeschaft zullen gaan worden, die op electriciteit werken. Denk dan aan tv´s, dvd´s, vrieskasten. goederen waar men nu zonder grote problemen zonder kan.
13 jaar geleden
Er zijn verschillende grootschalig projecten in de Mojave Woestijn, Sahara Woestijn, en Arava in Israel.
En wereld leider is Siemens AG maar er zijn nog veel andere en ook particulier investeerders zijn er mee bezig.
Meestal wordt een afspraak gemaakt met een locale regering dat ze een deel van de inkomsten zullen ontvangen.
In deze link kan je kijken naar het grootste evenement met alle bedrijven en organisaties die iets te maken hebben met zon energie.

http://www.solarpowerinternational.com/sepa2010/public/enter.aspx

Toegevoegd na 1 minuut:
zonne energie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag. Ja, andere landen zouden de Afrikaanse en andere zonrijke landen kunnen financiëren (investeringen). De zonrijke landen kunnen het geld (met rente, anders investeert er niemand) dan terugbetalen door een deel van de opwekte elektriciteit door te verkopen aan andere landen. De reden dat er nog geen bedrijven zijn die in zulke projecten willen investeren is, denk ik, omdat de zonnecel-technologie nog niet echt bewezen heeft. Het is duur in aanschaf (en onderhoud) en het brengt maar weinig energie op. Misschien in de toekomst, als de technologie verbetert, wordt het interessant voor de investeerders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals in Nieuw Zeeland, zie je ook in Thailand dat de energie via waterkracht gewonnen wordt, wat om economische redenen tot ontmoediging van zonne-energie leidt.
Deze zonnepanelen zie je daar niet terwijl ze twee keer per jaar de zon pal op de kop krijgen.
Wel is het zo dat de zonnecel nog lang niet uitontwikkeld is.
De Siliciumpanelen hebben een laag rendement en zijn kostbaar en kwetsbaar.
Grote verbeteringen zijn onderweg, met indium en GaAs cellen zijn dubbele rendementen te halen en de productieprocessen zijn goedkoper.
De zon levert per dag ruim 100X zoveel energie als we nodig hebben, de woestijnen dus bekleden met tapijten van zonnecellen zou een aantal problemen oplossen.
Geen enkel systeem is niet van energie te voorzien door elektriciteit (op bio-energetische processen na maar dat is vaak wel een vorm van zonne-energie benutting (bladgroen). We hebben de kennis en kunde in huis op mondiaal het energieprobleem op te lossen, alleen de gezamenlijke wil ontbreekt. Dus weer is het ons ego die de boel verpest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gebeurt inderdaad al maar kan veel meer gebeuren. Groot probleem is de distributie van de energie na opwekking. Olie kan je in een schip pompen en wegvaren maar elektriciteit (ervan uitgaand dat dat is wat er opgewekt wordt) moet over land. Er wordt wel gewerkt aan andere methoden maar dat is nog toekomstmuziek, Gezien dat het grootste deel van bijvoorbeeld Afrika over het algemeen niet echt stabiel is (burgeroorlogen) is dit dus een groot probleem en staan investeerders niet te trappelen om ons massaal afhankelijk te laten maken van deze alternatieve optie.